سرویس معماری هنرآنلاین: نشست کنفرانس بین‌المللی ایکوم که هر سه سال یک بار برگزار می‌شود آخرین بار در سال ۲۰۱۳ در ریودوژانیرو برزیل برگزار شد. این کنفرانس در واقع یک نشست کاملا علمی و تخصصی است که از سوی کمیته بین‌المللی ایکوم، هر سه سال یک بار برگزار می‌شود. در این نشست‌ها ایکوم تلاش دارد تا راهنما و دستورالعمل هماهنگ و منسجمی درباره موزه‌ها، طی اجلاس‌های متعددی که ظرف یک هفته برگزار می‌شود، تدوین شود.

نشست آینده ایکوم در سال ۲۰۱۶ به مدت یک هفته از ۲ تا ۹ جولای درمیلان واقع در کشور ایتالیا برگزار می‌شود و موضوع تعیین شده، "موزه‌ها و چشم اندازهای فرهنگی" اعلام شده است.

بیش از ۱۵۰۰ نفر از متخصصان و انجمن‌های بین المللی فعال در حوزه موزه داری و مجموعه‌های تاریخی گردهم می‌آورد تا به مدت یک هفته به بحث و بررسی مسائل پیرامون مشکلات و امکانات وتجربیات مرتبط با موزه‌ها بپردازند.

شعار شورای جهانی موزه‌ها - ایکوم- برای سال ۲۰۱۴ بر محور پیوندسازی موزه‌ها و مجموعه‌هایشان تأکید داشت که مجموعه‌های موزه‌ای می‌توانند پدیدآور پیوند‌ها و ارتباطات باشند. این پیوند می‌تواند میان مجموعه‌ها، جوامع، نسل‌ها، نگرش‌ها و بسیاری چیزهای دیگر باشد.

روز جهانی موزه‌ها که هر سال ۱۸ ماه مه از سوی (ICOM) با موضوع خاصی اعلام و درسراسر جهان برگزار می‌شود امسال نیز با موضوع "آثار موزه‌ها عامل ایجاد ارتباط" قصد دارد به مخاطبان جهانی موزه‌ها و موسسات فرهنگی یاداوری کند که دیدار از موسسات و آثار فرهنگی در موزه‎‌ها سبب یجاد ارتباط و علایق متقابل میان بازدید کنندگان یک موزه از نسل‌ها و فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان می‌شود.

پرفسور "هانس مارتین هینز" دبیرکل ایکوم با اشاره به این موضوع همچنین بر اهمیت تردید ناپذیر روز جهانی موزه‌ها می‌گوید موزه‌ها نقش مهمی در تبادلات فرهنگی و غنای فرهنگی جهان و توسعه درک متقاتبل و ایجاد روحیه همکاری و هماهنگی و صلح میان مردم جهان دارند. شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال ۱۹۷۷ روز جهانی موزه‌ها را با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره نقش موزه‌ها در توسعه جامعه بشری بیناد گذاشت. حرکات و اقدامات مرتبط با این روز از آن زمان تا کنون رو به افزایش داشته است تا سال ۲۰۱۳ که باشرکت بیش از ۱۴۳ کشور رکور د مشارکت بیش از ۳۵ هزار موزه را در ۱۴۳ کشور جهان، از نظر برگزاری مراسم ویژه این روز در سراسر جهان پشت سر گذاشت.

موضوع روز جهانی موزه‌ها در دو سال گذشته نیز "خاطرات و خلاقیت" و سال بعد موزه‌ها و "تحولات اجتماعی" بود.

باوجود تلاش‌های گسترده با اینحال کاستی‌هایی نیز در طرح موضوعات و نگرش‌های کلی اعلام شده از سوی ایکوم مطرح است. مثلا برخی کار‌شناسان علوم اجتماعی این سوال را مطرح می‌کنند که موزه‌هایی که بر محور تفکیک و جداسازی (فرهنگ‌ها) قرار دارند و به تجلی این انفکاک می‌پردازند چگونه می‌توانند پدیدآور پیوند باشند؟

این کار‌شناسان معتقدند که موزه‌های بزرگ دنیا که مجموعه‌هایشان معطوف و محدود به یک فرهنگ نیست در دسته‌بندی و چیدمان مجموعه‌هایشان با رویکرد تفکیک و تمایز ملت‌ها و فرهنگ اقدام کرده‌اند گویی چند موزه ملی مختلف در همسایگی هم قرار گرفته‌اند. این موزه‌ها در ساختار خود به مطالعاتی همچون شرق‌شناسی، چین‌شناسی، هند‌شناسی و یا آفریقا‌شناسی شباهت دارند.

سیدمحمد بهشتی به عنوان رییس کمیته ملی موزه ایران (ایکوم) درباره اینکه در این کنفرانس بین‌المللی ایکوم سال 2016 در میلان نماینده‌ای از ایران فرستاده شود؟ به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هنوز در جلسه شورای اجرایی تصمیمی در این باره گرفته نشده است. وی ادامه داد: قبل از عید امسال ما جلسه شورای اجرایی خواهیم داشت و در این باره تصمیم گرفته و اعلام خواهیم کرد.

وی درباره اینکه آیا ممکن است نمایندهای در کنفرانس بین المللی با موضوع "موزهها چشم اندازها" داشته باشید، پاسخ داد: این احتمال وجود دارد اما قطعی هم نیست.

انتها یپیام/