سرویس سینمایی هنرآنلاین: هنوز هم شنیدن نام چند بازیگر/ستاره قدیمی برای مخاطبان سینما جذابیت دارد و ناخودآگاه بیشتر از نام بازیگر، فیلم‌ها و نقش‌هایی که ایفا کرده‌اند، در ذهن نقش می‌بندد.

یکی از این بازیگران معروف سینما، ابوالفضل پورعرب است. بازیگری که به تازگی شنیده شده قرار است در کنار شهاب حسینی بازیگر ستاره این دوره، به ایفای نقش بپردازد. همین موضوع بهانه‌ای بود تا بازی و نقش‌های این دو ستاره از نسل‌های متفاوت را در دهه ۹۰ مورد بررسی قرار دهیم.

شهاب حسینی و ابوالفضل پورعرب در فیلمی به نام "سایه‌های موازی" به ایفای نقش خواهند پرداخت که کارگردانی این فیلم را اصغر نعیمی بر عهده دارد.

سال ۱۳۶۹ بازیگری وارد سینمای ایران شد که در اولین نگاه جذابیت و نوع بازی او باعث شد به او لقب سوپراستار سینما بدهند. ابوالفضل پورعرب با بازی در فیلم "عروس" به کارگردانی بهروز افخمی به چهره محبوب آن دوران تبدیل شد.

پورعرب در دوره‌ای وارد سینمای ایران شد که سینما چهره‌ای نو و تازه را در فیلم‌ها می‌طلبید. پورعرب چهره‌ای بود که نوع بیان و آرایش موهای او خاص بود و مورد توجه مخاطبان سینما قرار می‌گرفت؛ بازیگری که با حضور‌ش در فیلم‌ها، چهره محبوب جوان‌ها بود و عکس‌هایش بر روی مجلات و سردر سینما‌ها، می‌درخشید. دورانی که با بازی در فیلم‌هایی چون "غریبانه"، "چهره"، "مردی شبیه باران" و خیلی دیگر از فیلم‌ها در ذهن خیلی از ما باقی مانده است.

سینمای ایران در هر دوره‌ای بازیگرانی داشته که موفق بوده‌اند، بیژن امکانیان، ابوالفضل پورعرب، فریبرز عرب‌نیا، محمدرضا فروتن، شهاب حسینی، بهرام رادان، حامد بهداد و... از جمله بازیگرانی هستند که دوره‌ای در سینما مورد توجه مردم بوده‌اند و این توجه از علاقه مردم به نوع بازی و چهره آن‌ها بر می‌گردد.

شروع فعالیت‌های سینمایی پورعرب با حضور در نقشی کوتاه در نخستین تجربه سینمایی خسرو ملکان، یعنی فیلم "زخمه" در سال ۱۳۶۲، همراه بود. امابازی پورعرب در این فیلم زیاد به چشم نیامد و تنها در کارنامه این بازیگر به عنوان اولین حضور‌ش درسینما ثبت شد.

پورعرب در سال ۱۳۷۰ بازی در سه فیلم "قربانی" و "نرگس" و "آواز تهران" را قبول کرد چرا که تازه سینما به او روی خوش نشان داده بود. سه فیلمی که این بازیگر سینما با کارگردان‌های مطرح بازی خود را پیش از گذشته ایفا کرد. اما فیلم بعدی او "آواز تهران" چیزی برای این بازیگر نداشت و به اثری ناموفق تبدیل شد.

"مهاجران"، "دو روی سکه"، "چهره"، "غریبانه"، "جوانی"، "سوءظن"، "نیش"، "بهشت پنهان" و "در کمال خونسردی" از جمله دیگر فیلم‌های این بازیگر به شمار می‌رود.

او در فیلم "غریبانه" به کارگردانی احمد امینی مقابل هدیه تهرانی در نقش "بزرگ" به ایفای نقش پرداخت و یکی از خاطره‌انگیز‌ترین بازی‌های خود را در این فیلم ایفا کرد. پورعرب به تدریج با انتخاب نقش‌های معمولی از دوران ستاره بودن‌اش فاصله گرفت.

اما برای جوان اول سینمای ایران هنوز فرصت بود تا لحظه‌های اوج را باز هم تجربه کند. اودر اولین تجربه‌اش با سعید سهیلی در فیلم "مردی شبیه باران"، با اجرای نقشی متفاوت گام بلندی برداشت. او در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را در گونه جنگی ایفا کرد که به خاطر آن در سال ۱۳۷۵ از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را هم دریافت کرد.

پورعرب پس از این دوره در سینما بسیار کم کار شد و فاصله کارهای سینمایی‌اش را زیاد کرد. به طوری که این فاصله‌های حضور به دو تا چهار سال هم رسید. شاید علت آن را بتوان به حضور مستمر در آثار کارگردانان ضعیف، تکرار نقش‌های مشابه و حضور بازیگران جوان جست‌و‌جو کرد. همین‌ها سبب شد پورعرب تلاش کند در انتخاب نقش‌هایش دقت بیشتری به خرج دهد و به این ترتیب به اجرای نقش‌هایی برسد که پیش از این از او ندیده بودیم که حاصل این تلاش‌ها در سال ۱۳۸۰ منجر به بازی در فیلم "تیک" و چهار سال بعد فیلم طنز "چند می‌گیری گریه کنی" شد؛ فیلم‌هایی که به کارنامه او ستاره‌ای اضافه نکردند.

پورعرب با بازی در فیلم "زم‌هریر" علی روئین تن به جشنواره فیلم فجر آمده بود که این فیلم همچنان توقیف است و به اکران عمومی در نیامده است.

این بازیگر از اوایل دهه ۸۰ دوران کم کاری‌اش در سینما آغاز شد و بیشتر در مجموعه‌های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. و حالا پورعرب بعد از یک دوره طولانی و فاصله گرفتن از سینما دوباره به این عرصه بازگشته است. و این بار با فیلمی که قرار است در آن مقابل شهای حسینی به ایفای نقش بپردازد.

اما شهاب حسینی دیگر بازیگر و ستاره سینما است که نام او در ذهن خیلی از مخاطبان سینما کلی نقش و بازی را زنده می‌کند. دهه ۸۰ نوید چهره‌های جدیدی را در سینما داد؛ بازیگرانی که تا حدی چارچوب دنیای بازیگری را به واسطه کلاس‌ها و کارگاه‌های بازیگری شناخته بودند و علاوه بر بازیگری دنیای کارگردانی را هم تجربه می‌کردند.

یکی از معدود بازیگرانی که اتفاقا با حرفه مجری‌گری در تلویزیون دیده شد و به سینما راه پیدا کرد، شهاب حسینی است؛ بازیگری که از‌‌ همان ابتدای فعالیت‌های سینمایی‌اش که در آغاز دهه هشتاد رقم خورد، نشان داد که آینده‌دار است. او سال به سال با بازی در آثار سینمایی قابل قبول رشد کرد و اکنون چند سالی است که بر مداری از تکنیک فعالیت می‌کند که مختص خود اوست. یکی از شانس‌های بزرگ حسینی، این بود که شروع فعالیت‌هایش در سینما، با بازی در فیلم‌های خوب بود.

"رخساره" و "آدمک‌ها"، می‌توانست شروع بسیارخوبی برای یک بازیگر بااستعداد باشد. بازی حسینی در این دو فیلم که از قضا در هر دوی آن‌ها، نقش اصلی را بر عهده داشت، سبب دیده شدن او توسط کارگردانان دیگری چون احمد امینی و تهمینه میلانی شد. سال ۸۱، سال بازی حسینی در فیلم‌هایی چون "این زن حرف نمی‌زند"، "واکنش پنجم" و "زهر عسل" بود. بازی در این فیلم‌ها، حسینی را به عنوان بازیگر جوان موفقی که قابلیت سوپراستار شدن را داشت، مطرح نمود.

کارهای بعدی حسینی، بازی در فیلم‌های کارگردانان دیگری چون پوران درخشنده، سیروس الوند، مهدی صباغزاده و کارگردانان جوان دیگر بود. او در طی این سالیان، به خاطر بازی در گونه‌های مختلف سینمایی و همچنین آشنا شدن با سبک‌های فیلمسازان بزرگ و کوچک این سینما توانسته اندوخته‌های بسیاری برای خود جمع نماید. در تمام این آثار، حسینی، یک سر و گردن بالا‌تر از سایر بازیگران ظاهر شد و توانست نقطه قوت بزرگی برای سازندگان آن فیلم‌ها باشد.

حالا دیگر زمان یک جهش بزرگ‌تر از این‌ها بود. این اتفاق برای شهاب حسینی، با بازی در نقش "حجت" در فیلم "جدایی نادر از سیمین" رخ داد. او در این فیلم توانست عصبیت‌های یک مرد از طبقه اجتماعی پایین را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر بکشد و فصل تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کند، اگر چه این چهره او را تا پیش از فیلم "جدایی نادر از سیمین" در فیلم "درباره الی..." مشاهده کرده بودیم. دوران مهم تری در زندگی هنری شهاب حسینی به وجود آمد که به نوعی او را از قالب‌های موفق یک دهه بازیگری‌اش بیرون آورده و متعالی کرد.

این بازیگر با بازی تکنیکی توام با احساس حسینی در فیلم "حوض نقاشی" به کمال رسید و سبب شد تا او جنبه‌ای دیگر از شایستگی‌های مخصوص خود را در این سینما نمایان کند.

حسینی 41 ساله توانسته علی رغم تجربیات ارزنده‌ای که در دنیای مجری‌گری و سریال‌های تلویزیونی داشته، موفقیت‌های بسیار مهمی را در سینما به دست آورد.

حالا قرار است او در کنار پورعرب نقش‌آفرینی کند. دو بازیگر/ستاره از دو نسل متفاوت در یک پروژه همبازی می‌شوند و با دیدن همکاری مشترک آن‌ها به نوعی متوجه می‌شویم که فاصله بازی دو نسل چقدر می‌تواند باشد؛ اگر چه همه این‌ها در حد گمانه‌زنی‌ها است و باید دید که اصغر نعیمی چطور می‌تواند از این دو بازیگر حرفه‌ای سینما استفاده کند و این پازل را کنار هم بگذارد.

***
فیلمبرداری "سایه‌های موازی" به کارگردانی اصغر نعیمی به زودی آغاز خواهد شد. علاوه بر پورعرب و حسینی، بازیگران دیگری چون سیامک صفری، سمیرا حسن‌پور، هوشنگ توکلی و حدیث فولادوند در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/