گروه تجسمی هنرآنلاین: کربن‌خنثی (Carbon neutrality ) به معنی انتشار دی‌اکسید کربن در حد صفر یا جبران آن است. پس از کسب گواهی کربن خنثی برای هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال ۲۰۲۱، دوسالانه ونیز در سال ۲۰۲۲ برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، تلاش کرد مدلی پایدارتر برای طراحی، نصب و راه‌اندازی جشنواره‌های خود ایجاد کند.

گرچه دوسالانه ونیز بیشتر به خاطر نمایشگاه هنری خود که در این سال پنجاه و نهمین دوره آن را برگزار کرد شناخته می‌شود، اما این دوسالانه رویداد‌هایی را در زمینه تئاتر، رقص، موسیقی، فیلم و معماری نیز برگزار می‌کند.

دوسالانه ونیز گواهینامه خود را توسط RINA، یک شرکت مستقر در جنوا که توسط کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی تأیید شده است، دریافت کرد.

اقداماتی که دوسالانه ونیز انجام داده بود شامل مواردی مانند کسب انرژی از منابع تجدید‌پذیر؛ کاهش، استفاده مجدد و بازیافت مواد استفاده شده، مانند مواد و تجهیزات نمایشگاهی؛ و استفاده از گزینه‌های گیاهی ساخته شده با محصولات محلی می‌شود.

همچنین برای دستیابی بیشتر به اهداف کربن خنثی، دوسالانه ونیز اعتبارات کربنی را خریداری کرد که از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در هند و کلمبیا پشتیبانی می‌کند.

اما یکی از فعالیت‌هایی که بیشترین کربن را توسط نمایشگاه‌ها تولید می‌کند، سفر است. دوسالانه هنر ونیز سال ۲۰۲۲ یک موفقیت بزرگ داشت و بازدیدکنندگان آن ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت. ۸۰۰ هزار بلیت در این رویداد فروخته شد و ۵۹ درصد بازدیدکنندگان از خارج از ایتالیا بودند، به این معنی که بسیاری از آن‌ها احتمالاً برای بازدید از بینال پرواز‌های بین‌المللی داشتند.

اگرچه این سفر‌ها باعث مصرف هنگفت کربن می‌شود، اما دوسالانه ونیز با انجام اقدامات دیگر تلاش می‌کند تا این رویداد و سفر‌ها از نظر زیست‌محیطی کارآمد باشد. در این راستا دوسالانه قصد دارد سال آینده در یک کمپین ارتباطی برای افزایش آگاهی عمومی شرکت کند، زیرا در همه رویداد‌ها، مهم‌ترین مؤلفه ردپای کربن، به تحرک و جابه جایی مردم شرکت‌کننده مربوط می‌شود.