علی منصوری مترجم کتاب "بازیگر و هدف" در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین بیان کرد: نویسنده این کتاب "دکلان دونلن" یکی از کارگردانان برجسته تئاتر معاصر است و از دهه 80 نمایش‌های مختلفی را همراه "ارمرود" (از نویسندگانی همچون شکسپیر، راسین، جان فورد، سوفوکل، پوشکین، چخوف، آتروفسکی، تنسی ویلیامز و تونی کوشنر) به روی صحنه برده است.

وی ادامه داد: کتاب "بازیگر و هدف" به بهترین شکل نظرات او در زمینه بازیگری و نحوه هدایت بازیگر را نشان می‌دهد و این اثر نگرشی کاربردی به بازیگری دارد، در این کتاب با ارائه نظریه‌های متفاوت هیچ نظریه‌ای رد نمی‌شود.

منصوری در رابطه با دیدگاه دونلن درباره بازیگری در کتاب "بازیگر و هدف" بیان کرد: بازیگر در نظر "دونلن" نه تفسیرکننده یک معنای از پیش موجود است و نه آفریننده‌ای که به مدد قوه خلاقش دست به آفرینش بزند. او یک جستجوگر بی‌باک است و به جای آن که در پی کنترل و خلق باشد می‌جوید و می‌یابد. این نقد آشکار نظر "استانیسلاوسکی" در مورد بازیگر-آفریننده است که با تاکید دونلن بر این که چه طور بازیگر جهانی را در بیرون و نه درون خود کشف می‌کند، تکرار می‌شود.

مترجم کتاب "بازیگر و هدف" تصریح کرد: برخلاف نظر "استانیسلاوسکی" آنچه به داد بازیگر می‌رسد انباری از تجربیات و خاطرات خودآگاه و ناخودآگاه در درون بازیگر نیست که انتظار می‌کشند توسط او بیرون کشیده شوند، بلکه گروهی گزینه عمل‌گرایانه در بیرون دنیای درونی او هستند.

منصوری با اشاره به اینکه دونلن هریک از این گزینه‌ها را یک هدف می‌خواند عنوان کرد: چیزی استوار که به اعمال بازیگر جهت میدهند. اما نکته اینجاست که بازیگر با اهداف متغیری مواجه است چرا که در هر لحظه از نمایش این اهداف دستخوش تغییر قرار می‌گیرند. هیچ چیز ثابت نیست و وظیفه کارگردان هم ترسیم نقشه نیست بلکه باید این سفر را از میان اهداف دایما در حال تغییر مهیا سازد.

وی بیان کرد: در این کتاب خواننده از ابتدا با یک کاراکتر خیالی همراه می‌شود با او پیش می‌رود و گام به گام با ارائه راهکارهای عملی موانع برای او رفع می‌شود. از این اثر آموزشی در بسیاری از کارگاه‌های آموزشی دنیا به عنوان منبعی مطمئن استفاده می‌شود و چند راهکار عملی هم در کتاب آموزش داده می‌شود.

کتاب "بازیگر و هدف" نوشته "دکلان دونلن" و ترجمه علی منصوری توسط انتشارات افراز منتشر شده است.

انتهای پیام/54/53