سرویس استان های هنرآنلاین: هر چند خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر  سعید صادقی کارتونیست بین‌المللی کشورمان می‌توانست دل از جهرم بکند و رخت مهاجرت بر تن کند، جایگاهی به مراتب بالاتر از چیزی که الان در آن قرار دارد را توانسته بود برای خود دست و پا کند اما وقتی هم به کارنامه و ویترین هنری او نگاه می‌کنیم جای کمتر جایزه داخلی و خارجی را در آن خالی می‌بینیم.

صادقی اخیرا از بین تمام هنرمندان فعال استان فارس، توانسته در کنار دو چهره علمی و ورزشی به عنوان تنها هنرمند استان، افتخاری دیگر به فهرست بلند بالای افتخارات خود اضافه کند؛ افتخار انتخاب به عنوان سفیر کتاب استان در عرصه‌های جهانی.بد نیست بدانید صادقی از آن دسته هنرمندانی است که اعتقاد دارد برای رفع‌ معضلات اجتماعی می‌توانیم از همه هنرها استفاده کنیم و نیازی نیست که به تفکیک هنرها بپردازیم.وی باور دارد از آنجا که راه درستی برای مبارزه با معضلات اجتماعی پیدا نمی‌کنیم، نباید انتظار معجزه هم داشته باشیم. صادقی تاکید زیادی دارد که نمی‌توان معضلات اجتماعی را از طریق بخشنامه حل کرد. وی از کمبود فضاها و برنامه‌های شاد در کشور نیز انتقاد می‌کند چرا که به نظر او در جامعه ما و به‌خصوص در بین مسئولان میل به اجرای برنامه‌های شاد بسیار کم است در حالی که می‌توان با راه انداختن یک کاروان شادی در اعیاد مذهبی، البته با کارشناسی و رعایت اصول، هم مردم را شاد کرد و هم پیام‌های مختلفی برای رفع مسائل و مشکلاتی که در سطح جامعه، وجود دارد، ارائه داد آنچه در ادامه می خوانید  دغدغه های نخستین سفیر هنرمند در عرصه کتاب است.

ضرورت ور‌ک‌شاپ‌هایی که در ایران برگزار می‌شود چیست؟

خوشبختانه ورک‌شاپ‌ها یکی از اتفاقات خوب در عرصه کارتون و کاریکاتور است. هم از لحاظ مادی و هم از این نظر که با برگزاری آن در سایر مناطق تمرکزگرایی در تهران نیز از بین می‌رود و همه هنرمندان در اکثر نقاط کشور می‌توانند از هنر اساتید فعال در این رشته استفاده کنند.

برای بهتر شدن وضعیت معیشت هنرمندان چه راهکارهایی به نظرتان می‌رسد؟

تامین معیشت همیشه دغدغه اصلی هنرمندان بوده است اگر چه همواره در صحبت‌های مسئولین هم از آن یاد می‌شود اما در عمل اتفاق خاصی مشاهده نمی‌شود. من اعتقاد دارم اگر همان مصوباتی که وجود دارد مانند تخصیص یک در صد از بودجه شهرداری‌ها برای حمایت از هنرمندان درست اجرا بشود مشکل بسیاری از هنرمندان حل خواهد شد. اما متاسفانه ما شاهدیم که خیلی از اعتبارات در جای درست خودش هزینه نمی‌شود.

سال‌هاست در عرصه کاریکاتور فعال هستید اما به تازگی به عنوان سفیر کتاب فارس معرفی شده‌اید. فضای کتاب و کتابخوانی را در استان چگونه می‌بینید؟

سا‌ل‌هاست کتاب و کتابخوانی رونق زیادی ندارد و امروزه هجوم شبکه‌های مجازی تاثیر زیادی بر این مقوله گذاشته است. الان هم دیگر کسی حوصله خواندن متن‌های بلند را ندارد و به نوعی همه ترجیح می‌دهند اوقات خودشان را با خواندن همان متن‌های موجود در شبکه‌های مجازی پر کنند.

پیشنهاد شما برای رونق کتابخوانی در فارس چیست؟

به نظرم استفاده از چهره‌های مطرح برای معرفی و رونق کتاب از یک سو و ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌های تبلیغی و تشویقی می‌تواند در این بین موثر باشد هر چند بهترین کار، بردن کتاب به سبد خانواده است. البته من خودم به عنوان کسی که علاقه زیادی به رونق کتابخوانی دارد حاضرم در صورت فراهم شدن شرایط و امکانات ، نمایشگاهی از آثارم که به موضوع کتاب ارتباط دارد برگزار کنم.

در بین تمام موضوعاتی که برای کاریکاتور انتخاب می‌کنید چه سوژه‌هایی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند؟

اصولا موضوعات و سوژه‌هایی که با زندگی مردم ارتباط مستقیمی دارد خیلی خوب مورد استقبال قرار می‌گیرند مانند کاریکاتوری که با موضوع گرانی نان کشیدم و خیلی زود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد یا سوژه‌هایی مربوط به گرانی بنزین. البته موضوعات ملی مانند خلیج فارس نیز مورد استقبال خیلی زیادی قرار می‌گیرند.

چرا در فارس جشنواره‌ای مختص به کاریکاتور وجود ندارد؟

در حوزه مدیریت کاریکاتور دو نهاد فعال هستند؛ یکی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری حوزه هنری. تا آنجایی که مربوط به حوزه هنری است این حمایت در شهرستان‌های دیگری مانند بجنورد انجام شده یعنی حوزه فعلا بجنورد را به عنوان قطب کاریکاتور قبول دارد اما در حوزه ارشاد این امکان باید به وجود بیاید. من خودم تا کنون سه بار طرح ارائه کردم که اتفاقا تصویب هم شده است اما وقتی پای مرحله اصلی که همان تخصیص بودجه است به وسط می‌آید همه چیز متوقف می‌شود و کار با شکست روبه رو می‌شود. من مشکل اصلی را در نبود امکانات مالی می‌دانم وگرنه همه امکانات لازم آن در فارس وجود دارد.

به گفته این فعال فرهنگی ، ایده‌ها معمولا از دو طریق کلی به دست می‌آیند؛ از طریق جوششی یا از طریق کوششی. در طریق جوششی که با زندگی روزمره ما و حضور در جامعه ارتباط مستقیمی دارد شما با دقت می‌توانید بسیاری از سوژه‌ها را پیدا کنید. اما کوششی نیاز به دیدن و مطالعه دارد.