به گزارش هنرآنلاین، در این جلسه که اکثر بزرگان و اساتید حضور داشته و در نوع خود کم نظیر یا حتی بی نظیر هم هست نعمت اله فیاض رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام گزارشی از برگزاری جشنواره سیزدهم و نقاط ضعف و قوت آن بیان کرد و اظهار داشت: این جشنواره از نظر کمی و شرکت هنرمندان نسبت به گذشته رشد و استقبال خیلی خوبی داشت و علیرغم کمبود منابع  مادی و محدودیت فضا و سالن، با حضور و استقبال گسترده مردم هنردوست و مسؤلین، جشنواره به خوبی برگزار شد.

وی افزود: طبیعتا این کار بزرگ نواقصی هم داشت که باید بهتر شناسایی، تحلیل و نهایتا در برنامه های آینده برطرف شود.

فیاض از همه بزرگان و فعالان عرصه موسیقی خواست تا نظرات و نقدهای خود را بیان کنند تا راهگشای آینده باشد.

در ادامه استاد اسفندیار تخمکار دبیر جشنواره نیز ضمن ارایه گزارش و نقد مسأله کلیدی و اساسی "حافظان اصالت" که شعار این جشنواره بود و اظهار نارضایتی از عدم تحقق و توجه به این مهم، از جمع حاضر خواستند که به باز تعریف و بیان معنای اصالت بپردازند و در مورد بعضی از برنامه ها و اجراها در شهرستان که با مفهوم حفظ اصالت فاصله دارد، بحث و تبادل نظر شود.

 سپس هر یک از اساتید و بزرگان به بیان دیدگاهها و نظرات خود راجع  به جشنواره و خصوصا بحث اصالت و بایدها و نبایدها ی آن پرداختند .

 در پایان "فیاض" رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام ضمن تشکر از بیان نظرات بسیار خوب و سازنده اساتید و بزرگان حاضر، با استفاده از نظرات مختلف اساتید و هنرمندان حاضر در جلسه به جمع بندی پرداخت و ضمن قبول کاستی های جشنواره و تلاش برای رفع و کاهش آنها در برنامه های آینده، اعلام کرد؛  مسلما شرکت کنندگان در جشنواره اعم از برگزیدگان و غیره هیچ مشکلی نداشتند و جای تشکر از ایشان دارد.

همچنین وی با تاکید بر حفظ احترام و تقویت اصالت هنر موسیقی مقامی منطقه اعم از لباس محلی،سازهای بومی، نواها و مقامهای اصیل  و آداب و سنتهای عرف و رایج منطقه از جانب کلیه هنرمندان و گروهها، افزود: اینها بخشی از هویت و فرهنگ و شناسنامه ما هستند و باید از آسیب و انحراف حفظ شوند .

در پایان فیاض درخواست کرد به منظور همدلی هنرمندان، شناخت و معرفی بهتر موسیقی جام، رفع  ابهامات و سوالات، ارتقا و تقویت این هنر اصیل،  جلسات مستمر نقد و بررسی به صورت کارگاهی برگزار شود و انجمن موسیقی نیز بنا بر وظیفه و رسالتی که دارد این برنامه های پژوهشی- آموزشی را پیگیری و اجرا کند و ضمنا از همه بزرگان و اساتید خواست این اداره را در برگزاری همایش بزرگ "خنیاگران جام" که قرار است در تابستان آینده برگزار شود، یاری کنند.