به گزارش هنرآنلاین،به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، داوود فتحعلی بیگی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه هشتمین سوگواره حسینی استان سمنان در دامغان افزود: هنر آئینی تعزیه، پیام آور فرهنگ پرحادثه و البته حزن آلود عاشورا است و فرهنگ و هنر اصیل، ریشه دار و متفکرانه ایرانیانی است که رسالت خود برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی را از طریق هنر، به خوبی انجام داده اند.

وی با اشاره به وظایف و برنامه های انجمن تعزیه کشور، گفت: در ماه محرم قریب سه هزار مجلس تعزیه خوانی در کشور برگزار می شود و ساماندهی این مجالس، هماهنگی و اعزام تعزیه خوانان، جمع آوری نسخ تعزیه و تبدیل آن به مجموعه کتاب، انتشار و چاپ ۱۳ جلد دفتر تعزیه و پیگیری و بیمه شدن ۳۰۰ نفر ار هنرمندان تعزیه در سراسر کشور از مهمترین برنامه های انجمن تعزیه است.

مدیر عامل انجمن تعزیه ایرانیان با بیان اینکه سه هزار هنرمند تعزیه در کشور فعالیت دارند، افزود: ١٠ درصد از هنرمندان فعال در هنر تعزیه کشور تحت پوشش بیمه درمانی هستند.

فتحعلی بیگی با بیان اینکه این تعزیه خوانان در رشته های مخالف خوانی، موافق خوانی، موسیقی و جامه داری فعالیت می کنند اظهار داشت: در کشور سه کانون و چهار دفتر نمایندگی انجمن تعزیه در شهرهای زنجان، خراسان شمالی، ورامین و اصفهان دائر است که به امور صنفی تعزیه خوانان می پردازد.

رئیس انجمن تعزیزه ایرانیان با تاکید بر اینکه تعزیه باید دارای عناصر و مظاهر فرهنگی، جدی، اصیل، علمی و ریشه دار باشد، گفت: این عناصر و مظاهر فرهنگی را باید به شکل صحیح و رعایت زیباشناسی و مبتنی بر آموزش های اصولی ارائه کرد تا در دل مردم بنشیند و امیدواریم با برگزاری سوگواره های حسینی بتوانیم گامی موثر در بقا و احیای شبیه خوانی و استعدادیابی در میان جوانان علاقه مند به هنر برداریم.

آیین اختتامیه هشتمین سوگواره حسینی استان سمنان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و جمعی از مسوولان و هنرمندان در مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهچراغی دامغان برگزار شد.