به گزارش هنرآنلاین به نقل از  کردپرس، سومین کتاب شعر کردی رضا جمشیدی شاعر کرمانشاهی تحت عنوان "ده‌نگ چه‌وه یلد تیه‌ی" شامل مجموعه‌ای از غزل و مثنوی‌های شاعر توسط انتشارات دیباچه منتشر شد.

این مجموعه شعر که پس از چاپ کتاب‌های "دواره چیوزه ده‌یم" و "یی داوان هساره" در 113 صفحه به زبان کردی کلهری سروده شده و به چاپ رسید.

این شاعر کرمانشاهی می‌گوید: ادبیات غنی کردی استان‌های کرمانشاه و ایلام به لحاظ اشتراک و نزدیکی لهجه جغرافیای مخاطب خوبی را در بر می‌گیرد و همین انگیزه من را برای چاپ کتاب با زبان کردی و گویش جنوب یا کلهری بیشتر کرده است.

 این شاعر و نویسنده با تاکید بر حفظ فرهنگ بومی و ضرورت انتقال آن به نسل‌های آینده، اظهار کرد: شعر و ادبیات به همراه موسیقی تأثیر زیادی در انتقال این فرهنگ دارند؛ به نحوی که بسیاری از اشعار فولکلوری که در سال‌های دور گفته شده‌اند هنوز جایگاه خود را در جامعه امروزی حفظ کرده‌اند و مردم نیز استقبال خوبی از این سبک ادبیات و موسیقی داشته‌اند.

 جمشیدی در پایان گفت: به زودی مجموعه دیگری به نام "کپو آباد" که به صورت "چارپاره" سروده شده است و نیز مجموعه"کموترانه" که مجموعه صد دوبیتی کردی است توسط انتشارات دیباچه به چاپ خواهد رسید که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.

 وی شاعر اهل سرپل زهاب و دانشجوی دکترای علوم سیاسی است که قبل از این کتابهای دیگری در حوزه‌های تاریخ و گردشگری نیز به چاپ رسانده است.