به گزارش هنرآنلاین،در این نشست، مژده طباطبایی، رئیس انجمن نگارخانه‎‌داران ایران، حسین محسنی، دبیر انجمن و مدیر آرت‌فر تهران، جاوید رمضانی، مسئول انتخاب آثار آرت‌فر و خزانه‌دار انجمن مذکور، حسین محسنیان،عضو هیئت مدیره‌ی انجمن و ایمان صفایی، مدیر هنری آرت‌فر تهران حضور داشتند.

حسین محسنی در ابتدای جلسه ضمن تشکر از همراهی 42 گالری، 2 انجمن صنفی تصویرگران و طراحان گرافیک، 4 نشر کتاب‌های تخصصی هنرهای تجسمی، به فعالیت سومین دوره‌ی انجمن نگارخانه‌داران ایران در شکل‌گیری این رویداد، گفت:«برگزاری آرت‌فر تهران از چند سال پیش در مسیر هدف گالری‌ها قرار داشت اما بنا به مشکلات مختلف به تعویق افتاد. همچنین باید اشاره کنم که ما از دیگر انجمن‌های هنری هم دعوت به همکاری کردیم اما به دلیل وجود مشکلاتی امکان حضور در این دوره را نداشتند».

محسنی در ادامه در خصوص چگونگی تحقق منافع مالی و جذب اسپانسر توضیح داد: «آرت‌فرها معمولا به عنوان بستری برای سوددهی مالی محسوب نمی‌شوند و برگزاری چنین رویدادهایی بدون جذب اسپانسر ممکن نیست. ما در شرایط اقتصادی سختی هستیم و تاکنون رویدادی با این وسعت در حوزه‌ی هنرهای تجسمی برگزار نشده بود در نتیجه جذب اسپانسر بسیار سخت پیش رفت. ما با توجه به این شرایط سعی کردیم که کمترین مبلغ را از گالری‌ها برای حضور در این رویداد جمع‌آوریم. شکل دیگر روند مالی در این رویداد مرتبط با فروش گالری‌هاست. تعداد زیادی از گالری‌ها فروش خوبی را به ثمر رساندند و حتی آثار روی دیوار غرفه‌های‌شان را تعویض کردند. به نظرم این رویداد نسبت به آنچه که در اختیار داشتیم، نتیجه‌ی خوبی به همراه داشت».

محسنی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر مبحث بلیت‌فروشی و حواشی پیرامون آن توضیح داد:«ما در بازاری فعالیت می‌کنیم که کلیت اکوسیستم آن به درستی شکل نگرفته است. آرت‌فرها یکی از مهمترین رویدادهای این فضا هستند. با توجه به اینکه اکوسیستم به خوبی شکل نگرفته، احتمال اینکه بار فشار نقدها از سایر بخش‌ها نیز در این رویداد خلاصه شود، وجود دارد. بحث بلیت‌فروشی بیشتربا هدف طبقه‌بندی تراکم مخاطبان در سالن رویداد بوده است چرا که ارائه‌ی خدمات ما باید متناسب با جمعیت و محدودیت فضا در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش می‌رفت. هر گالری امکان دعوت مهمان داشتند و ما برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیز امکان حضور رایگان را ایجاد کردیم. قطعا در ادامه‌ی این مسیر و برگزاری اپیزودهای بعدی از آرت‎‌فر تهران با آغوش بازتر و ایجاد بستر بهتری برای حضور افراد بیشتری از جامعه، پیش خواهیم رفت».

او همچنین در خصوص انتخاب سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اهمیت هویت این مکان از گذشته تا امروز گفت:«این فضا ریشه‌ای جدی در هنرهای مختلف ایران دارد. شروع دوباره‌ی این بازار از سوی انجمن در این مکان و منطقه از شهر، به شدت اهمیت دارد. همچنین ما در پی ایجاد فضایی بزرگ بودیم تا بتوانیم افراد بیشتری از جامعه را به این رویداد فرابخوانیم. همچنین از منظر بازارسازی و درآمدزایی کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز ما به حضور و آشنایی افراد بیشتری با این رویداد و آثار هنری نیاز داشته‌ایم. حضور کودکان و نوجوانان در مقاطع مختلف آموزشی برای ما جذاب و حائز اهمیت بوده است».

محسنی برگزاری آرت‌فر تهران را کاملا مستقل دانست و اشاره کرد:« ما نسبت به سایر هنرهای این کشور، مستقل‌ترین بازار را داریم و این مساله تا حد زیادی باعث خوشحالیست چرا که امکان نفوذ بیشتری را در دل مردم داریم. حاکمیت باید نسبت به ارزآوری، ارزش‌گذاری و فرهنگ‌سازی این بازار در جامعه توجه بیشتری داشته باشد و این فضا را فرصت مهمی برای دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی بداند اما متاسفانه تاکنون این مهم در نظر گرفته نشده است و بسترسازی از سوی حاکمیت برای این بازار فراهم نشده است. ما با بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری، وزارت اقتصاد و دارایی، شورای شهر تهران و .... برگزار رکدیم و سعی داشته‌ایم که ارزش این بازار هنری را به آن‌ها یادآور شویم اما چندان موفق نبودیم. حداقل سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف بر اساس قانون مالیاتی، امکان حمایت از فرهنگ و هنر را با خرید اثر هنری داشتند اما این اتفاق رخ نداد. این رویداد کاملا مستقل برگزار شده است و امیدواریم با رشد و استقبال مخاطبان این حوزه، رویکرد حاکمیت نسبت به این بازار نیز بهبود پیدا کند».

در ادامه علیرضا جاوید درباره‌ی چگونگی انتخاب آثار این آرت‌فر توضیح داد:«در سال‌های گذشته بیشترین توجه به آثار مبتنی بر بوم و آثاری با ابعاد بزرگ بود در نتیجه فرصت دیده شدن و رشد اقتصاد آثار مبتنی بر کاغذ فراهم نبود. ما اطلاعات را برای همه‌ی انجمن‌های هنری و گالری‌های عضو انجمن نگارخانه‌داران ارسال کردیم. ما شورای بررسی مبنی بر انتخاب آثار داشتیم. ما نیازمند مشارکتی همگانی بودیم و سختگیری‌ها برای انتخاب آثار را به شیوه‌ی مشاوره و پیشنهاد با این دوستان مطرح کردیم. بخشی را هم برای قیمت‌گذاری آثار در نظر گرفتیم تا به صورت جمعی پیشنهاد و مشاوره را برای این امر نیز به همکاران گالری‌‌دار ارائه کردیم. ما در اپیزود بعدی به نحوی جدی‌تر و با کیوریتوری پیش خواهیم رفت».

محسنی در پاسخ به اینکه چرا اوپن پیپر در نهادها، دیگر سالن‌‌ها و موزه‌های شهر تهران جریان نداشته، گفت:«ما متاسفانه در مدت‌ طولانی، مدیر کل هنرهای تجسمی نداشتیم. ما از ابتدای سال پروپوزال سه برنامه را به مدیریت هنرهای تجسمی ارائه کردیم و یکی از آن‌ها آرت‌فر «اوپن پیپر» بود. این رویداد را در شرایطی برگزار کردیم که هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در ساختار بازارهای کشور ایجاد نمی‌شود. ما نیازمند بلند‌نظری بیشتری از سوی حاکمیت هستیم. امیدواریم تجمعات فرهنگی با استقبال نهادهای تصمیم‌گیرنده همراه باشد و پس از این شاهد آغوش بازتری از سوی مدیران به سوی برگزاری تجمعات فرهنگی به ویژه در هنرهای تجسمی باشیم. فراموش نکنیم که گرچه بخش مهمی از این رویدادها اقتصادی است اما تاثیرات فرهنگی به‌سزایی هم برای جامعه به همراه دارد. ما در اپیزود بعدی، احتمال برگزاری آرت‌فر ماه را خواهیم داشت تا افراد در نقاط مختلف شهر به خصوص در این منطقه، به مدت یک ماه امکان بهره از رویداد فرهنگی را داشته باشند».

آرت2

مدیر آرت‌فر تهران، درباره‌ی تلاش برگزارکنندگان این رویداد برای رسیدن به معیارهای جهانی در برگزاری آرت‎فرهای بعدی بیان کرد:«با وجود پتانسیل بالای هنر ایران در منطقه منا، امکان ارائه‌ی بالاترین استانداردها را نداشتیم و در صدد ارتقای شرایط و معیارها در گام بعدی هستیم».

محسنی درباره‌ی تعامل با منتقدان و خبرنگاران نیز بیان کرد:«پیش از هر توضیحی باید بگویم که دیکته‌ی نانوشته، غلطی ندارد و به هر حال ما هم در کشوری هستیم که ما پیش از جنگ برای برگزاری آرت‌فر اقدام کردیم اما ناگهان جنگ شد، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در روز برگزاری آرت‌فر تهران، احتمال عدم گشایش پیش رو بود. وجود ما از ابتدای برگزاری این رویداد تا امروز با آغوش باز به سوی نقدها رفتیم. وقتی برگزارکنندگان یک رویداد از اعضای یک انجمن صنفی هستند و شاید تصمیم‌گیرندگان دوره‌های بعدی نباشند، قطعا حس مالکیت ندارند و تصور این بوده که کاری برای اهالی صنف و مردم سرزمین‌مان انجام داده‌ایم. ما تا هفته‌ی گذشته با توجه به آلودگی هوا، افزایش قیمت بنزین و احتمال بروز حواشی و .... اطمینانی به برگزاری این رویداد نداشتیم در نتیجه این عوامل، کمبود زمان و فشردگی در برنامه‌ریزی‌ها، ما برای بعضی از اقدامات از جمله تعامل جدی‌تر و گرم‌تر با رسانه دور ماندیم و این نقص ما بود و قطعا در اپیزودهای بعدی رویکرد صمیمانه‌تری را با خبرنگاران خواهیم داشت. گرچه ما نیز با توجه به گستردگی این رویداد، انتظار همراهی بیشتری از سوی همه‌ی نهادها داشته‌ایم. در هر حال علت اینکه ما نشست خبری را روز آخر برگزار کرده‌ایم، پرداختن به همه‌ی انتقادها بوده است. از امروز تا آغاز اپیزود بعدی ما پذیرای انتقادها هستیم. از همین تریبون اعلام می‌کنم که ما در اپیزود بعدی یک روز را برای حضور همه‌ی خبرنگاران در نظر می‌گیریم».

در ادامه آسیه مزینانی، مجری این نشست اشاره کرد: «این آرت‌فر با پویایی همراه بود و تا امروز کمتر شاهد پاسخ و توجه سریع و آنی به منتقدان رویدادها بوده‌ایم اما مسئولان این رویداد به همه‌ی نقدها پاسخگو بودند و پذیرا و شنونده‌ی هر نگاهی بوده‌اند».

مژده طباطبایی به امکان حضور خبرنگاران با کارت خبرنگاری در آرت‌فر تهران اشاره کرد:«ما در کشورهای همسایه هم شاهد بلیت‌فروشی هستیم و در همه‌ی آرت‌فرهای جهانی شاهد حضور خبرنگاران و مهمانان ویژه، بدون نیاز به تهیه‌ی بلیت بوده‌ایم و ما نیز همین روند را در این آرت‎‌فر پیش بردیم. همچنین دعوتنامه از سوی روابطعمومی ما برای بخش‌های مختلف ارسال شده است. با این حال سعی داریم که در بخش‌های بعدی حتما توجه و اطلاع‌رسانی قوی‌تری برای حضور بخش‌های مختلف به خصوص خبرنگاران را انجام دهیم. همچنین باید تاکید کنم که هر خبرنگاری که در این رویداد هم، قطعا بدون تهیه‌ی بلیت امکان ورود به سالن را داشته است». 

رئیس انجمن گالری‌‌داران در ادامه تاکید کرد:« نخستین بخش از این رویداد با ارائه‌ی 1500 اثررقم خورد. همچنین باید اشاره کنم که ما در صدد برگزاری اپیزود بعدی از آرت‌فر تهران در اردیبهشت ماه سال 1405 هستیم و همه‌ی رشته‌های هنرهای تجسمی امکان حضور در این رویداد را خواهند داشت و امیدوارم در دوره‌های بعدی نواقص کمتری را شاهد باشیم».

حسین محسنی در پایان از مهدی محسنیان، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن نگارخانه‌داران ایران برای همراهی و تلاش در همه‌ی بخش‌های آرت‌فر، همراهی علیرضا جاوید برای تعامل با گالری‌ها در خصوص انتخاب آثار، خانو م مژده طباطبایی به عنوان پیشکسوت و همراهی در بخش‌های مدیریتی، هنگامه معمری، امرالله فرهادی و فرهاد آذرین در بخش سیاست‌گذاری آرت‌فر، ایمان صفایی در بخش مدیریت هنری و هویت بصری، لیلا مهجوری و مریم میرزاحیدری در بخش اجرایی و ارتباط با گالری‌داران، خانم آسیه مزینانی و سعید مزینانی در گروه هنری پیوست برای تولید محتوا و پوشش رسانه‌ای و همه‌ی کسانی که ما را همراهی کردند از جمله خبرنگاران حاضر و غایب در این نشست تشکر ویژه دارم».

انتهای پیام