این بازیگر و کارگردان در گفتوگو با هنرآنلاین گفت: قطعا دفاع از خاک و مبارزه با هر دشمن خارجی که قصد دارد تمامیت ارضی این سرزمین را مورد تعرض قرار دهد، یک وظیفه ملی است. در شرایط بحرانی است که ما هنرمندان باید هوای مردم را داشته باشیم و فضای جامعه را با هنر تلطیف کنیم. بسیاری از آثار برتولت برشت، هنرمند آلمانی متعلق به بحبوحه جنگ جهانی دوم است و قطعا خیلی باشکوه است که تئاتر ما نیز در دوران بحران کارکرد داشته باشد و بتواند دردی از دردهای مردم را بکاهد.
او افزود: ما در دوره هشت ساله جنگ تحمیلی بزرگ شدیم و این حملات و بحران ایجاد شده توسط رژیم منحوس صهیونیستی برایمان بسیار ناچیز است و تاثیری در روند زندگی ما ندارد. ما پیروزی جنگی هستیم که علاوه بر بیگانگان، افراد وابسته به رسانههای غربی و اشخاص خارج از کشور که به جز منافع شخصیشان اصلا به فکر مردم ایران نیستند، دشمنانش را بیش از پیش ترغیب میکردند.
عبدی ادامه داد: هرچقدر نسبت به شرایط نقد و گلایه دارم اما به هیچ عنوان راضی نیستم بیگانگان تمامیت ارضی کشورم را مورد تعرض و تغییر قرار دهند. اگر قرار است اصلاحات اتفاق بیافتد ما ایرانیان خودمان سعی میکنیم با اصلاحات منطقی و درست آن را پیش ببریم و قطعا چیزی که پیروز میشود، عقل، منطق و گفتگوی سازنده مردم با حاکمیت و حاکمیت با مردم است و به هیچ عنوان هیچ نیروی خارجی نمیتواند وسط این گفتگو وارد شود؛ حتی اگر این گفتگو به بحث یا دعوا بیانجامد. ما هنرمندان تمامیت ارضی به اسم ایران داریم که آن را دوست داریم و اجازه نمیدهیم کسی از خارج از این مرزها برای ما تعیین تکلیف کند. خوشبختانه همراهی مردم در روزهای سپری شده نشان داد که ما اجازه نمیدهیم هیچکس و هیچچیز همدلی و همبستگی ملیمان را خدشه دار کند.
او با بیان اینکه جنگ همیشه و به هر شکل، دردی برای جامعه ایجاد میکند، ادامه داد: زمانی که به تاریخ گذشته در کل جهان نگاه میکنیم، همواره این تئاتر بوده است که در جنگ و بحرانها برای تسکین و تسلای این درد پیشرو بوده است اما مسئله این است که ما شاید تجربه کارکرد تئاتر در دوران بحران را در کشور خودمان کمتر داشته باشیم. البته در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز گروههای نمایشی برای رزمندگان به اجرای نمایش میپرداختند و سالنهای نمایش در تهران میزبان مخاطبان بودند.
این هنرمند مطرح کرد: در زمان حاضر معادلات جنگ و دفاع کمی تغییر کرده است و براین اساس باید به دو مقوله مهم یک امنیت جانی و روانی تماشاگران و هنرمندان و دوم بحث امنیت مالی و معیشتی هنرمندان توجه داشت. تجمع تماشاگر در زمان جنگ با توجه به تغییر نوع نبرد نسبت به دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق خطرناکتر است. به ویژه اینکه ما زیرساختی به عنوان پناهگاه برای حفظ امنیت شهروندان نداریم و سالنهای نمایش نیز از استاندارهای کافی برخوردار نیستند. با توجه به آنچه طی این دوازده روز جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی به ایران اتفاق افتاد، قطعا مدیران شهری و فرهنگی باید برای آینده تدابیری بیاندیشند.
میثم عبدی با تاکید بر لزوم توجه به امنیت مالی و معیشتی هنرمندان در دوران بحران و گذار از آن گفت: در این روزهایی که تئاتر تعطیل شده است، هنرمندی که تمام معیشت و کسب رزق و روزی زندگیاش از راه تئاتر است، باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. ما این تجربه را در همهگیری ویروس کرونا نیز پشت سر گذاشتیم. در آن دوره نیز حمایتهای جسته و گریختهای توسط ادارهکل هنرهای نمایشی صورت گرفت اما آنقدری نبود که بتواند جبران کننده معیشت هنرمندان باشد. تئاتر باید به عنوان شغل شناخته شود تا در زمانهای این چنینی که بنا بر ضرورت و به هر دلیلی هنرمندان از کار باز میمانند، بحث معیشتی آنها تحتالشعاع قرار نگیرد.