به گزارش هنرآنلاین، مژگان ریاحی روز گذشته در نشست بررسی مشکلات هنرمندان صنایع دستی این استان، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری در زمینه صنایع دستی هنرمندان زیادی را در خود جای داده؛ تا جایی که در رشته‌های مختلف صنایع دستی هنرمندان این استان توانسته‌اند با تولید محصولات با کیفیت بالا نشان مرغوبیت ملی و نشان مرغوبیت از سازمان یونسکو را دریافت کنند.

وی هنر خاتم‌کاری را یکی از رشته‌های صنایع دستی فعال در این استان اعلام کرد و گفت: اگرچه مالکیت معنوی این هنر صنعت مربوط به مردم شیراز و اصفهان است، لیکن این کار از حدود 40 سال پیش به روش استاد-شاگردی به استان چهارمحال و بختیاری وارد شده و در اندک زمان گسترش یافت.

ریاحی شیخ شبان از توابع بخش بن را قطب مهم تولید گل بندی خاتم در این استان و کشور معرفی کرد و گفت: در حال حاضر افزون بر 400 استادکار گل بندی خاتم در این روستا مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مردم روستای شیخ شبان از توابع شهرستان شهرکرد از توانایی بسیار بالایی در این هنر صنایع دستی برخوردار هستند که باید شرایط را برای انتقال تجارب این هنرمندان به سایر نقاط استان چهارمحال و بختیاری فراهم کنیم.

وی مشکلات موجود در زمینه تولید و بازاریابی تولیدات هنرمندان خاتم‌کار این استان را مهم‌ترین مشکل هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری برشمرد و افزود: باید در این زمینه بخش خصوصی وارد صحنه شود و هنرمندان را مورد حمایت خود قرار دهد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید محصولات با کیفیت مطلوبی توسط هنرمندان صنایع دستی این استان باشیم.

ریاحی با بیان اینکه این اداره‌کل حمایت‌های خوبی از هنرمندان صنایع دستی این استان ارائه می‌دهد بیان کرد: پرداخت تسهیلات، بیمه هنرمندان، بیمه از کارافتادگی، کمک‌های بلاعوض به هنرمندان، خرید تولیدات هنرمندان و شرکت دادن آن‌ها در نمایشگاه‌ها از مهم‌ترین حمایت‌هایی است که این اداره‌کل به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/