سرویس استان های هنرآنلاین: "آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر" توسط بنیاد نخبگان فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد و در آن از ابوتراب خسروی (نویسنده)، غلامرضا ذوالانواری (پدر گبه بافی ایران) و مسعود شناسا (موسیقی دان) تقدیر به عمل آمد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین که به نکوداشت سرآمدان ادب و هنر فارس اختصاص یافت، بیان کرد: نگاه هنرمند محصول ذهن زیباست و زیبا همان جمال است و جمال، احد و احد همان کثرت و کثرت همان احد است.

بهزاد مریدی با تکریم از ابوتراب خسروی نویسنده شهیر شهرمان، قلم را قطب فعال الهی عنوان کرد که هنرمند با کاربست امکانات این جهانی و در قالب های متنوع ادبی، بر زبانش جاری می کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس سخن را وسیلهای برای بیان حق و حقیقت دانست و افزود: فعل خلاق، خالق سرچشمه و منبع و جوهر هستی است و هنر بازتاب تحریر، صوت، نقش و قلم آن صانع است.

وی با اشاره به این بخش از شعر مولوی در مثنوی معنوی که می گوید "آتش عشق از نواها گشت تیز"، اظهار کرد: نوا و روح الهی چون نسیمی سلسله جنبان وجد انسانی است که در پی وطن و خویشِ خویش است .

مریدی با اشاره به تولیدات هنری استاد مسعود شناسا به عنوان موسیقیدان این دیار هنر پرور، بیان داشت: موسیقی مقام به مقام، مرغ روح را پرواز می دهد و ریشه های زمینی شنونده را از جا می کَنَد و پر می دهد در عالم ملکوت که به قول غزالی این آواز خوشِ موزون، شباهتی دارد با عجایب آن عالم و کسی اما نمی داند این حرکت و شوق و شور پس این آواز از چیست؟ تنها آگاه است که این حال موسیقایی احوالِ در غربت افتاده ای است که در تجریدی ترین شکل احوال خود را می نوازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون هنر فرش و خلاقیت چشمگیر غلامرضا ذوالانواری پدر گبه بافی ایران، معنای هستی را بر انسان مکشوف نشده عنوان کرد و افزود: او تنها طبیعت را در خیال خود تخیل و بر جان فرش، بوستان آفرینی می کند تا شرف هنرمندی، شاگردی و مشق نویسیِ جمالیت آن مصور باشد.

تکریم از بزرگان در دولت "تدبیر و امید"

در این آیین که توسط بنیاد نخبگان فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، رئیس این بنیاد با بیان اینکه وظیفه این نهاد تکریم نخبگان در همه ابعاد است، گفت: تکریم از بزرگان، سرآمدان، مشاهیر و نخبگان شناسایی رمز موفقیت آنها است که تکریم از بزرگان در دولت "تدبیر و امید" شدت گرفته است.

حبیب شریف با اشاره به اینکه هنر یک موهبت الهی است، یادآور شد: هنر نقش مهمی در ماندگاری فرهنگ ها و ملت ها دارد.

وی با اشاره به اینکه این مراسم گرامیداشت و عزت بخشی فرزانگی است، اضافه کرد: جایگاه هنرمندان در فرهنگ ما همواره مورد توجه خاص و عام بوده است، گرامیداشت هنر، گرامیداشت بنیادهای شکوه و عظمت است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با تاکید بر اینکه فرش، شعر، رمان و موسیقی، جز اشکال هنر بدیع به حساب می آید، تاکید کرد: موسیقی تلفیقی از دانش و فطرت الهی است که بر اساس نظم و التزام خردمندانه شکل گرفته است.

بزرگان همواره با آثار و مخاطبانشان تکریم شده اند

پروفسور کاووس حسن لی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بزرگداشت هایی این چنین بیش از اینکه تکریم از سه چهره سرشناس ادب، فرهنگ و هنر شیراز باشد برای بیش از اینها دارای جایگاه است، گفت: این بزرگان همواره با آثار و مخاطبانشان تکریم شده اند.

وی هنر و معنویت را مایه ژرف انگیزی دانست و افزود: زیبایی برانگیزنده فرهنگ آدمی است و ادبیات فارس با محصولات خود ما را در جان دیگران دمیده و می گسترد.

حسن لی با بیان اینکه دیروزیان برای این سرزمین افتخار آفریدند، تصریح کرد: ما باید زمان و جهان خود را بشناسیم و این راه افتخار را ادامه دهیم. این چهره ادبی و دانشگاهی پیرامون آثار و نوشته های ابوتراب خسروی هم گفت: اگر کسی بخواهد ابوتراب خسروی را بشناسد، باید بین زبان و ادبیات تفکیک قایل شود، زیرا ادبیات با زبان شروع می شود، اما از آن فراتر میٕ رود. چراکه متن ادبی گونه ای دیگر است و هنجارگریزی می کند و سودای کجتابی دارد.

حسن لی همچنین یادآور شد: نوشته های ابوتراب خسروی به دروازه هایی می ماند که به روی هرکس باز نمی شوند و بیرون شدگی از زمان و جهان با او همچون کودکی است که از دیدن فیلمی وحشتناک لدذت می برد.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه ابوتراب خسروی تلاش کرده مانند دیگری نباشد، ادامه داد: شیوه داستان نویسی این نویسنده توانمند مانند خود اوست و البته که او از دیگر داستان نویسان پیشتازتر است. این درحالی ست که خدمت دیگری که خسروی به فرهنگ کرده پرورش خوانندگان پویاست زیرا، داستانهای ابوتراب خسروی تامل برانگیز هستند .

به گفته این استاد دانشگاه شیراز بیش از ٣٠ پایان نامه دکتری پیرامون آثار خسروی نوشته شده است و او را تبدیل به یک نویسنده کلاسیک کرده است.

تجلیل از سرآمدان ادب و هنر نکوداشت نخبگان این سرزمین است

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان هم در این برنامه گفت: تجلیل از سرآمدان ادب و هنر نکوداشت نخبگانی است که در خدمت این سرزمین هستند.

دکتر منتظر معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در آیین نکوداشت نخبگی و سرآمدی سه چهره ادبی و هنری استان فارس که در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اینک افزون بر گرامیداشت چهره های علمی و دانش آفرین، یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان تقدیر از نخبگی و آفرینندگی چهره های ادبی، فرهنگی و هنری کشور است، افزود: این نهاد در پی این است با شناسایی چهره های نخبه و برتر سراسر کشور انگیزه تولید علم و دانش را در تمامی حوزه ها گسترش دهد.

همچنین محمد امین دبیر "خوشه های فرش کشور" پیرامون شخصیت غلامرضا ذوالانواری صادرکننده نمونه فرش کشور و پدر گبه بافی ایران سخن گفت و مهدی آذرسینا عضو هیئت مدیره کانون نوازندگان خانه موسیقی و عضو شورای پژوهشکده هنر در حوزه هنری و شورای فرهنگستان هنر با ایراد سخنرانی  تحت عنوان "هزار نکته باریکتر از مو اینجاست"، به بیان گوشه هایی از خدمات ارزنده استاد مسعود شناسا به موسیقی این خطه و ایران پرداخت.

در آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر استان فارس که توسط بنیاد نخبگان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، از ابوتراب خسروی نویسنده و استاد داستان نویسی، غلامرضا ذوالانواری صادرکننده نمونه فرش و پدر گبه بافی و مسعود شناسا استاد موسیقی فارس تجلیل به عمل آمد.