سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری ششمین دوره 10 روز با عکاسان سه‌شنبه 7 آذرماه با حضور ساعد نیک ذات، دبیر این رویداد؛ مهدی وثوق‌نیا، دبیر هنری و مریم منصوری دبیر اجرایی در خانه هنرمندان شماره 2 برگزار شد.

ساعد نیک‌ذات با بیان اینکه انجمن عکاسان تنها انجمنی است که هیئت موسس آن با انتخابات تعیین شده است گفت: سال 84 هیئت موسس انتخاب شدند و پس از آن چند سال طول کشید تا سرانجام در سال 92 مجوز تاسیس انجمن عکاسان صادر شد و فعالیت‌های این انجمن در راستای سازمادهی فعالیت‌های عکاسی، حقوق عکاسان و... آغاز شد. پیش از آن در حوزه عکاسی فعالیت‌ها انسجام نداشتند و جایی برای رسیدگی به مسائل عکاسان نبود. با توجه به اینکه دوسالانه‌های عکاسی هم به شکل نامنظم برگزار می‌شد انجمن عکاسان تصمیم گرفت برنامه مستقلی را تدارک بییند تا فعالیت‌های عکاسان را به نمایش بگذارد.

نیک‌ذات ادامه داد: در همه جای دنیا مشکلاتی برای عکاسان وجود دارد و دست‌هایی هست که جلوی ثبت عکس‌های مستند اجتماعی و خبری را می‌گیرد. ما سعی کردیم به ویژه پس از اتفاقات سال 88 مسیر حقوقی را طی کنیم تا عکاس‌ها بتوانند با آرامش بیشتری کار کنند و خروجی آن در برنامه 10 روز با عکاسان دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در نخستین دوره این رویداد هم به عنوان دبیر حضور داشته است گفت: برای برنامه‌ریزی این رویداد به بررسی مسیر عکاسی ایران در طول سال گذشته پرداختیم و کمیته علمی تشکیل شد. این کمیته شعار "عکاسی ایران نگاهی به خود، نگاهی به جهان" را برای این دوره انتخاب کرد و بر مبنای این شعار، مبانی نظری عکاسی و مسائل مورد نیاز را بررسی کرد تا با دعوت از اساتید باتجربه نشست‌ها و کارگاه‌های مناسب را برگزار کند.

دبیر ششمین دوره 10 روز با عکاسان افزود: بر این اساس نشست‌های بینارشته‌ای با همکاری انجمن مطبوعات، تئاتر، سینما، دفاع مقدس و میراث فرهنگی برگزار می‌شود. همچنین امسال قصد داریم دو استان که قدرت عکاسی خوبی دارند را معرفی کنیم و استان‌های خراسان و آذربایجان غربی انتخاب شدند تا فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند. کیارنگ علایی مدیر بخش خراسان و رومین محتشم مدیر بخش آذربایجان هستند و هر استان در یک گالری آثار خود را نمایش می‌دهد. در روز اختتامیه هم از فعالان عکاسی این استان‌ها تقدیر می‌شود.

نیک‌ذات افزود: بخش نگاه شخصی از سال گذشته آغاز به کار کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این بخش هنرمندانی از بوشهر، شهرکرد، مشهد، اصفهان، ارومیه، تهران و... حضور دارند و یک گالری مجزا برای آن در نظر گفته شده تا آثار روی مانیتور نمایش داده شوند و عکاسان در آنجا ارتباط مستقیم با مراجعان داشته باشند. 28 میزگرد و نشست در فضای عمومی گالری‌ها برگزار می‌شود و مردم می‌توانند ارتباط بیشتری با هنرمندان داشته باشند.

او با اشاره به کارگاه‌های این رویداد گفت: چندین کارگاه تخصصی نظری و عملی در این دوره برگزار می‌شود. ورکشاپی درباره ساخت مولتی مدیا، کارگاه عکس تبلیغاتی، چاپ دیجیتال و... از نمونه این کارگاه‌ها هستند. همچنین فیلمی با عنوان "شرح یک  عکس" ساخته ساتیار امامی در روز مربوط به مطبوعات در سالن شهناز نمایش داده می‌شود و فیلم‌هایی درباره عکاسان خارجی تهیه شده که در برنامه‌های جداگانه به نمایش درمی‌آید.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: امیدواریم این رویداد به جامعه عکاسی کمک کند تا بتواند خود را سرپا نگه دارد و هنر عکاسی ایران را با قدرت بیشتری به جهان نشان دهد. قصد داریم دوره‌های بعدی 10 روز با عکاسان را به سمت جهانی شدن ببریم تا پتانسیل قوی عکاسی ایران را نمایش دهیم.

مهدی وثوق‌نیا هم در بخشی از این نشست گفت: سعی کردیم در برگزاری این رویداد همه استانداردها را رعایت کنیم و در طراحی پوستر هم تلاش کردیم از کلیشه‌های مرسوم که برای عکاسی به کار می‌رود استفاده نکنیم. برای نمایش آثار هم از استانداردهای روز استفاده می‌کنیم و برای اولین بار در بخشی از نمایشگاه به جای چاپ عکسها، پخش دیجیتالی آثار انجام می‌شود.

پس از آن نیک ذات در پاسخ به سوالی درباره وظایف انجمن گفت: موضوع کپی رایت سالها است که توسط انجمن عکاسان پیگیری می‌شود اما بخش‌هایی از کار از عهده ما خارج است و ارگان‌های دیگر باید آن را پیگیری کنند. تاسیس موزه عکس هم توسط آقای صمدیان در حال پیگیری است اما آن هم نیاز به همکاری سازمان‌های دیگر دارد.

او درباره بودجه این رویداد هم گفت: ما سازمانی مردم نهاد هستیم و هدف ما این است که مستقل باشیم. بنابراین چشمداشتی به هیچ بودجه دولتی نداریم و تنها ارگانی که در این سالها با ما همکاری کرده است سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. البته بخش‌های خصوصی هم با ما همکاری می‌کنند ولی امسال شرایط سختی را در این بخش داشتیم. با وجود این تلاش می‌کنیم هیچ بخشی از رویدادها را به دلیل کمبود بودجه از دست ندهیم و مطمئن هستیم این دوره از رویداد با وجود همه کاستی‌ها گامی به جلو خواهد بود.

نیک‌ذات ادامه داد: همه امکانات خانه هنرمندان در این چند روز در اختیار ما قرار می‌گیرد و همان رسالتی که خانه هنرمندان برای همکای با انجمن‌ها دارد انجام می‌شود. برنامه‌های سنگین و فشرده‌ای برای برگزاری 26 نشست و ورکشاپ داریم و در مجموع بیش از 50 برنامه در این چند روز وجود دارد که امیدواریم درخور شان جامعه عکاسی ایران برگزار شود. همچنین یاد شاهرخ حاتمی در این رویداد گرامی داشته می‌شود.

لازم به ذکر است ششمین دوره 10 روز با عکاسان 15 تا 24 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.