سرویس استان‌های هنرآنلاین: کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز میزبان نشستی صمیمانه و در عین حال تخصصی بود که در ابتدای آن، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، انس فرهنگ و رسانه را دیرینه دانست و گفت: از گذشته هرگاه انسان می خواست اندیشه خود را ابراز کند از رسانه یاری طلبید.

روح الله منوچهری کارکرد رسانه ها را تربیتی دانست و سپس به شرح این موضوع در پیوند با کتابخانه‌ها عمومی پرداخت.

بخش زیادی از زندگی مردم در کنار انبوه اطلاعات رسانه ها سپری می شود

وی ادامه داد: بخش زیادی از زندگی مردم در کنار انبوه اطلاعات رسانه ها سپری می شود که نیاز است با کمک رسانه ها و مدد جستن از فضای سایبری علاقه به کتاب را فزونی داد.

منوچهری با توجه به اینکه کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز حاوی گنجینه ای گرانبها و منحصربه فرد از نشریات است، گفت: بخش مطبوعات این کتابخانه عمومی ١٤ مرداد ١٣٢٩ گشایش یافته است که حاوی ٢هزار نشریه است.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی فارس با اعلام اینکه ١٨٠٠ مجله و ٢٠٠ عنوان روزنامه در این کتابخانه حفظ و نگهداری می شود ،افزود: این بخش مطبوعاتی در دسترس علاقه مندان و فعالان حوزه رسانه ای ست.

وی پیرامون نشست کتابخوان هم یادآور شد: این سلسله نشست ها برای به اشتراک گذاری کتاب های مفید طراحی شده است. بنابر این با توجه به اینکه نشست های یادشده به معرفی کتاب می پردازد؛ اکنون با تفاهم نامهای که میان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام گرفته عضویت اهالی رسانه در تمامی کتابخانه های عمومی سراسر ایران رایگان است.

منوچهری با بیان اینکه دسترسی به تمامی منابع کتابخانه ها به ویژه بخش مطبوعاتی از طریق سامانه "سامان" کتابخانه های عمومی ممکن شده، عنوان کرد: امکان بهره مندی از آرشیو غنی نشریات برای همه محیا است.

وی از نخستین بنیانگذار بخش نشریات و مطبوعات کتابخانه دیرینه شهید آیت الله دستغیب شیراز یاد کرد و گفت: استاد پرویز خائفی نویسنده و شاعر شیرازی نخستین کسی است که این بخش را با اهدا نشریات خویش غنی ساخت.

منوچهری همچنین از وجود ٢٢٣ کتابخانه عمومی در استان فارس خبر داد و افزود: در تمامی این کتابخانه ها روزانه بیش از ٤٠ عنوان برنامه برگزار می شود.

معرفی کتاب "بودن با دوربین" پیرامون عکاسی خبری

محمدحسین نیکوپور نخستین کتابخوان این نشست بود که به معرفی کتاب "بودن با دوربین" نوشته حبیبه جعفریان از انتشارات حرفه هنرمند پرداخت.

این روزنامه نگار و عکاس پیرامون کتاب یادشده که درباره کاوه گلستان، عکاس و تصویربردار ایرانی نوشته شده است،  گفت: شاید کمتر عکاس خبری وجود داشته باشد که کاوه گلستان را نشناسد؛ اگر بگویم بزرگترین و شناخته شده ترین عکاس جنگ تاریخ ایران بلکه تاریخ جهان است که پس از رابرت کاپا برای به تصویر کشیدن جنگ پا را فراتر از ایران گذاشت و جسورانه جنگ های بی شماری را در قاب عکسهای خویش گنجاند، گزافه نیست.

وی ادامه داد: شوربختانه اینکه کاوه گلستان که از خانواده ای سراسر فرهنگی برخاست در ١٣ فروردین ١٣٨٢ در یکی از جنگ های خانمان سوز درحالی که در کسوت تصویربردار در سلیمانیه عراق به آنچه می خواست دست یافت؛ در راه ثبت حقیقت جان خویش از کف داد؛ او که چندی برای ثبت حقایق تلخ پیرامون خویش ناچار به دوری از دوربین عکاسی بود درحالی پرواز به ابدیت کرد که هنوز کسی به جسارت وی در عکاسی خبری و مستند ایران پرورش نیافته است.

نیکوپور  با بیان اینکه کتاب "بودن با دوربین" مجموعه‌ای از گفتگوها، یادداشت‌ها و تصاویر پیرامون زندگی و آثار کاوه گلستان، عکاس فقید ایرانی است که همزمان با دهمین سالگرد درگذشت او منتشر شد ، افزود: گفتگوهایی با فخری گلستان(مادر)، پیمان هوشمندزاده(شاگرد)، لیلی گلستان(خواهر)، زنده‌یاد بهمن جلالی و هنگامه گلستان-جلالی-(همسر) با مقدمه‌ و زندگینامه‌ مختصری از کاوه گلستان به قلم مولف و یادداشت‌هایی از بابک احمدی، شهریار توکلی و یوریک کریم‌مسیحی حاصل تالیف و گردآوری حبیبه جعفریان از سال ۸۵ است؛ آنچه در این میان در کتاب یادشده قرار ندارد تنها نقشی است که می شود برای ابراهیم گلستان در مقام پدر کاوه متصور شد که مسیر زندگی این عکاس تکرار نشدنی را رقم زد و با استبدادی که به خرج داد مسیر کاوه را برای ثبت حقیقت هموار کرد آنگونه که راهی پیش پای لیلی گلستان گذاشت تا امروز یکی از مطرح ترین گالری داران و مترجمان زبردست را شاهد باشیم.

این کارشناس ارتباط تصویری یادآور شد: نویسنده، بیوگرافی نویس و روزنامه نگار مشهدی سابقه‌ روزنامه‌نگاری در نشریاتی مانند سروش جوان و ماهنامه‌ سینمایی همشهری ۲۴ را دارد؛ در زمینه‌ نگارش زندگی‌نامه از جعفریان می‌توان به کتاب‌های "یک نفر"، "چمران به روایت همسر شهید"، "زندگی علامه طباطبایی" و "هفت روایت خصوصی" (زندگی امام موسی صدر) اشاره کرد.

نیکوپور از عکاسان خبری که کتاب می خوانند دعوت کرد که فارغ از هر رویدادی، خواندن و لذت ٢ کتاب را که حجمی هم ندارند از کف نداده و ابتدا "تماشای رنج دیگران" نوشته سوزان سانتاگ ترجمه زهرا درویشیان از نشر چشمه را بخوانند، سپس "بودن با دوربین" را مطالعه کنند که هر دو پیرامون عکس اند اما "سانتاگ" در سراسر دوران کاری اش مسحور عکاسی بود و حتی آن را تجربه نکرد درحالی که کاوه چه آنگاه که مجموعه هایش را روی نرده های دیوار دانشگاه تهران به نمایش گذاشت تا جنگ انسان برای بقا را به تصویر بکشد و آنگاه که جنگ آغاز شد نفس به نفس مخاطب آن جانانه تجربه اندوخت و تصویر واقعی تاریخ را انتقال داد.

پیشنهاد "همینگوی خبرنگار" به اصحاب رسانه فارس

سپس احسان اکبرپور فرهنگی نویس روزنامه افسانه با پیشنهاد کتاب "همینگوی خبرنگار" به جمع کتابخوان ها پیوست و با بیان اینکه متخصصین ادبیات معتقدند همینگوی یکی از نادر خبرنگاران جهان است که در راستای ادبیات گام بر می داشت، گفت: یکی از ویژگی های او اشراف فوق العاده این نویسنده بزرگ بر سیاست، جامعه و اقتصاد بود.

این روزنامه نگار جوان تفاوت عمده همینگوی با دیگر خبرنگاران جنگ را در سفرهای مستمر او برشمرد و افزود: شیوه همینگوی به خاطر نگاه اصیل به روایت او را متمایز می کند؛ نگاه او تیزبین و جزئی نگر است، بنابر این گزارش های همینگوی به سفرنامه شبیه است.

اکبرپور با توجه به اینکه داستان های همینگوی به آثاری انسانی معروف هستند در ادامه بخش هایی از گزارش های جنگ این نویسنده بزرگ ادبیات جهان را خواند.

از دیگر روزنامه نگارانی که در نشست کتابخوان رسانه به معرفی کتاب پرداخت، هژیر فتحی دبیر منطقه ای خبرگزاری مهر بود که با پیشنهاد کتاب "قدرت های جهان مطبوعات" از نشر مرکز به این جمع پیوست و گفت: این کتاب را که مارتین واکر نوشته و توسط م.قائد به فارسی ترجمه شده حاصل سالها قلم زدن این روزنامه نگار، نویسنده و پژوهشگر در روزنامه های معتبر جهان است.

روایت آنچه بر ١٢ روزنامه شناخته شده و معتبر جهان رفت

فتحی کتاب یادشده را برگرفته از بیوگرافی و آنچه بر ١٢ روزنامه شناخته شده و معتبر جهان رفته معرفی کرد و افزود: این کتاب اثری تحقیقاتی است که فقط محدود به روزنامه های شناخته شده نیست و مطبوعاتی از آفریقای جنوبی و استرالیا را در کنار رسانه های معتبر جهان به کنکاش گذاشته است.

وی که به بخش هایی از کتاب هم اشاره داشت، گفت: از جمله روزنامه هایی که واکر از آن نام می برد "کوریه ره دلاسرا" ایتالیا است که روزنامه ای محترم شمرده شده و در زمان حکومت فاشیست ها بر اروپا تن به زورگویی نداد و مستقل عمل کرد.

این در حالی بود که به گفته دبیر منطقه ای خبرگزاری مهر کتاب "قدرت های جهان مطبوعات" همراه با بازتاب ٧ سال آخر رژیم شاه در ١٢ روزنامه بزرگ جهان توسط مارتین واکر بررسی شده است.

در این نشست که با حضور ابوالقاسم و امین فقیری از نویسندگان برجسته استان فارس و اسماعیل عباسی مترجم کتاب ٢ جلدی "فتوژورنالیسم" به همراه رئیس کانون رسانه شیراز، رئیس خانه مطبوعات فارس، مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد و دبیران خبرگزاری های کشوری برگزار شد، مهدی رنجبر معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از نگرانی بابت کتابخوانی در کشور یاد کرد و گفت: در دوره ای به سر می بریم که کتابخوانی به نوستالژی نسل جدید تبدیل شده است.

زندگی مینی مال موجب از بین رفتن لذت کتابخوانی

وی زندگی مینی مال را موجب از بین رفتن لذت کتابخوانی دانست و خواستار این شد که هنرمندان و اصحاب رسانه به داد این حوزه برسند و مبلغ فرهنگ ناب مطالعه باشند.

رنجبر همچنین از خانواده ها دعوت کرد در ترویج کتابخوانی دست به کار شوند تا لذت کتابخوانی فراموش نشود. 

سپس دبیر سرویس فرهنگ و ادب روزنامه خبرجنوب به معرفی کتاب "خبرنویسی مدرن" نوشته یونس شکرخواه پرداخت و گفت: این کتاب کوچک اما در عین حال پرباری امی باشد که سال ١٣٨٠ منتشر شده و محتوای آن به شکلی است که روزآمد است.

غیاث الدین ملک حسینی افزود: آنچه خواننده را به خوانش این کتاب ترغیب می کند نوشتاری است که در ٩ فصل نویسنده به آن اهتمام ورزیده و به مرور خواننده را راغب به مطالعه بیشتر می کند.

"شلیک به ژولیوس سزار" با کتاب"خبرنویسی مدرن"

وی با توجه به اینکه کتاب "خبرنویسی مدرن" در فصل اول با عنوان "شلیک به ژولیوس سزار" به معرفی تاریخ ژورنالیسم می پردازد، افزود: دیگر فصول این کتاب هم خواندنی است و به ١٠ مرحله خبرنویسی به شیوه مدرن اشاره دارد.

این خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر یادآور شد: نویسنده در کتاب فوق فاصله گرفتن از سبک هرم وارونه و شیوه های گذشته را مورد تاکید قرار می دهد.

این در حالی بود که نجمه اشرفی از خبرنگاران تحلیلی نویس روزنامه سبحان و پایگاه خبری شیرازه هم به معرفی کتاب "رستاخیز جان" از شهید مرتضی آوینی پرداخت و گفت: این اثر جاودانه حرفهای بسیاری برای اهالی رسانه به یادگار گذاشته است.

وی پیشنهاد کرد که پیش از خواندن این کتاب، خواننده مستندهای روایت فتح شهید آوینی را به همراه صدای این شهید اهل قلم به گوش بسپارند.

اشرفی عنوان کرد: مقالات شهید آوینی در "رستاخیز جان" محدود به زمان گذشته نیست و برای اصحاب رسانه راهگشاست.

کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به چشم دیگر ارگانها دیده نشوند

مهدی علی از کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس هم در این نشست اصحاب رسانه را هم خانواده فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی کرد و گفت: به عنوان یک کتابدار انتظاری که از روزنامه نگاران دارم این است که به کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به دیده دیگر ارگانها ننگرند. زیرا این نهاد مجموعه از انتفاعی، اقتصادی یا سیاسی نیستند و فقط برای مردم کار می کنند.

وی در ادامه خواستار اطلاع یافتن و مراجعه خبرنگاران به کتابخانه های عمومی و قرار گرفتن در جریان کارکرد این نهادها شد و افزود: از ساده ترین خدمات کتابخانه ها در جامعه هنوز اطلاع رسانی مطلوبی و هویت سازمانی کتابداران رسانه ای نشده است.

علی در عین حال خطاب به اهالی رسانه گفت: کمک کنید کتابخانه ها به عنوان نهادی فرهنگی باقی بماند و برای به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی شیراز مطالبه عمومی کنید.

کتاب "شگردهای خبرنویسی" دیگر کتابی بود که در نشست کتابخوان رسانه توسط صفدر دوام معرفی شد.

هر خبرنگاری باید به شگردهای خبری اشراف داشته باشد

این خبرنگار و یادداشت نویس روزنامه عصر مردم شیراز با توجه به انتشار آن در سال ١٣٩٠ گفت: نویسنده در این کتاب معتقد است هر خبرنگاری باید به شگردهای خبری اشراف داشته باشد.

دوام که پیشینه روزنامه نگاری در استهبان هم دارد افزود: نگارنده تاکید می کند در جهت جذب مخاطب دلایل متعددی وجود دارد؛ حسن قربانی در کتاب "شگردهای خبرنویسی" به شکلی ژرف در شگردهای خبری کنکاش کرده است.

وی یادآور شد: نویسنده کتاب فوق در جهت نگاهی نو به این شگردها اشاره کرده و در راستای شگردهای مثبت و منفی موشکافی می کند.

آخرین کتابخوان این نشست که در ادامه به تقدیر از ٧ معرفی کتاب های یادشده منتهی شد حسن دهقان بود که به معرفی کتاب "گزارشگران بزرگ" دیوید رندال از انتشارات روزنامه همشهری مبادرت کرد.

خواندن "گزارشگران بزرگ" از نان شب واجب تر است

این شاعر، نویسنده و روزنامه نگار شیرازی با توجه به اینکه قرار گرفتن نام علی اکبر قاضی زاده در مقام مترجم این اثر که خود از فعالان رسانه ای کشور است تاکید کرد: خواندن این کتاب برای هر روزنامه نگاری از نان شب هم واجب تر است.

دهقان با بیان اینکه نویسنده کتاب "گزارشگران بزرگ" ١٣ گزارشگر را انتخاب کرده که بعضی بخشی از بدن یا جان خویش را در این حرفه از کف داده اند افزود: برخی از این گزارش ها سرنوشت جنگهایی را دگرگون ساخت.

وی خطاب به همکاران رسانه ای خود تاکید کرد: بخش گزارش گر گزارشگران این کتاب از جمله نقاط عطف این اثر جنجالی است که باید آنرا خواند.

گفتنی است: در پایان نخستین نشست تخصصی کتابخوان رسانه که با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، خبرنگاران و اصحاب رسانه فارس به بازدید از بخش مطبوعات و نشریات کتابخانه شهید آیت الله دستغیب پرداختند و با توضیحات فیروزه قشقایی، مدیر این کتابخانه از چند و چون و تاریخچه این بخش و آنچه در گنجینه آن نگهداری می شود اطلاع یافتند.

الهه بهرامی