به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، سیبه یکی از بزرگ‌ترین سکونت‌گاه‌های انسانی دوران ساسانی و سه دوره متقدم میانی و متأخر اسلامی در حاشیه رود مهران است.

سرپرست طرح مستندسازی شهر سیبه اظهار کرد: این تعیین حدود با روش مغناطیس‌سنجی اجراشده است که در آن از عکس‌های هوایی، نقشه توپوگرافی، نقشه‌های رقومی ارتفاعی و نقشه‌های رقومی سطحی نیز بهره گرفته‌شده است.

محمدخانی افزود: این مستندسازی به برنامه‌ریزی حفاظتی این شهر تاریخی و ارائه برنامه‌های مطالعاتی و میدانی کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس این تعیین حدود اجرا شده این محوطه باستانی با بیش از ۵۰ هکتار وسعت احتمالی در غرب روستای کوخرد از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان قرار دارد.

سرپرست طرح مستندسازی شهر سیبه با اشاره به اینکه بر روی سطح محوطه تعدادی از سفال‌های اسلامی به چشم می‌خورد، اضافه کرد: علاوه بر سفال، چندسازه نیمه ویران از جمله چند آب‌انبار و بنایی موسوم به حمام سیبه نیز در محوطه باقی‌مانده است .

محمدخانی با اشاره به اینکه این حمام در اثر سیلاب، کشف‌شده و در سال‌های اخیر مورد کاوش قرارگرفته است، تصریح کرد:سفال‌های دوره ساسانی با تراکم بسیار کمی در محوطه پراکنده است.

سرپرست طرح مستندسازی شهر سیبه ادامه داد: در قسمت غربی محوطه گورستان اهل تسنن با قدمتی حدود ۳۰۰ سال با بقایای یک محوطه‌ای با بنا‌های سنگی دیده می‌شود.

محمدخانی با بیان اینکه احتمالاً قسمتی از بخش شرقی این محوطه قدیمی در زیر روستای کوخرد مدفون‌شده است، عنوان کرد: شهر سیبه به دلیل دارا بودن دوره‌های ساسانی و اسلامی قرون اولیه، وسطی و متأخر احتمالی، یک اثر باستانی بسیار مهم در منطقه است.