به گزارش هنرآنلاین ، پادکست آمونیاک  پدیده‌ای نو در دنیای پادکست‌های فارسی است که در دو اپیزود نخست خود توانسته مخاطبانی جدی، اندیشمند و پیگیر را با خود همراه کند.

پادکست آمونیاک با تولید گوشه‌ی پادکست رادیوگوشه و طراحی محتوایی از هیوا میرزایی (مدیر ارشد مارکتینگ و برندینگ، مشاور و منتور کسب‌وکار)، به‌تازگی انتشار خود را آغاز کرده و با وجود تنها دو اپیزود، در میان پادکست‌های تحلیلی و فکری، به جایگاه ویژه‌ای نزد سردبیران و معرفی در صفحات شخصی افراد  این حوزه رسیده است.

آمونیاک در نگاه نخست پادکستی درباره‌ی مارکتینگ و برندینگ است اما در لایه‌های درونی‌ترش، گفت‌وگویی میان علوم انسانی و جهان کسب‌وکار جریان دارد. این پادکست تلاش می‌کند از میان سروصدای تبلیغات و روایت‌های بازاری، راهی به سوی تفکر، آگاهی و شناخت باز کند همان‌گونه که آمونیاک، در واقعیت، مایه‌ی بیداری‌ست.


آمونیاک، پلی میان آگاهی و تأثیرگذاری


به گفته‌ی هیوا میرزایی، هدف از تولید این پادکست «افزایش هوشیاری در جهانی‌ست که تبلیغات و رسانه‌ها، مرز میان واقعیت و توهم را هر روز باریک‌تر می‌کنند.»او که سابقه‌ی همکاری با برندهای داخلی و بین‌المللی را در کارنامه دارد، در هر اپیزود به سراغ مفاهیمی می‌رود که در ظاهر روزمره‌اند اما در لایه‌های پنهان خود حامل سازوکارهای پیچیده‌ی ذهنی و اجتماعی هستند. آمونیاک برخلاف بسیاری از پادکست‌های آموزشی، رویکردی تحلیلی و میان‌رشته‌ای دارد، گفت‌وگویی میان مارکتینگ و فلسفه، میان تبلیغات و روانشناسی، میان بازار و جامعه.


اپیزود اول: پرسونال برندینگ یا خود واقعی؟


در نخستین اپیزود، میرزایی در کنار دکتر مرتضی کشمیری (دکتری روانشناس بالینی) و ایمان ابریشمچی (کوچ مستر)، به مسئله‌ی هویت در عصر برندسازی می‌پردازد.پرسشی که در مرکز گفت‌وگو قرار دارد، این است: «وقتی خودمان را به‌عنوان برند می‌سازیم، چقدر از خویشتن واقعی‌مان باقی می‌ماند؟»روایتی میان توسعه فردی، روانشناسی و تبلیغات از فاصله‌ی ظریف میان بودن و نمایش‌دادن.


اپیزود دوم: فروش توهم


در دومین اپیزود، هیوا میرزایی به همراه دکتر رضا صمیم (دکتری جامعه‌شناسی) و امین آرامش (مربی و مدرس طراحی مسیر شغلی) به سراغ پدیده‌ای می‌روند که از تبلیغات تا آموزش، از شبکه‌های اجتماعی تا سبک زندگی مدرن، در تار و پود ذهن ما ریشه دوانده است: توهم.

شنوندگان خاص؛ نه پرشمار، که پراندیشه


آنچه آمونیاک را از دیگر پادکست‌های تحلیلی متمایز می‌کند، جنس مخاطبان آن است. مخاطبان این پادکست از جنس کمیت نیستند، نه به‌دنبال سرگرمی سطحی‌اند و نه در جست‌وجوی فرمول‌های سریع موفقیت. آن‌ها شنوندگانی‌اند که می‌خواهند بیندیشند، تحلیل کنند و درک تازه‌ای از جهان ارتباط و تأثیر به‌دست آورند.
به همین دلیل، هر اپیزود «آمونیاک» بیش از آن‌که فقط شنیده شود، تجربه می‌شود، تجربه‌ای ذهنی و چندلایه برای کسانی که به‌جای تعداد، به عمق تأمل اهمیت می‌دهند.


چهره‌هایی در مسیر آگاهی


در حالی که تنها دو اپیزود از این پادکست منتشر شده، استقبال گسترده‌ی فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی از حضور در آن نشان می‌دهد آمونیاک در حال تبدیل‌شدن به محفلی برای گفت‌وگو میان اندیشه و تجربه است.در اپیزودهای آینده، حضور نام‌های آشنایی از کارآفرینان، بازیگران، نویسندگان و اندیشمندان علوم انسانی در این برنامه پیش‌بینی شده است.