سرویس تجسمی هنرآنلاین: پونه اوشیدری هنرمند نقاش که مجموعه جدید آثار او اکنون در گالری هما به نمایش گذاشته شده است درباره این نمایشگاه که "بدون درد" نام دارد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این مجموعه در ادامه مجموعه نقاشی قبلی من است که به نمایش درنیامده و کاملا فیگوراتیو است. درواقع گیاهان عظیمالجثه و هیولاواری که در نمایشگاه میبینید در آن مجموعه کنار فیگورها قرار دارند. در مجموعه جدید فضا معاصرتر و متفاوتتر از آن چیزی است که مخاطب عادت کرده است در کارهای عموما فیگوراتیو این سالها ببیند. در این کارها ابهام و ایهام بیشتری وجود دارد و در عین آنکه در نوع خود فیگوراتیو محسوب میشوند بُعد انتزاعی نیز دارند و تعریف گستردهتری نسبت به کارهای قبلی من دارند. درحقیقت این نقاشیها پالوده شده مجموعه قبلی من هستند که فیگورها از آنها حذف شدهاند تا مفهوم درونی بیشتری پیدا کنند. وی ادامه داد: از سوی دیگر میتوان کل این فضا را فضایی انتزاعی دانست زیرا در بعضی جاها آنها حتی گیاه هم نیستند بلکه موجوداتی گیاهوارند که حرکت میکنند و هجوم میآورند، و چیزی در پس آنها مخفی شده است. ابهامی که در این کارها هست با عنوان نمایشگاه یعنی "بدون درد" تقارب معنایی دارد زیرا آنها چندان صریح نیستند و مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر اتفاق دردناکی هم هست، مشخص نیست که این اتفاق چه ماهیتی دارد. این هنرمند نقاش با بیان اینکه از دید او این کارها اکسپرسیو هستند نیز گفت: این کارها از جنس طراحی هستند و جنبه فیگوراتیو نیز در آنها وجود دارد که هر دو این ویژگیها به آنها جنبه اکسپرسیو میدهد. در بعضی کارها ممکن است که برگها نوعی شفافیت داشته باشند هرچند در جای دیگر این خطوط به شکل سطح درآمده و برگها پُر میشوند؛ دلیل این فضا نیز تنها وجود جنبه طراحانه کارها است. اوشیدری درباره این موضوع که این گیاهان در فضایی بیزمان و بیمکان روییدهاند نیز اظهار کرد: زمینه این تابلوها فضایی آبرنگی دارد که حتی به گفته بعضی مخاطبان حال و هوای نقاشیهای ژاپنی دارد. این فضا دارای همان ابهامی است که پیشتر از آن صحبت کردم، به علاوه این گیاهان معلق هستند و نقطه اتصالی در زمینه ندارند به همین دلیل فراتر از گیاه عمل میکنند و ظاهری عجیب و غریب دارند. معلق بودن همچنین به این گیاهان توانایی این را میدهد که از هرچیزی که سر راهشان قرار دارد عبور کنند و در فضایی که زمان و مکان نیز ندارند چنین موجوداتی بسیار هیولاوار هستند.
وی همچنین درباره چیدمانی که در این نمایشگاه ارائه شده است نیز گفت: این چیدمان از 12 جعبه تشکیل شده و دارای پروسهای است بسیار مهمتر از خود چیدمان کنونی در گالری هما است. در ابتدای کار مقدار بسیار زیادی گندم در این جعبهها ریختم و در هر یک از جعبهها فضایی به اندازه یک نعلبکی کوچک را خالی گذاشتم و آدم کوچکی را نیز در این فضاها قرار دادم، سپس به آبیاری و مراقبت و آفتزدایی این مزرعه کوچک پرداختم تا اینکه گندمها رشد کردند و آدمها میان گندمها محصور شدند. اکنون هرچه میگذرد این گیاهان به پایان عمر خود نزدیکتر شده و زرد و خشک میشوند. اما در عین حال که این یک چیدمان زنده است این نکته نیز مهم است که آدمکها محاصره شدهاند و آن چیرگی که در گیاهان تابلوها هست در چیدمان نیز دیده میشود؛ هرچند شاید این نقاشیها و چیدمان در راستای هم نباشند اما تکمیل کننده یکدیگر هستند. او در استیتمنت این نمایشگاه آورده است: "هر وقت همه چیز آرام به نظر میرسد و همه جا ساکت، یعنی شاید اتفاق هولناکی دارد در خفا رخ میدهد. انگار چیزی در سکوت و بیخبری بروید و حرکت کند. مثل یک بیماری خاموش یا جرمی پنهانی در نبود نشانهای پیدا. خطر، بیصدا نزدیک میشود، چون جنگلی از خزه سرخ، به آرامی رشد میکند، تکثیر میشود و بیآنکه کسی سرعت حرکتش را متوجه شود، در سکوتی عمیق، هیولای زرشکی رنگ، تالاب پر خروش را در بر میگیرد، میپوشاند و خاموش میکند. آنقدر بدون درد اتفاق میافتد که شاید حسش هم نکنی.... با این احتمال که روی بتوانی از مخفیگاهت بیرون بیایی... شاید آنچه که فکر میکنی وجود ندارد، جایی مخفی شده باشد." پونه اوشیدری متولد 1363 تهران است. او کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و عضو وابسته انجمن نقاشان ایران نیز هست. این هنرمند از سال 1386 تا کنون آثار خود را در نمایشگاههای انفرادی متعددی در گالریهای آتبین، سیحون، خانه هنرمندان، فرهنگسرای ارسباران و نگارخانه کمال الدین بهزاد به نمایش گذاشته است. نمایشگاه "بدون درد" تا 18 خرداد ماه در گالری هما به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک ادامه دارد.