به گزارش هنرآنلاین ، هفتصد و نود و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی و سایر اعضا در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جلسه ۷۹۴ به سه موضوع مهم «طرح‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای مرکز رصد فرهنگی کشور»، «رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید و نسبت شورای فرهنگ عمومی با آن» و «اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی مبتنی بر مطالبات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی» پرداخت.

در همین راستا رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص اقدامات انجام شده در کارگروه رصد فرهنگی و پایش نظام مند وضعیت فرهنگی مطابق با نقشه مهندسی فرهنگی کشور به منظور اعمال مدیریت راهبردی فرهنگ گزارش مختصری ارائه کردند.

در ادامه جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کردند: عملکرد شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سنوات گذشته قابل مقایسه نیست و جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها با قوت هرچه تمام تر در حال برگزاری است و به لطف خدا و با همت مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها به عنوان دبیران شورای فرهنگ عمومی، اکنون بیش از ۳۰۰ شورای فعال در استان و شهرستان‌ها داریم.

وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ برای بودجه حوزه فرهنگ اتفاقات مبارکی رخ داد که از زحمات کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیسیون تلفیق تشکر و قدردانی می‌شود چراکه با توجه به بند «ه» تبصره ۹ و استفاده از یک درصد از بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات برای فعالیت‌های فرهنگی، می‌توان گفت که مبلغ معتنابهی در اختیار حوزه فرهنگ قرار خواهد گرفت.

همچنین با کمک مجلس شورای اسلامی مقرر شد که ۵ درصد بودجه که در اختیار فرهنگ قرار دارد؛ به استان‌ها اختصاص یابد که مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها باید برای دریافت این ۵ درصد اهتمام لازم را داشته و هماهنگی‌های موردنظر را از طریق استانداران انجام دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کردند: رهبر فقید انقلاب اسلامی در ابتدای سال تاکید بر تحولات فرهنگی داشتند و این تحول به منزله تغییر در باورهای عمومی و جهت دهی باورهای عمومی است. اگر سخنان رهبری در آستان قدس رضوی را به عنوان بیانیه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هر سال در نظر بگیریم، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای رفع ضعف‌های موجود در عرصه فرهنگ عمومی انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد؛ با توجه به محوریتی که به برنامه‌های فرهنگی در کشور می‌دهیم ۵ گام برای شاخص زیست مومنانه، مطابق با منویات مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است که انسجام اجتماعی و هموندی اجتماعی و نظام‌های مرتبط، امید آفرینی، خودباوری، اسراف و تجمل گرایی در مناسبت‌های مختلف و فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگ از جمله این موارد می‌باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ کار و تولید، زیست عفیفانه، امید به آینده و اعتماد به نفس ملی، پرهیز از اسراف و تجمل و افزایش سرانه تولید و مصرف فرهنگی بهینه را در سال ۱۴۰۲ به عنوان مهمترین شاخص‌های هدف در نظر گرفته و اهتمام لازم برای انجام این امور را دارد.

تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور با تحول معرفتی، حکمرانی فرهنگی، تحول ساختاری، تحول عملیاتی و تحول در اداره جلسات پیگیری خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ضمن تشکر از وزیر جهادگر و انقلابی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محمدمهدی اسماعیلی ثابت کرد که مسائل فرهنگی را با پیوست انقلاب اسلامی پیگیری می‌کند و برگزاری نمایشگاه قرآن با ایده‌های جدید و خلاق و جشنواره فجر با سختی‌های فراوان، گویای این امر است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر با منظومه مقام معظم رهبری مدظله العالی در خصوص فرهنگ عمومی صحبت کنیم باید دنبال تحولی انقلابی در این حوزه باشیم. تغییر وضعیت فرهنگ عمومی کشور به دلیل تحولی که در شورای فرهنگ عمومی رخ داده است، دیده می‌شود و شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها از رکود خارج شده‌اند ولی باید این تحولات را حول ۵ محور اصلی هدایت و راهبری کرد.

اولین تحول، تحول معرفتی است و متولیان فرهنگی نباید از نظریه‌های فرهنگی، اجتماعی، اسلامی و مجموعه نظریات انقلاب و استادان بزرگی همچون استاد مطهری غافل باشند. دومین تحول، تحول در حکمرانی فرهنگی است بدین معنا که اکنون ما حکومت فرهنگی داریم نه حکمرانی فرهنگی و حکمرانی فرهنگی بدون حضور مردم و حکمرانی مردمی صورت نخواهد گرفت. سومین تحول، تحول ساختاری است چراکه حکمرانی فرهنگی نیز توسط حاکمان حکومتی صورت می‌گیرد در صورتیکه باید از طریق جبهه مردمی حکمرانی فرهنگی انجام شود.

ما در جبهه مردمی دانشمندان فکور میدانی داریم که باید در تحول ساختاری از این حلقه‌های فکور میدانی حداکثر استفاده را ببریم. تحول چهارم، تحول عملیاتی است که هر استان و شهرستان باید با توجه به برش استانی خود مطابق با سند نقشه مهندسی که ساعت‌ها تلاش شده و به نگارش درآمده است، عمل کنند و چنان نباشد که هر استانی به سبک خودش کار انجام دهد و اعتنایی به اسناد نشود و درنهایت؛ تحول پنجم تحول در اداره جلسات است و جلسات به صورت ارائه گزارش مدیریت نشود. برای تحول باید برنامه‌های محوری ارائه گردند که در این زمینه راه اندازی سامانه هوشمند بر اساس این ۵ محور تحولی، می‌تواند راهگشا باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتهای صحبت‌های خود به دو نکته اشاره کردند و افزودند: قوام کشور ما به اشخاص است و پیشنهاد می‌شود ارزیابی مدیران با توجه به قوت شورای فرهنگ عمومی در آن استان صورت پذیرد. زیرا مدیران فعال، خلاق و پیگیر، شوراهای فعال و با قدرتی دارند و نکته دیگر اینکه توصیه می‌شود تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور شرکت کنند تا در شرایط کنونی بدون فوت وقت، مصوبات شورای فرهنگ عمومی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی شود.