سرویس استان‌های هنرآنلاین: شنبه شب در حالی نخستین جشن روز جهانی عکاسی در سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز شد که در ادامه تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شاهد برپایی و معرفی برگزیدگان آیین پایانی نخستین جشنواره ملی "عکس امید" بود.

در برنامه نخست که به میزبانی انجمن عکس شیراز برگزار شد، یکصد و شصت و پنجمین سالگرد عکاسی در شیراز به یُمن وجود میرزاحسن عکاسباشی نخستین کسی که عکاسی را وارد این شهر کرد جشن گرفته شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حالی نمایشگاه عکس شیراز در عکس های ٩٠ سال پیش با عنوان "آرشیو سیاره" را بازدید کرد که ٦٤ عکس از مجموعه آلبر کان را به نمایش گذاشته بود و ٥ قطعه از عکسها متعلق به آثار اریک اشمیت بود.

شناخت انسان به شدت مرهون تصاویر است

بهزاد مریدی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه تحقیقات اخیر استادان و کارشناسان عکاسی در حوزه انسان و باستان شناسی حایز اهمیت است،گفت:رویه واکاوی در حوزه باستان شناسی و شناخت انسان به شدت مرهون تصاویری است که در آرشیوهای تصویری قرار دارند.

وی در عین حال عنوان کرد: این عکس های تاریخی وجوه مختلفی را برای انسان امروزین مکشوف می سازند.

او در ادامه این مراسم که در سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد و بسیاری از حاضران به طور ایستاده این جشن را دنبال می کردند، با توجه به اینکه روز جهانی عکاسی،هنری سخت و در عین حال آسان را به دنیا معرفی می کند، افزود: امروزه واژه سخت برازنده بزرگانی است که آن را در عین سختی و آسانی عکاسی را حفظ و پاس داشته اند.

مریدی با اعلام اینکه در سال ٢٠٣٠ میلادی فریم ها و شات های ذهن انسان ها قابل تصور است، تاکید کرد: در آینده لحظات بی کم و کاستی ثبت خواهند شد و دیگر پشت دوربین و لنزها هیچ چیز پنهان نیست.

وی با توجه به گرامیداشت ٧ پیشکسوت عکاسی شیراز در این مراسم، یادآور شد: تاریکخانه هایی که نسل بزرگان عکاسی شیراز تجربه کردند مفهوم جدی هنر را به مرور برای ما روشن ساختند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با این جمله که نور به مرور در امتداد روزهای روشن تاریکخانه ها را زنده نگه داشت، افزود: انجمن عکس شیراز که از سال ١٣٨١ ثبت شده حاصل عمر ارزشمند بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان این هنر را به همراه دارد.

اهدا نشان مفاخر فارس به عکاس منتخب در بهمن ماه امسال

وی از اعضای انجمن عکس شیراز درخواست کرد که در کنار انجمن فیلم، عکس و پویانمایی استان فارس به فراخور، هر فردی که می تواند به عنوان شاخص عکاسی این خطه معرفی شود را برای دریافت نشان مفاخر استان به انجمن آثار و مفاخر فارس معرفی کرده تا در بهمن سال جاری در گردهمایی به این مناسبت مورد تقدیر قرار گیرد.

مریدی پیش از بریدن کیک تولد ١٦٥ سالگی عکاسی شیراز که توسط دو جوان عکاس انجام گرفت با بیان اینکه بنا نیست انجمن ها به تعداد اندکی محدود شوند، از تمامی عکاسان برای ثبت انجمن های عکس دعوت کرد و گفت: امیدواریم جشنواره "عکس امید" که امسال به شکل ملی برگزار شد، سال آینده در قالب بین المللی قرار گیرد.

عکاسی مانند موسیقی مصرف همگانی یافته است

مهدی رنجبر با اشاره به اینکه عکاسی مانند موسیقی، مصرف همگانی یافته است، افزود: انسان قرن ١٨ میلادی با در دست داشتن ساعت و کتاب، قرن نوزدهم با روزنامه و قرن بیستم با دوربین عکاسی تجربه منحصر به فردی نسبت به انسان های پیش از خود به دست آورد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه اندیشیدن همگانی بصری با عکاسی آغاز شد، گفت: گرچه نقاشی به مثابه اولین فن و ابزار برای بصری شدن را در هزاران سال پیش ابداع کرد اما فرایند عمومی اندیشیدن به کمک تصویر، با عکاسی شروع شد.

معاون هنری ارشاد فارس پیش از اینترنت، روزنامه ها در نیمه دوم قرن نوزدهم سپس تلویزیون در نیمه قرن بیستم را موجب بصری شدن دانست و ادامه داد: در این انقلاب به تدریج در حال جایگزینی یک رژیم معرفتی جدید هستیم که طی آن به جای واژگان، عادت می کنیم با تصویرها بیندیشیم.

در ادامه این مراسم مهدی هنرجویان نماینده فرهنگ و ارشاد فارس در انجمن عکس شیراز در غیاب شهربانو ثابت رئیس این انجمن سخن گفت و پیام وی را قرائت کرد.

همچنین افشین آریافر تاریخچه ای از اعکاسی و فن آن را در شیراز ارایه کرد و سپس از منوچهر سازگارنژاد، حسین کشتکار(عکاس پیشکسوت ورزشی)، شکرالله آقایی، محمود رضوی فرد، خلیل دلگشایی(عکاسخانه ژاندارک)، کاظم مفاضی و عزیز عاملی(عضو اولیه کانون عکاسان خبری فارس) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس تجلیل شد.

در پایان این برنامه، طرح مرمت و بازسازی عکاسخانه مانی شیراز با حضور فرهنگ اصلاحی، وارث این بنای تاریخی رونمایی شد.

در دیگر برنامهای که بدین مناسبت در تالار حافظ با حضور افشین شاهرودی، عضو هیئت داوران، محمدمحسن خدام محمدی استاد عکاسی دانشگاه و صدها نفر از هنرمندان و عکاسان استان برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عکاسی را با وجود قدمتی بیش از ١٧٠ سال در ایران دارای جذابیتی سهل و ممتنع دانست و گفت: عکاسی در هر گوشه ای میان سنین مختلف رشد یافته و مانند گذشته که پیشکسوتان در تاریکخانه های گرم و کم سو عاشقانه خاطرات را ثبت و ظهور می کردند تا تصویر پدران و مادران ما را در دیدنی ها به یادگار بگذارند، نیست.

وی با این پرسش که در آینده عکاسی چه سرنوشتی می یابد، گفت: در حالیکه بسیاری از عکاسها می هراسند و اغلب هم برخی آنها را تجلیل می کنند، امروز دیگر گریزی نیست که دروغ بگوییم، افسرده باشیم و حقایق را کتمان کنیم زیرا ثبت لحظه های ذهن در سال های آینده هم مخوف است و هم لذت بخش، اما هیچ چیز بالاتر از حقیقت نیست.

رقابت ١٥٠٠ اثر از ٣١٠ عکاس در جشنواره ملی "عکس امید"

با توجه به اینکه آیین پایانی جشنواره ملی "عکس امید" همزمان با روز جهانی عکاسی در شیراز برگزار شد، دبیر این جشنواره هم با اعلام اینکه سیاستگذاری جشنواره ملی "عکس امید" از ٦ماه پیش آغاز و فراخوان آن تیرماه امسال منتشر شد، گفت: حدود ١٥٠٠ اثر از ٣١٠ عکاس به دبیرخانه این جشنواره رسید که قابل پیش بینی نبود.

فروغ عدالت پور با بیان اینکه جشنواره ملی عکس امید به تمامی انجمن های فرهنگی و هنری فارس تعلق دارد، افزود: امسال به مناسبت اولین دوره این جشنواره نشان ویژه عکاسی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یکی از وارسته ترین عکاسان شیراز اهدا می شود.

بر این اساس، در ادامه آیین پایانی جشنواره ملی "عکس امید" نشان ویژه عکاسی به محمدمحسن خدام محمدی به پاس یک عمر تلاش علمی و آموزشی اهدا شد.

از سویی اعلام شد که از سال آینده نشان عکاس سال به مناسبت روز جهانی عکاسی به یک عکاس جوان و خلاق اهدا می شود.

در ادامه نیز افشین شاهرودی به نمایندگی از هیئت داوران متشکل از منصور صانع و سیف الله صمدیان به سخنرانی پرداخت و درخصوص کیفیت آثار رسیده به جشنواره ملی "عکس امید" هم گفت: با اینکه جشنواره یادشده در گام نخست قرار دارد، انتظار می رود تمامی جوانب و شرایط قابل قبول برای دوره های آینده پیش بینی شود.

سردبیر فصلنامه عکاسی خلاق  با تاکید بر اینکه مبنای داوران این جشنواره بر اساس امید بود، افزود: به هر روی مجموعه عکس های انتخابی به عنوان مبنای دوره های آینده برگزیده شد.

وی در پایان خواستار جدی گرفته شدن مسابقه ها و جشنواره های عکس در سراسر کشور شد و عنوان کرد: در بسیاری از این رویدادها عکاسان جوان به آرشیو خود مراجعه می کنند و آن را برای هر جشنواره ای بر می گزینند، درحالی که مبنای شرکت در جشنواره باید تولید تازه و خلق عکس جدید با موضوع آن جشنواره و مسابقه باشد.

در این مراسم که یکشنبه شب به میزبانی باغ جهان نما از ساعت ٢٠ تا ٢٢ تکمیل می شود؛ امیرحسین کمالی، اسحاق آقایی و احسان جزینی شایسته تقدیر  و سامان باقری، مهرداد شریفی، پریسا بیات، افشین آذریان و جمشید فرجوندفردا به عنوان برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس امید معرفی شدند. این درحالی است که در جشنواره یادشده رضا رادپور برگزیده خلاقیت در موضوع شد.

همچنین پرفورمنس و موسیقیایی با عنوان "شات های فراموش شده" با طراحی و هدایت سعید نظری کاری از گروه فرهنگی و هنری "خیابان هشتم" در آیین پایانی جشنواره ملی "عکس امید" روی صحنه رفت .

گفتنی است: نمایشگاه آثار منتخب جشنواره ملی "عکس امید" با نمایش ٣٠ عکس در نگارخانه ملی شیراز گشایش یافت.

الهه بهرامی