سرویس استان های هنرآنلاین: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی شامگاه دوشنبه در حرم مطهر احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) با توجه به برپایی نهمین نمایشگاه قرآن و عترت در شیراز گفت: استقبال از این نمایشگاه گوشه ای از اهتمام مردم به حوزه قرآن و عترت و ساحت مقدس اهل بیت(ع) است.

وی به عنوان مسئول قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از آنچه در این نمایشگاه به مردم ارایه شد، ابراز امیدواری کرد که مردم بیشتر با تعالیم و فرهنگ قرآنی انس بگیرند و این فاصله و دوری از قرآن را هرچه  کمتر کنیم.

حشمتی با اشاره به اینکه از قرآن به عنوان شفا هم یادشده، افزود: در آیات شریفه متعددی از قرآن به عنوان شفا و رحمت یاشده است؛ وقتی که در بین خودمان یک گوهر گرانبهایی داریم که شفادهنده است خوب نیست که این قرآن را باز و از آن استشفا نکنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از لسان ائمه(ع) هم یاد کرد و گفت: ایشان هم از مسلمانان برای مراجعه به قرآن کریم و گرفتن شفا از آن دعوت می کنند یا در بیان امیرالمونین(ع) که می فرمایند: "قرآن را باز کنید و اورا به نطق دربیاورید و از آن بپرسید"

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی ما با گمراهی، کفر و نفاق روبه رو هستیم باید به قرآن مراجعه کنیم و داروی خود را از این کتاب آسمانی بگیریم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به مطلوب بودن وضعیت موسسه های قرآنی در استان فارس، عنوان کرد: خدمات این موسسات برای پاره ای از افراد موثر است و حافظ و قاری تربیت می کنند و درس مفاهیم و تفسیر می دهند.

حشمتی با اشاره به تلاوت قرآن توسط امام خمینی(ره)، اظهار کرد: تلاوت های ایشان در طول ماه رمضان به ٨ ختم می رسیده است و بین ملاقات ها هم که وقت می یافتند در مقام یک فقیه و سیاستمدار قرآن را قرائت می کردند؛ اهتمام بزرگان به قرآن اینگونه بوده و ما نیز به برکت موسسه های قرآنی و به اهتمام وزارت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم فرهنگ معارف قرآن را در این کشور و استان توسعه بدهیم زیرا فارس در خدمت به قرآن دارای استعدادهای بسیاری است.

٧٤ غرفه میزبان فعالیت های قرآنی

در ابتدای این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در جوار حرم حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: ٧٤ غرفه در طول یک هفته گذشته میزبانی موسسه های قرآنی، موسسه های فرهنگی هنری، ناشران استان، کودک و نوجوان، هنرهای آیینی و سنتی بودند.

بهزاد مریدی این رویداد را در راستای وظایف قرآنی فرهنگ و ارشاد همزمان با مرکز عنوان کرد و افزود: نمایشگاه عروه الوثقی در ماه مبارک رمضان میزبانی بسیاری از عاشقان عصمت و طهارت را عهده دار است.

وی عنوان کرد: شیراز نیز در مقام سومین شهر میزبان حرم اهل بیت(ع) این برنامه را از چندسال گذشته آغاز کرده و امید داریم که همواره تداوم داشته باشد.

مریدی با تمجید از حضرت آیت الله ایمانی، نماینده مقام معظم رهبری در فارس، از آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) نیز سپاسگزاری کرد و گفت: در اجرای این برنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری شیراز همکاری  داشتند.

قرآن و عترت ظرفیت راهبری جامعه به سوی خوشبختی

در ادامه پیام آیت الله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس توسط معاون فرهنگی ایشان قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: "اطلاعات امروز جامعه ما نتیجه فاصله هایی است که با قرآن کتاب آسمانی داریم؛ افتخار ما این است که دو ثقل قرآن و عترت که برترین یادگاران نبی رحمت، محمد مصطفی(ص) است و هیچگاه از هم جدا نمی شوند به ما رسیده است و این دو ظرفیت راهبری جامعه ما را به سوی خوشبختی دارند؛ حل معضلات پیچیده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه معاصر که اکنون با آن روبه رو هستیم در بستر نورانی این دو یادگار گنجانده شده است."

در پایان این مراسم که با همخوانی و تواشیح گروه طاها به سرپرستی علی آبادیان همراه شد؛ از علی همتی(استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر قرآنی)، علی نویدگویی(مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز)، محمدجواد شبیه(سنگ تراش در حوزه قرآن و عترت)، یاری(مدیر فرهنگی موسسه قرآن و عترت ثارالله شهرستان لامرد)، مددی(مدیر فرهنگی موسسه قرآن و عترت بیت الاحزان شیراز)، ترابیان(مدیر قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی)، صدرالله ابوالقاسمی(خاتم کار در حوزه قرآن و عترت)، فاطمه ملکی(مدیر موسسه مدرسه شبانه روزی حفظ شهرستان لامرد)، خانمها گنبدی(داور مسابقات قرآن در استان فارس) و دستغیب(مسئول واحد قرآن دانشگاه آزاد اسلامی) تقدیر شد.

الهه بهرامی