گروه مد و لباس هنرآنلاین: سال، نو شده و باوجود افزایش دما اما همچنان بخش اعظمی از صنعت مد با محصولات چرمی آن گره خورده است.

این در حالی است که بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست با صنعت چرم‌سازی دچار مشکل هستند و بارها این هشدار را به تولیدکنندگان داده‌اند که باید بر ماندن و ادامه کار به سراغ اتخاذ شیوه‌های تولید پایدار روند.

یکی از چالش‌های اصلی در این بخش به مسئله به‌کارگیری مواد متفاوت بازمی‌گردد. با پیشرفت تکنولوژی، موادی مانند چرم گیاهی به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و برخی از مصرف‌کنندگان به دلیل پایداری آن، این مواد را به‌جای چرم سنتی خریداری می‌کنند که البته این امر منجر به افزایش رقابت در میان تولیدکنندگان محصولات چرمی بوده است.

این صنعت در زمینه اثرات زیست‌محیطی با چالش‌هایی مواجه است. فرایند سنتی دباغی چرم می‌تواند برای محیط‌زیست مضر باشد و چرم‌سازان با فشار فزاینده‌ای برای اتخاذ شیوه‌های پایدارتر مواجه هستند؛ در نتیجه برندها به سمت استفاده از مواد و فرایندهای جایگزینی سوق داده می‌شوند که با وجود پرهزینه بودن و دشواری در روش ساخت و ساز، سازگارتر با محیط‌زیست هستند حال آنکه فرایند تولید چرم از پوست حیواناتی همچون گوساله، بز و گوسفند، پروسه‌ای طولانی، پیچیده و بسیار تخصصی است و اغلب کارخانه‌های دباغی چرم طبیعی در جهان متعلق به کسانی است که هنر چرم‌سازی را از پدران خود به ارث برده‌اند.

لازم به توضیح است به فرایند تبدیل پوست حیوانات مختلف به چرم، دباغی گفته می‌شود و بسته به این‌که از پوست چه حیوانی برای تولید چرم استفاده شود، نحوه دباغی پوست با مو از چندین روز تا چندین ماه زمان خواهد برد.

و سرآخر چالش دیگری که این صنعت در سال نو با آن مواجه است، افزایش قیمت مواد خام بوده چرا که چرم، یک محصول طبیعی است و قیمت مواد خام در آن مانند پوست می‌تواند بر اساس در دسترس بودن مواد و نرخ ارز در نوسان باشد درنتیجه، این امر می‌تواند حفظ قیمت محصولات به شکل ثابت را برای برندهای فعال در صنعت مد دشوار سازد و احتمالاً بر میزان سودآوری آن‌ها تأثیر بگذارد.