سرویس استان های هنرآنلاین: مدیر نگارخانه تار و پود با اشاره به جزئیات این نمایشگاه که عصر امروز شنبه 9 اردیبهشت ماه آغاز به کار می کند،گفت: در نمایشگاه "ساخت پل" از شخصیتی یاد می شود که می تواند به خصوص با توجه به تحولات سیاسی اخیر جهان ،مورد توجه قرار گیرد .

امین دانشور اظهار داشت: نمایشگاه ساخت پل به وضوح نشان می دهد که چگونه می توان با شناخت و درک بهتر از یکدیگر سوء تفاهم و تصور اشتباه در خصوص دیگر فرهنگ ها را رفع کرد و کنار زد.چنانچه با احترام،گشاده رویی و علاقه صادقانه با یکدیگر تامل کنیم و آنچه ما را به یکدیگر نزدیک میکند فرای آنچه ما را از هم جدا میکند، قرار دهیم، بهترین شرایط برای روابط دوستانه بین کشورهایمان را فراهم کرده ایم .

وی با ابراز خوشحالی از اینکه اتریش و ایران این شرایط را در روابط دوستانه چند قرن خود مهیا کرده اند، عنوان داشت: از این رو عنوان این نمایشگاه به خوبی انتخاب شده ، چرا که یوزف فرایهر فون هامر –پورگشتال را می توان به بهترین شکل "سازنده پل ها " قلمداد کرد .

دانشور اظهار داشت:گفتگوی فرهنگی بین جهان مسیحیت و جهان اسلام در دوره هامر –پورگشتال برای اولین بار در شهر وین مورد توجه ویژه قرار گرفت.هامر –پورگشتال با ترجمه آثار حافظ سهم عمده ای در شناخت مهمترین شاعر زبان فارسی در دنیای غرب آن زمان ایفا کرد و از این طریق نه تنها افقی ادبی و زبانی  گشود ،بلکه برای هم عصران خود نیز دری را به سوی علوم انسانی که تا آن زمان بیگانه و مخفی بود باز کرد .

وی پایدار بودن کوششهای او چه در زمینه تبادل های فرهنگی و چه در زمینه گفتمان بین ادیان را حایز اهمیت دانست و گفت: او قسمت زیادی از قرآن و هزاران حدیث و روایت از حضرت محمد را به زبان آلمانی ترجمه کرده است .

مدیر نگارخانه تار و پود تصریح کرد: در زندگی هامر –پورگشتال استعدادهای زبانی و دیپلماتیک در هم تنیده شده است.

 او به عنوان فارغ التحصیل آکادمی شرق شناسی پادشاهی وین(1799)ظاهرا به خوبی آگاه بود که تسلط به زبانهای شرقی کلید درک فرهنگ،سیاست و تاریخ کشورهای خاور نزدیک و میانه است.

وی اضافه کرد: هامر –پورگشتال توانست در چارچوب اولین ماموریت خود به عنوان دبیر سفارت در قسطنطنیه ،دانش زبان ترکی خود را گسترش داده و بهبود بخشد.

دانشور یادآور شد:او فرصت یافت تا به ادبیات کلاسیک شرق ،به خصوص ادبیات فارسی بپردازد. لازمه کار دیپلماتیک –در ابتدای قرن 19به مانند امروز – علاوه بر توانایی تحلیل سیاسی ،آمادگی برای گوش دادن و گشودن خود برای (فرهنگ) غرب بود تا بتوان از این طریق روابط خوبی بین کشور خود و کشور میزبان برقرار کرد و این روابط را نیز توسعه داد.