سرویس استان‌های هنرآنلاین: معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان این مطلب که هشتمین نشان مفاخر فرهنگی استان فارس به استاد منصور اوجی اهدا می شود، اعلام کرد: در راستای سلسله برنامه های نکوداشت بزرگان و استادانی که در حوزه فرهنگ همت گذاشتند و عمر گرانبهای خویش را صرف اعتلای فرهنگی استان کردند؛ آیین نکوداشت و اهدا نشان مفاخر فرهنگی استان فارس در گام هشتم به استاد منصور اوجی خواهد رسید.

مهدی امیدبخش پیرامون بزرگداشت استاد منصور اوجی در شیراز اعلام کرد: این مراسم روز دوشنبه ١٣ شهریورماه جاری ساعت ١٨ در هتل بزرگ شیراز برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های اهدای نشان مفاخر فرهنگی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس، انجمن اهل قلم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود، ادامه داد: تاکنون در این مسیر ٧ نفر از بزرگان ادب و فرهنگ استان فارس موفق به دریافت این نشان فرهنگی شدند که آخرین آن ماه گذشته به ابوالقاسم و امین فقیری، نویسندگان مطرح کشور اهدا شد.

امیدبخش در خصوص اهدا هشتمین نشان مفاخر فرهنگی فارس به منصور اوجی، عنوان کرد: این مراسم با حضور اصحاب فرهنگ و فرهنگوران مطرح استان برگزار می شود که تلاش می کنیم یکی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به عنوان میهمان در این آیین حضور یابد.

این درحالی است که بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پیش‌تر در آیین رونمایی از کتاب "تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران" ویژه منصور اوجی گفته بود: "آنچه در  شعر مخاطب را مجذوب اوجی می سازد ریتم و تکرار موسیقی کلامی است. این در بطن شعر جاری است. زیرا، شعر اوجی علاقه وافری برای پرداختن به خود شعر و شاعر اما نه از نوع ارجاع متن به خود دارد؛ اوجی به درجه ای از فرهیختگی دست پیدا کرده که هرچه از قلم جاری می شود شعر است، رعایت دقیق مرز میان سادگی و سطحی نگری و توجه به زبان و فرم و مفهوم گرایی را باید از ویژگی های آثار او دانست.تیزبینی اوجی در یادآوری خاطرات است، چراکه رنگ ها، خاطره ها و عطرها چنان ملموس دوباره سازی می شوند که گویی در همان زمان و همزمان با شاعر آن را مرور می کنیم. خاطرات او در شکل گیری هر شعر و حوادث اجتماعی زمان خود شاکله ای کلی از خود برجای می گذارد که ما را به جهان شعر از سویی و جهان ابیات معاصر از سویی دیگر رهنمون می شود".

منصور اوجی از شاعران معاصر و مطرح ایران است که هم اکنون در زادگاه خویش، شیراز زندگی می‌کند؛ این چهره ادبی شیراز در رشته فلسفه از دانشگاه تهران موفق به کسب مدرک لیسانس شد و پس از آن در رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران مدرک فوق لیسانس را دریافت داشت.

اوجی پس از آنکه به زادگاهش بازگشت بار دیگر به دانشگاه شیراز رفت و مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را هم به کارنامه پربار علمی خود افزود؛ او پس از سالها تدریس اینک وقت خویش را صرف شعرش کرده است، این درحالی است که او آرام و پیوسته در جهت تکامل زبان شعری خاص خود تلاش می کند.

وی با تاکید بر تکرار مصراع ها و واژه ها جهت تاثیر گذاری در خواننده شعرش گونه خاصی از شعر را ارائه می دهد .

زبان شعر اوجی تغزلی است و بیشتر ذهن خود را در امواج اوزان رها می سازد؛ این شاعر شیرازی در وصف طبیعت و ارتباط آن با مسائل اجتماع تصاویر زیبا می آفریند.

وی در شعر نو نیمایی تجارب قابل توجهی دارد.

یادآور می شود: از منصور اوجی که زاده سال ١٣١٦ خورشیدی در شیراز است تاکنون بیش از ١٠ دفتر شعر از جمله "باغ شب"، "خواب درخت و تنهایی زمین"، "شهر خسته"، "برگزیده اشعار" و... به چاپ رسیده است؛ این درحالی است که آیین رونمایی کتاب "تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران" ویژه منصور اوجی چهارشنبه ١٢ خرداد سال گذشته در سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

الهه بهرامی