سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : ناهید مسلمی بازیگر توانمند و شناخته شده عرصه تئا‌تر وتلویزیون با اشاره به رویدادهای تئاتری سال گذشته به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: سال گذشته سال خوبی برای تئا‌تر نبود، به ویژه اینکه شاهد درگذشت چند جوان تئاتری کشور بودیم، به هرحال کسانی که در این عرصه زحمت کشیدند وقتی از دنیا می‌روند گویی که یک ستاره از فروغ می‌افتد.

مسلمی ادامه داد: به هرحال تئا‌تر ما بیمار است. به همین دلیل زمانی که در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر به من ۱۴ کار تئاتری پیشنهاد شد، هیچ کاری را قبول نکردم. برای اینکه حال تئا‌تر خوب نیست و تا زمانی که اوضاع به هم ین منوال ادامه داشته باشد هیچ انگیزه‌ای برای کار کردن نمی‌ماند.

بازیگر نمایش "پاییز" خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۲ نمایش "ماضی استمراری" را به کارگردانی ندا هنگامی در جشنواره فجر اجرا کردیم. بعد از آن علیرغم قولی که برای دادن سالن جهت اجرای عمومی این نمایش به ما داده شد، دشواری‌های زیادی را تحمل کردیم و در ‌‌نهایت با سرسختی‌های محمد قدس توانستیم سالن بگیریم، اما به هیچ عنوان از ما حمایت نشد. ما این نمایش را با گیشه اجرا کردیم. هرچند این اواخر یک مبلغ ناچیزی به ماداده شد که متناسب باشان فعالیت ما نبود. بنابراین عدم حمایت‌های مادی و معنوی از هنرمندان بسیار آزاردهنده است و این‌ها بد‌ترین اتفاقاتی است که در تئا‌تر در حال رخ دادن است.

مسلمی تاکید کرد: اگر از هنرمندان تئا‌تر حمایت شود مسلما کارهای با کیفیتی هم روی صحنه می‌آید، ولی متاسفانه در این چند سال اخیر کارهای آنچنان جالبی غیر از یکی دو مورد که آن هم کار جوانان بود را شاهد نبودیم. در سال گذشته از میان نمایش‌ها یک نمایش "صدای آهسته برف" به کارگردانی جوان هنرمندی به نام جابر رمضانی را خیلی دوست داشتم که دیالوگ آنچنانی نداشت و دیگری نمایش "هم هوایی" بود که بیشتر اپیزودی را که ستاره اسکندری نقش شهلا جاهد را ایفا می‌کرد، دوست داشتم.

او همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی که برای فعالیت پیشکسوتان تئا‌تر در کشور وجود دارد، افزود: دلیل انفعال پیشکسوتان تئاتری به این دلیل است که اساسا اجازه کار ندارند. به عنوان مثال بهرام بیضائی به جای اینکه در اینجا کار کند در خارج از کشور با عده‌ای بازیگر آماتور کار می‌کند. ما چرا نباید امثال بهرام بیضایی‌ را در داخل کشور داشته باشیم؟ اساتیدی مانند بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی، احمد دامود و افراد بزرگی هم چون این‌ها می‌توانند کارهای خوب ارائه بدهند البته کار جوانان نیز علی رغم تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد قابل توجه است، اما چرا امثال بهرام بیضایی باید خارج از ایران کار کنند و با بچه‌های با استعداد کشورمان که حرفی برای گفتن دارند کار نکنند.

این هنرمند با بیان این مطلب ادامه داد: واقعا بعضی از کار‌ها را که می‌بینیم تعجب می‌کنیم که این کار‌ها با این کیفیت نازل چگونه اجازه کار گرفته‌اند. آیا می‌خواهند درهای تئا‌تر این کشور را صرفا با ارائه یک سری کارهای بی‌کیفیت باز نگه دارند؟

او بهبود وضعیت تئا‌تر را در گرو یک دگرگونی مانند سونامی و یک معجزه دانست و بیان داشت: مهدی شفیعی رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی کار بسیار دشواری را پیش رو دارد، اما تحقق آرزوهای ما محال نیست و به نظر من معجزه همیشه اتفاق می‌افتد. آن هم با عشقی که هنرمندان تئا‌تر دارند. اگر رئیس مرکز هنرهای نمایشی هم عاشق باشد اتفاقات خوبی در تئا‌تر رخ خواهد داد.

مسلمی همچنین با اشاره به توقیف چند روزه نمایش "پاییز" توسط مدیر تماشاخانه ایرانشهر خواهان اصلاح سیستم ممیزی و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای در تئا‌تر شد و گفت: هنر تئا‌تر وسیله‌ای برای رشد و آگاهی مردم است. اگر این هم نباشد متاسفانه ما دیگر چیزی نخواهیم داشت چون هنر به نوعی بیانگر مسائل و مشکلات جامعه است.

انتهای پیام/