به گزارش هنرآنلاین، محمد سویدانلویی در گفت و گو با ایسنا، با این توضیح که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به دنبال آن بود تا با اختصاص اعتبار، مشکلات مردمی که ملک آن ها در عرصه و حریم آثار تاریخی این استان قرار دارند را مرتفع کند، افزود: به عنوان مثال 20 هکتار زمین در منطقه سنخواست حوالی محدوده باستانی چلو برای کاوش های بین المللی تصاحب شده بود که با پیگیری های انجام شده این مشکل حل شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از مالکان ساکن در اطراف منطقه باستانی معصوم زاده بجنورد نیز با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: پیگیری های فراوانی برای جذب دو میلیارد تومان به منظور انجام کاوش و آزادسازی این منطقه انجام شده اما تا کنون اعتباری برای این امر اختصاص نیافته است.

سویدانلویی با اشاره به اینکه برای آزادسازی عرصه و حریم عمارت مفخم در بجنورد نیز طی این مدت اعتباری اختصاص نیافته است، اظهار کرد: یک تفاهم پنج گانه میان این اداره کل با شهرداری، راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری و شورای شهر منعقد شد تا در مقابل تملک این زمین ها، زمین های دیگری با مالکان تهاتر شوند اما مالکان حاضر به انجام چنین کاری نمی شوند.

وی با بیان اینکه بیش از 1300 اثر تاریخی در این استان وجود دارد که بیش از 1000 هکتار در عرصه و حریم آثار تاریخی قرار دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال در شهر تاریخی بلقیس بر روی 200 هکتار نظر وجود دارد که از این مقدار 150 هکتار عرصه است و مالک اجازه ساخت و ساز ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این اداره کل برای تمامی 1000 هکتار مذکور ضوابط مانع اجرایی خاصی تعریف نکرده است، تاکید کرد: در عمارت مفخم چهار هکتار به عنوان عرصه و حریم مشخص شده اما فقط 1.5 هکتار از آن را افراد اجازه ساخت و ساز ندارند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل برای ملک هایی که در حریم آثار و یا بناهای تاریخی قرار دارند محدودیت ساخت و ساز ایجاد نکرده بلکه آن ها می توانند با رعایت کردن مواردی، طرح هایی را پیشنهاد دهند که می توانند در راستای تقویت آن مجموعه تاریخی کمک کنند.