سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بتول نمکی‌زاده مدیر آموزشگاه طراحی و دوخت لباس "افرا" درباره شرایط حاکم بر مؤسسات آموزشی فعال در این زمینه به هنرآنلاین گفت: آموزشگاه‌هایی که در حوزه مد و لباس فعال هستند با مشکلات بسیاری همچون نبود امنیت شغلی در سایه واردات بی‌رویه پوشاک خارجی و فقدان بیمه مواجه هستند و این در حالی است که فعالان این عرصه به ویژه خیاطان با مشکلات جسمی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر آموزشگاه طراحی و دوخت لباس "افرا" تصریح کرد: ما مدیران آموزشگاهی در اسم خود را تحت پوشش این سازمان می‌دانیم، اما از آنجا که بسیاری از ارگان‌های دیگر از مساجد و خانه‌های فرهنگ گرفته تا کانون‌ها و فرهنگسراها به شکل موازی به فعالیت در این زمینه مشغول هستند، پس در این میان جای طرح این پرسش باقی است که آینده امنیت شغلی ما چگونه است.

نمکی‌زاده با اشاره به اینکه آموزشگاه "افرا" از سال 72 به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است تصریح کرد: در تمام این سال‌ها افراد بسیاری دوره‌های طراحی و دوخت لباس را پشت سر گذاشته‎اند، اما تعداد انگشت شماری از آنها توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در این زمینه نائل شوند که شاید دلیل اصلی آن همین نبود فضای حمایتی لازم و کافی از فعالان باشد.

او در ادامه درباره وضعیت استفاده مردم از پوشاک داخلی گفت: متأسفانه باید بگویم که هنوز هم استفاده از پوشاک خارجی با قیمت‌های مناسب در میان مردم رواج دارد و این در حالی است که آن‌ها کمترین شناختی از سلیقه و ذائقه مردم ما نداشته و تنها به فکر رونق بازار خود در ایران هستند.

نمکی‌زاده ادامه داد: کار طراحان داخلی ستودنی و ارزشمند است و آن‌ها با تلفیق هنر طراحی و صنایع دستی، مد و لباس‌های بسیار ارزشمندی را در اختیار مردم قرار می‌دهند که روح ایرانی در آن دمیده شده و ارزش آن را دارد که مخاطب با پرداخت بهای بیشتر به یک خوش‌پوشی ایرانی به معنای واقعی دست یابد.

مدیر آموزشگاه طراحی و دوخت لباس "افرا" با تأکید بر لزوم همراهی سازمان فنی و حرفه‌ای با مؤسسات تحت پوشش گفت: توانمندسازی و توسعه سرمایه‌های انسانی، بخش مهمی از برنامه‌های فعالان عرصه مد و لباس و به ویژه مدیران آموزشگاه‌ها است و در این راستا نقش سازنده و جایگاه اثربخش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی اصلی آموزش‌های مهارتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این هنرمند در خاتمه اظهار داشت: توسعه و ایجاد امکانات لازم برای آموزشگاه‌های تحت پوشش سازمان فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی در زمینه مد و لباس، خود می‌تواند یک حرکتی تجلیلی از هنرمندان و دلسوزان این حوزه باشد و امید است که حاصل تلاش‌های فعالان، منجر به اشتغال‌زایی برای جوانان علاقه‌مند و پویای کشورمان در این عرصه شود.