به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، نازنین نانا والاجم که با دو اثر "پتت" و "با دریا برقص" در بخش اصلی فستیوال بین‌المللی تئاتر هایفست ارمنستان حضور دارد، همراه با گروه "آئورا" که سرپرستی آن را به عهده دارد، سال‌ها است روی آیین‌ها و تبدیل آن‌ها به هنری امروزی پژوهش و تجربه می‌کند.

والاجم در این خصوص تشریح کرد: "پتت"(پشیمانی) مثل سایر کارهایم از نامه‌های دینی چون اوستا و اسطوره‌های ایران برداشته‌شده و به‌صورت تلفیقی از رقص معاصر و فیزیکال تئاتر بر صحنه اجرا می‌شود.

او ادامه داد: "با دریا برقص" کاری آیینی از وازیک‌های منطقه هرمزگان و برای آشنایی مردم دنیا با‌ لبخندهای ما است و در آن رزیف (ازوا)، مولودی‌خوانی، مراسم قهوه‌، وازیک جمعی خواهیم داشت.

این کارگردان و طراح حرکات با اشاره به حضور خود در جشنواره بین‌المللی هایفست ارمنستان که هنرمندانی از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند، با اشاره به جزئیان این دو اجرا، گفت: یکی از آن‌ها "با دریا برقص" صرفاً آیین‌های حرکتی استان هرمزگان است و دیگری "پتت" برداشتی از متن مذهبی اوستا است. بخشی از وندیداد که از توبه‌ به معنای پشیمانی از انجام یک خطا سخن می‌گوید. هر دو کار بدن محور و بدون گفتگو هستند. "پتت" اما تلفیقی از مایم و رقص معاصر است. هر دو کار در جشنواره هایفست ارمنستان اجرا شد.

والاجم خاطرنشان کرد: "پتت" پنج پرسوناژ دارد که هرکدام نماینده‌ای از لایه‌های وجودی آدمی را که در آیین باستانی ایران داریم، به نمایش می‌گذارد.

او یادآور شد: "با دریا برقص"، شش اجراکننده دارد و سعی شده در آن تلفیق فرهنگی اقوام مختلف هرمزگان نشان داده شود؛ بومی‌ها، پارس‌ها، مهاجران عرب، مهاجران آفریقایی و هندی. تمام ساکنان منطقه هرمزگان که با خود آیین و یادگاری به سرزمین ما آورده‌اند که اکنون این فرهنگ‌ها درهم‌تنیده شده است.

والاجم خاطرنشان کرد: سارا شیاسی، خاطره نجاتی، نیما حسین زاده، نیوشا خواجه حسینی و هاله میرمیری پرفورمرها هستند.