به گزارش هنرآنلاین، حسین عسکری در گفت و گو با ایرنا، افزود: تاریخ استان البرز مملو از افتخارات فرهنگی و تاریخی قابل توجه در حوزه کتاب و کتابت است که از آن جمله افتخار نخستین ترجمه منظوم فارسی کتاب های شریف نهج البلاغه و صحیفه سجادیّه به نام یکی از مشاهیر استان البرز در روزگار قاجار ثبت شده است. 

وی اظهار داشت: میرزا تقی ساوجبلاغی معروف به دبیر اعلم و عنوان نگار فرزند محمّد منشی ساوجبلاغی، از سخنوران، هنرمندان و نویسندگان دوره قاجار صاحب این 2 اثر ارزشمند است. 

وی گفت: او ادیب و شاعری بود که علاوه بر ترجمه و شرح متون دینی، دانش خود را به هنر خوشنویسی نیز آراسته بود. 

عسکری با بیان اینکه این شاعر و ادیب در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز زاده شده است، افزود: پس از دانش اندوزی و هنرآموزی از پدرش که نخستین منشی دیوان رسایل خاصه و تحریرات محرمانه محمّدشاه و ناصرالدین شاه قاجار بود، به خدمت در دیوان رسایل قاجار مشغول شد و در دیوان رسایل حکومت ناصرالدین شاه به مقام دبیری و منشی گری رسید. 

وی ادامه داد: مظفرالدین شاه پنجمین پادشاه قاجار به او لقب 'عنوان نگار' داد و ماهانه 30 تومان حقوق برایش تعیین کرد. 

این پژوهشگر البرزی گفت: دبیر اعلم به زبان های فارسی، عربی، تُرکی و فرانسوی تسلط کامل داشت و علاوه بر منشی گری و نویسندگی، در زادگاه خود به کشاورزی می پرداخت. 

وی افزود: اولین هایی همانند نخستین نهج البلاغه منظوم و نخستین صحیفه سجادیّه منظوم به زبان فارسی در تاریخ نگارش و سرایش به نام او ماندگار شده است. 

وی بیان داشت: نهج البلاغه منظوم مورد اشاره، در هیچ کدام از فهرست ها و کتابشناسی های ایران معرفی نشده است و ترجمه منظوم صحیفه سجادیه، در قالب مثنوی سروده شده و 1994 بیت است. 

عسکری گفت: نسخه ای از این کتاب دست نویس به خط تستعلیق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. 

وی با اشاره به اینکه این 2 اثر ارزشمند همچنان خطی هستند، اظهار امیدواری کرد با مساعدت دست اندرکاران فرهنگی استان البرز، به زودی چاپ و منتشر شوند.