سرویس استان های هنرآنلاین: کوروش کمالی سروستانی رئیس دانشنامه پارس در مراسم گرامیداشت اوجی، شعر او را نمایشگر هویت و اندیشه او خواند و گفت: استاد اوجی از چهره‌های شاخص شعر ایران است که سبک و سیاق خود را پس از پنج دهه حضور ادبی‌اش به دلالت شاعرانه شکل می‌دهد و زبان شعرش تغزلی است. اوجی در وصف طبیعت و ارتباط با مسائل اجتماع تصاویر زیبا می‌آفریند و در شعر نو نیمایی تجربه دارد.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد استان فارس افزود: اشعار ایشان نشان از کوشش پیوسته او برای یافتن شکل نوینی دارد و همزیستی او با جنبش‌های ادبی او را توانمند و با اندیشه ساخته است.

کمالی سروستانی در ادامه به نام‌آوری و تأثیرگذاری اوجی در عرصه رباعی‌سرایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: البته استاد اوجی به‌واسطه رو آوردن به شعر نیمایی و در ادامه، شعر شاملویی، این دو گونه شعری را محملی برای بیان اندیشه دانست.

او گفت: نباید از یاد برد که استاد اوجی پیشگام رباعی‌سرایی است و اگر امروز از پی گذار این تاریخ، روند رو به رشد رباعی‌سرایی را در بین شاعران این سرزمین باز می‌یابیم باید ریشه‌های آن را در کتاب "مرغ سحر" ‌او یافت و بعد آن را در آثار شاعرانی همچون قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی بازجست.

کمالی سروستانی همچنین درباره کتاب "یکصد‌ و‌ ده نامه از دو سیمین"، بیان کرد: این کتاب تاریخ ادبیات معاصر را با تمام فراز و نشیب‌هایش بازتاب می‌دهد و برخی نامه‌های اوجی در این کتاب، ادبیات معاصر ایران را با ادبیات غرب قابل مقایسه می‌کند و نکته قابل در این نامه‌ها شعر‌هایی است که به آن‌ها ضمیمه شده است.

اوجی که با همین کتاب "یکصد و ده نامه از دو سیمین" هم‌اکنون برگ تازه‌ای به تاریخ ادبیات معاصر ایران افزوده است، به‌دلیل اقامت‌های چندین ساله‌اش در تهران در کسوت دانشجو و از سال ١٣٣٧ تا ١٣٤٠ و نیز ١٣٤٨ تا ١٣٥٠، با بسیاری از چهره‌های مطرح ادبیات معاصر ایران حشر و نشر داشته است و چنانچه خودش می‌گوید، همه را دیده جز نیما و سهراب سپهری.

منیژه عبدالهی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی، در مراسم گرامی‌داشت منصور اوجی، کتاب "یکصد‌ و‌ ده نامه از دو سیمین" را از باارزش‌ترین نمونه‌های نامه‌نگاری دانست که دربردارنده ٤٢نامه از دانشور و ٦٨ نامه از بهبهانی است و می‌توان آن‌ها را به سه بعد خصوصی، اجتماعی و مسائل بیرونی تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشور و بهبهانی از شخصیت‌های مطرح اجتماعی دوران خود هستند، خاطرنشان کرد: مسائل خصوصی و بیرونی در این نامه‌ها می‌آمیزد و در آن‌ها می‌توان از زندگی شخصی،‌اجتماعی، تنگناهای مالی، بیماری‌، ‌داستان‌‌نویسی و شعرنویسی آن‌ها اطلاعات باارزشی به‌دست آورد.

عبدالهی درخصوص این نامه‌ها گفت:اندازه کاغذ، شکل نوشتاری خط و احساس نگارنده از این نامه‌ها به‌خوبی دریافت می‌شود.

استاندار سابق فارس، محمدابراهیم انصاری لاری نیز در این مراسم با اشاره به رسم نامه‌نویسی در نزد بسیاری از بزرگان ادب در سراسر جهان، کتاب "یکصد و ده نامه از دو سیمین" را مایه گشایش باب مکاتبات منظمی با این شخصیت‌ها خواند و گفت:از مهم‌ترین کار‌کردهای این اقدام برجسته،احیای سنت دیرینه ادبی نامه‌نگاری است.

رئیس سازمان منطقه آزاد کیش این نامه‌ها را از آن جهت که به سه شخصیت بزرگ ادبی مربوط است، باارزش دانست و بیان داشت: این‌ نامه‌ها نوعاً حاوی دردمندی و ملال و احساس مسئولیت ادبی، فرهنگی و اجتماعی نویسندگان است و تک‌نامه جلال آل‌احمد به اوجی که در این مجموعه موجود است، نشان‌دهنده صداقت هر دو طرف درخصوص مطرح‌کردن مرگ نویسنده ایرانی، صمد بهرنگی است.

 

اهدای نشان درجه یک ادبی به دو پیشکسوت شیرازی

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، چندی است روند قدرشناسی اساتید بزرگ حوزه فرهنگ، هنر و ادب فارس را آغاز کرده است و در این راستا موفق به دریافت نشان‌ درجه یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای منصور اوجی و دیگر چهره نام‌آور شیرازی امین فقیری شده است.

این دو نشان، ‌در پایان مراسم بزرگداشت منصور اوجی در روز پنجشنبه نهم آذرماه به دو پیشکسوت ادبیات فارس با حضور مسئولان و عبد النبی سلامی مشاور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اهدا شد.

"نشان فرهنگ و هنر" از نشان‌های افتخار در ایران است و براساس ماده ١٧ آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، این نشان به افرادی اعطا می‌شود که فکر، ذوق و احساس خود را در راه بیان مفاهیم ارزشمند اسلامی- انسانی و اشاعه فرهنگ به کار می‌گیرند. این نشان در ٩ کلاس متفاوت اعطا می‌شود.

الهه بهرامی