به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا معاف، رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به اینکه اعتقاد داریم قرآن «هدیً لِلناس» پس نمایشگاه قرآن هم برای همه مردم است، گفت: هدف ما این بوده و هست که در نمایشگاه قرآن مردم از بودن با قرآن احساس لذت داشته باشند. هدف راهبردی و همه برنامه‌ریزی‌ها هم در این راستا و ناظر به همین نکته بود.

وی افزود: نمایشگاه قرآن تفریح‌گاه قرآنی مردم است و امسال حضور باشکوهی از مردم در این تفریح‌گاه را شاهد بودیم. در ارزیابی‌های میدانی، استقبال فراتر از انتظارات بود.

معاف در مورد علت استقبال از نمایشگاه امسال بیان کرد: من علت این استقبال را در فرامتنیت و بینامتنیت که مهم‌تر از متن نمایشگاه قرآن است، می‌دانم. گرایش مردم به قرآن، دین و ارزش‌های دینی و قرآنی بسیار بالاست و اگر برنامه‌های جذاب و متنوع برای آنها در این زمینه داشته باشیم، گرایش بسیار خوبی شاهد خواهیم بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن یک رویداد خانوادگی است و از این رو شاهد جمع‌های خانوادگی در لحظات افطار در نمایشگاه قرآن بودیم، تصریح کرد: امسال در هر شب از نمایشگاه قرآن بین ۱۰ تا ۲۰ هزار بسته افطاری ساده بین بازدیدکنندگان توزیع کردیم. در روز سیزدهم فروردین ماه در نمایشگاه قرآن شاهد صحنه‌های جذابی از سیزده به در رمضانی مردم بودیم و صدها خانواده سفره افطاری این روز را در محیط نمایشگاه گسترده بودند.

 

حضور ۵۰ مهمان خارجی 

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد دینی و فرهنگی کشور است، با توجه به حضور ۲۱ کشور و ۵۰ مهمان در این رویداد چه بسا این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه جهان اسلام هم باشد. مهمانانی که امسال از کشورهای دیگر آمده بودند به این نکته اذعان داشتند که این نمایشگاه با چنین گستره و چنین محتوایی در دنیا نظیر ندارد.

معاف تصریح کرد: همزمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در مصلای تهران برگزار شد، ۱۱ نمایشگاه استانی دایر و سیاستگذاری برای برپایی این نمایشگاه‌ها در تهران انجام شد، اما ادارات کل ارشاد استان‌ها کار اجرایی آن را انجام دادند. در برخی از این نمایشگاه استقبال بسیار زیاد بود و به همین خاطر هم ایام برپایی را تمدید کردند. ما به دلیل برپایی نماز عید فطر در مصلای تهران با وجود درخواست بسیار زیاد اما امکان تمدید نداشتیم.

 

سه میلیون بازدید در کل کشور 

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه در مورد میزان بازدید نمایشگاه قرآن در دوره‌ سی‌اُم اظهار کرد: سال قبل شاهد حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن بودیم، برآوردهای میدانی می‌گوید در این دوره به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، این بازدید در مجموع با نمایشگاه‌های استانی به حدود سه میلیون نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال شاهد حضور ۴۹ بخش و ۱۸۰۰ غرفه بودیم، بخش نشر مکتوب با حضور ۱۰۰ ناشر دینی، بخش محصولات حجاب و عفاف با ۲۶۰ غرفه و بخش دانش‌بنیان قرآنی با حضور ۵۰ مجموعه فعال در این عرصه از جمله بخش‌های نمایشگاه امسال بود.

معاف در مورد بخش‌های جذاب این دوره از نمایشگاه بیان کرد: هر کدام از بخش‌ها جذابیت خاص خود را داشت، امسال بخش پویش ستاره‌های زمین که مربوط به احیای جلسات خانگی قرآن است، حضور خوبی داشت. این پویش حدود ۳۰ هزار جلسه خانگی را احیا کرده است و مردم تجربه خوبی از فضای جلسات خانگی دایر شده در نمایشگاه قرآن کسب کردند. مشاوره‌های قرآن‌بنیان یکی دیگر از بخش‌ها بود که با استقبال همراه بود.

 

بخش‌های جذاب نمایشگاه قرآن 

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: در کنار این بخش‌ها دو بخش نمایشگاه بسیار جذاب‌تر بود. بخش باغ آیات یا کودک که حضور مردم به حدی بود که گاهی کار به نوبت‌دهی برای بازدید رسید و بخش دهه هشتادی‌ها که یکی از فعالیت‌های آن ادامه موج جشن تکلیف‌ها بود. با توجه به اینکه نوجوان‌ها زبان خاص خود را دارند، ما امسال تمرکز را بر مسئله بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی قرار دایدم، بازی‌هایی که برای نوجوانان جذاب بوده و سبقه‌های دینی و ارزشی دارد. در همین راستا جام بازی‌های رایانه‌ای رمضان را برگزار کردیم که در روز پایانی نمایشگاه اختتامیه آن برگزار شد که از قضا نفر اول آن هم یک حافظ قرآن بود.

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه وزارت ارشاد تنها وزارتخانه دارای پسوند اسلامی است، گفت: این پسوند تشریفاتی نیست، بلکه کاربردی است، ما مسئول هنر دینی هستیم و باید کار ما در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن و برگزاری جشنواره‌ها یک کار هنرمندانه و با ابزار هنر باشد.

معاف در ادامه به شعار نمایشگاه امسال نیز اشاره و اظهار کرد: امسال شعار نمایشگاه به نحوی انتخاب شد که همه بخش‌ها بتوانند خود را در نسبت به آن شعار پیدا کنند. شعار امسال برخلاف سال‌های قبل که کلیشه‌ای بود، کاربردی انتخاب شد، سوال این بود که این شعار می‌خوانمت به عنوان مثال در حوزه کودک چگونه محقق می‌شود؟ ما در نمایشگاه قرآن متناسب با هر بخش در تحقق شعار نمایشگاه تلاش کردیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث در مورد بخش حجاب و عفاف پرداخت و گفت: بخش عفاف و حجاب جز بخش‌های بسیار مورد توجه مردم بوده است. در این بخش هم رئیس‌جمهور و هم وزیر ارشاد تکلیف کردند، برنامه‌ریزی مفصلی داشته باشیم. یک بحث ما در موضوع حجاب و عفاف مسائل ترویجی و یک بحث دیگر کارهای پژوهشی است. در این مورد روایت اسلام و غرب از زن را بدون پیش داوری و قضاوت و هرگونه تحمیل عقیده‌ای با حضور بانوان و دختران به بحث گذاشتیم تا مخاطبان در جریان آن قرار بگیرند.

وی افزود: علاوه بر دو موضوع مورد اشاره یک بخش هم فروشگاه‌های حجاب و عفاف بود. برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ پیشنهاد راه‌اندازی این بخش را دادم و آن زمان فکر نمی‌کردم، اینقدر مورد توجه قرار بگیرد. بخش حجاب و عفاف الان به یکی از بهترین بخش‌های نمایشگاه قرآن تبدیل شده است.

 

برپایی بزرگترین رویداد در حوزه حجاب و عفاف 

به گزارش ایکنا، معاف با تأکید بر اینکه امسال بزرگ‌ترین نمایشگاه حجاب و عفاف بعد از انقلاب را شاهد بودیم، بیان کرد: این بخش به تنهایی یک نمایشگاه مجزا بود و در همین بخش بود که گرایش مردم به خرید محصولات عفیفانه را مشاهده کردیم. در این بخش ۲۶۰ مجموعه حضور داشتند که عدد بی‌سابقه‌ای بوده است.

 

۷۰ درصد نمایشگاه قرآن مردمی است 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد نمایشگاه قرآن در سی‌اُمین دوره مردمی بوده است، بیان کرد: در بحث نمایشگاه قرآن دولت مردمی بیشتر به سیاستگذاری و حمایت پرداخته و کمتر دخالت اجرایی داشته است.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن در ادامه به برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه قرآن امسال اشاره و اظهار کرد: یکی از بخش‌های محتوایی، فکرافزاری، خردافزاری و عقل‌افزاری که از وجوه سخت‌افزاری مهم‌تر است نشست‌های علمی و پژوهشی است. در نمایشگاه امسال عدد دقیقی تا به این لحظه از تعداد نشست‌ها ندارم، اما شاهد برپایی ده‌ها نشست علمی و تخصصی بودیم. در حوزه بین‌الملل هم وبینارهای خوبی برگزار شد که عدد آن به ۱۵ نشست رسید.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال شاهد بین‌المللی شدن نمایشگاه قرآن به معنای واقعی کلمه بودیم، بیان کرد: امسال با همکاری وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات نشست قرآنی تهران را با همراهی چند کشور برگزار کردیم. در نمایشگاه امسال حدود ۴۰ مهمان از ۲۱ کشور حضور داشتند. در این دوره دو وزیر ارشاد، دو مفتی اعظم و ۴۰ هنرمند از کشورهای مختلف حضور داشتند.