سیدعباس عظیمی، مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت در گفتوگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: صبح امروز با حضور معاون هنری سینمایی تربت جام، رئیس اداره موسیقی استان تربت جام و جمعی از پزشکان به عیادت محمد درپور رفتیم که این هنرمند از این دیدار بسیار خوشنود و راضی بود.
مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه بیان کرد: همچنین شهرستان تربت جام از دور دستترین شهرستانهای مرزی است که تعداد هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در این منطقه بسیار زیاد است به همین دلیل تصمیم گرفتیم فرصت را غنیمت بشماریم و به دیدار جمعی از پیشکسوتان موسیقی تربت جام برویم.
عظیمی خاطرنشان کرد: همچنین به دیدار عثمان محمد پرست، فاروق کیانی، احمدرضا احمدی، استاد خرمنیا، احمدرضا محمدی، استاد رحمت اللهی، اسفندیار تخمکار، محمد دلپذیر، خلیل حیاتی و.... رفتیم که از حضورشان بهرهمند شدیم و امیدواریم دوباره بتوانیم خدمت آنها برسیم.
سید عباس عظیمی در ادامه تاکید کرد: همچنین قصد داریم به دیدار هنرمندان در شهرستانهای مختلف رویم که هدفمان این است که نشان دهیم همه ما به یاد اساتید برجسته ایران هستیم و از آنها حمایت میکنیم.
گفتنی است، نورمحمد درپور، خنیاگر،راوی و نوازنده دوتار سال ۱۳۱۱در روستای "سرخ سرا" از توابع "باخرز" منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود.
او آموزش دوتار و روایتهای حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد اساتید نامی منطقه حاج جهـانگیـرخان، حاج مـرتضی پـری؛ حاج عبدالحمید رسولی؛ ملا داد خدا کبودانی و ملا یاسین مریدار آموخت و سبکهای خوانندگی حلقه ذکر را از خلیفه ملاسلـطان، ملا پایند بلوچ و... فراگرفت.
مثنویخوانی را نیز بزرگانی همچـون ملامقـری و آخوند ملا مخـتار و غزل خوانی را از مولا داد هزاره پل بندی و حاج لطف الله هزاره آموخت.
درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنوارههای آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازندهای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.
اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال 2002 که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.
او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان است که گنجینهای از نغمههای شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه دارد و میتوان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایتهایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آنها می توان به شاعران وعارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.
آلبوم موسیقی تربت جام که او با همراهی ذوالفقار عسگری پور برخی از مقامهای این منطقه همانند : هزارگی، جمشیدی،وفای ،مهربانی نیست، صمدا، جان زمان، دو بیتی، الله مدد، مشق پلتان، اشتر خجو، نوایی، سه چکه در آن نواخته و خوانده از جمله کارهای کلاسیک مرتبط با این سبک نوازندگی و خوانندگی در موسیقی تربت جام به شمار میرود که از او در بازار موسیقی موجود است.
درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند. از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.
اوآثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله میتوان به مقامهای "خالق یکتا"، "صـمدا" و "حکایت احمد جامی " و... اشاره کرد.
اجرای تصویری "غزل کوچه باغی - باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند" از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار میرود.
درپور در سال 85 به عنوان یکی از 4 استاد برجسته موسیقی نواحی به حج اعزام شد و در سن 81 سالگی به بیماری دچار شد و تحت درمان و شیمی درمانی قرار گرفت.
پایان پیام/46