سرویس استان های هنرآنلاین: نگارخانه پیرسوک کارگاه فلسفه مونتی (۱۵۹۲ - ۱۵۳۳) ادیب و فیلسوف فرانسوی عصر رنسانس که او را متفکری پست‌مدرن پیش از عصر مدرن می دانند را برگزار می کند.

مونتنی فلسفه را هنر خوب زندگی کردن می‌داند. شیوهٔ نگرش مونتنی بیش و پیش از هر چیز وفادار به زندگی است چنانکه شیوه‌ٔ نگارشی او نیز، در بیان ژرفترین‌ مضامین، به سانِ زندگی ساده و غیر انتزاعی است .

مونتنی حکمتِ شادان را به ما می‌آموزد و به همین دلیل است که نیچه او را "آزادترین و نیرومندترین جان‌ها" می‌خواند و می‌گوید: "اگر میسّرم بود که انتخاب کنم به‌ خوبی می‌توانستم با مونتنی و در دنیای او زندگی کنم ".

عناوین برخی از سرفصل‌های این کارگاه دو روزه که در چهار درسگفتار ارائه خواهد شد، شامل، جایگاه مونتنی در تاریخ فلسفه، ادبیات و فرهنگ جهانی از شکسپیر تا ویرجینیا وولف؛ مونتنی و حکمت باستانی ذاز هراکلیتوس تا اراسموس، شرح احوال و آثار مونتنی، پیوند اسلوب‌های نگرشی و نگارشی مونتنی از "مقاله" به مثابهٔ فرم زیبایی‌شناسی، جمع تردیدگرایی و ایمان‌گرایی نزد مونتنی، نگرش مونتنی به جامعه، دین و فرهنگ (صلح‌طلبی و مدارا)، نظریهٔ تعلیم و تربیت مونتنی است.

در این راستا، انسان‌شناسی، روان شناسی و خود شناسی مونتنی، هنر رابطه نزد مونتنی، توانایی توٲمانِ تنهایی و دوستی؛ نظریهٔ خوشبختی مونتنی پیوند رنج و اندوه با شادمانی، مرگ‌اندیشیِ زندگی‌بخش نزد مونتنی، حافظ و مونتنی و مونتنی در بوتهٔ نقد نیز در ادامه این همایش مطرح خواهد شد.

این برنامه، دوشنبه ۱ و سه‌شنبه ۲ آذرماه ساعت ۱۷ الی ۲۰:۳۰ برگزار و علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از ساعت ۹ تا ۱۶ با موسسه تماس بگیرید . تلفن ⚜ ۰۷۱۳۲۳۱۴۸۷۰ نشانی : مسیر پیاده شیراز، خیابان زند ، کوچه ٣٨ ( کوچه بانک کشاورزی)، پلاک ١٣ . مسیر سواره: شیراز، خیابان رودکی، انتهای کوچه ٤، کوچه ٣٨ زند، پلاک ١٣ .

سلسله کارگاه‌های "فلسفه و زندگی" دوشنبه و سه‌شنبه اول هر ماه، با تکیه بر اندیشه‌های یکی از فلاسفهٔ بزرگ، در مٶسسهٔ پیرسوک برگزار خواهد شد . نوشته‌ها و یادداشت‌های مسعود زنجانی دربارهٔ "فلسفه و زندگی" در کانال رسمی او، "زنده‌باد فلسفه"، قابل دسترسی  است.