به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، هم‌زمان با سالگرد شهادت سید شهیدان اهل‌قلم سید مرتضی آوینی ضیافت افطاری با حضور هنرمندان، فرهیختگان و جمعی از مدیران لشگری و کشوری در مجموعه «سیزده آبان» (لانه جاسوسی سابق آمریکا) و در مرکز رویدادهای شهید فخری‌زاده برگزار شد.

در این مراسم که پس از اذان مغرب و عشا برگزار شد سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن خوش‌آمدگویی به حضار با اشاره به تذکرات و توصیه‌های مکرر پروردگار و امامان معصوم پیرامون بزرگداشت موهبت‌ها و پاسداری و گرامی داشتن یاد و خاطرات انسان‌های اندیشمند و والا گفت: پاسداری به معنای پاس داشتن، محترم شمردن و قدر دانستن است و یکی از شئون پاسداری همین جلسات و بزرگداشت‌ها، یادآوری‌ها و تذکرها می‌باشد که امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «و یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِهِ» (یادآوری کنید نعمت‌های الهی که مورد غفلت انسان واقع‌شده است) و یا در آیه پنجم سوره ابراهیم خداوند متعال می‌فرماید «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ» (روزهای خدا را یادآوری کنید). از طرفی شخصیت رفیع شهید عزیز که امروز برای نسل جوان، هنرمند انقلابی است از نعمات الهی است که با ذکر کردن و یادآوری می‌بایست شاکر این نعمت باشیم و همچنین روز شهادت این شهید عزیز از ایام‌الله است که باید ذکر و یادآوری شود و این از تکالیف من و شما است.

وی همچنین با اشاره به صیانت و حفاظت از آرا و اندیشه‌های این هنرمند ذیل معنا و مفهوم پاسداری و پاس داشتن نیز عنوان کرد: امروز پاسداری متضمن ۲ معنا است یک معنای پاس داشتن و گرامی داشتن و ذکر کردن و یادآوری کردن و معنای دیگر آن صیانت و مراقبت کردن است. از همین رو پاسداری از آرا و اندیشه‌های ناب شهید آوینی، پاسداری از هویت انقلابی برخواسته از نفس امام راحل عزیزمان و جلوگیری از تحریف شخصیت شهید آوینی و تبیین درست افکار و عقاید او و همچنین مراقبت کردن از اینکه عده‌ای خاص آرا او را بر اساس منافع خودشان تفسیر به رأی نکنند از سوی دیگر مدخل ورودی این اندیشه از منظومه فکری امامیئن انقلاب اسلامی عبور می‌کند و این منظومه ارزشمند، آن مطاع گران‌بهایی است که همچون گنجینه‌ای ارزشمند می‌بایست از آن پاسداری و مراقبت شود.

پس از سخنرانی سید محمد نادری، گروه تواشیح شمس الضحی به اجرا پرداختند و سپس از یادداشتی دیده نشده از شهید آوینی رونمایی شد، یادداشتی با این عبارت: «پرستو را با گرما عهدیست که هر بهار تابه می‌شود، وطن پرستو بهار است و اگر بهار مهاجر است، از پرستو مخواه که بماند؛ اما وطن مألوف پرستوی دل، فراسوی گرما و سرما و شمال و جنوب، در ماوراست. در ناکجا … .»

در ادامه برنامه محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور که به‌عنوان مهمان ویژه به برنامه دعوت‌شده بود ضمن قدردانی از هنرمندان متعهد و ارزشمند انقلاب اسلامی گفت: سپاسگزارم از تمامی هنرمندان متعهد و اندیشمند که پس از این همه پستی‌وبلندی در مسیر انقلاب ماندند و پشت انقلاب را خالی نکردند و صمیمانه تشکر می‌کنم که حضور شما رستاخیزی جدید را در عرصه هنر نوید می‌دهد. شهید آوینی هنرمند دنیای شهود است، دنیای شهود نزدیک‌ترین دنیا به انسان است ولی ممکن است ما با آن دنیا هزاران کیلومتر فاصله داشته باشیم. نکته عجیبی در خلقت انسان است که دنیای شهود با من کمترین فاصله را دارد ولی من نسبت به دنیای شهود هزاران کیلومتر فاصله‌دارم. درک دنیای شهود بدون بیرون آمدن از خود امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: آوینی از خود بیرون آمد و وارد دنیای شهود و حقیقت شد. در دنیای شهود اسم‌ورسم و ظواهر خاک‌ریزهای عبور انسان برای ورود دنیای شهود است. این کاری است که آوینی انجام داد، او از همه‌چیز گذشت، وقتی او از بین هجمه توپ و موشک و … عبور می‌کرد تا دستش به جنازه‌ای برسد قطعاً خارج از این برون رفتگی نمی‌تواند باشد. البته من شنیدم بعضی از دوستان ایشان را انتساب به مکاتب فلسفی بیرون دادند اما برون رفتگی انسان از خود در معرفت اسلامی مقام والایی دارد که آن را در حادثه کربلا می‌بینیم. قطعاً امام حسین (ع) بدون بیرون رفتن از خود نمی‌توانست این حماسه را خلق کند او از خانواده خود گذشت، زیرا اهل دنیای شهود بود و در دنیای شهود بین زندگی با خانواده و شهادت فرقی نیست ولی در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم بین این دو بسیار فاصله است.

در این مراسم، مرتضی شعبانی، علی فریدونی، اصغر بختیاری، محسن برمهانی، عباس گودرزی، محمدرضا شفیعی، مجید رجبی معمار، حسین مسافر آستانه، کاظم نظری، محمد حسین حیدری، محمد حبیبی، داود مرادیان، مهدی محمدخانی، علی رمضانی، علیرضا استرابی، سید عباس میرهاشمی، کوروش زارعی، محمدرضا شرف‌الدین، شهرام گیل‌آبادی، محسن علی اکبری، حمید نیلی، سیاوش حقیقی، روح‌الله سهرابی، مهدی عظیمی میرآبادی، جواد شمقدری، محمد عسگری، پدرام کریمی، داود صبوری، ابراهیم اصغری، جلال غفاری، وحید فخر موسوی، لیلی عاج، جلیل فرجاد، سعید الهی، اعظم بروجردی، محمدرضا شرف‌الدین، مصطفی دالایی، ابوالفضل همراه، فرزاد هوشیار پارسیان، داریوش فرهنگ، محمد تقی فهیم، عطاءالله سلمانیان، مجید سانکهن، مسعود دهنوی، امیر سبحان جعفری، مهران رجبی، محمدرضا آهنج، انسیه شاه‌حسینی، مهدی نقویان، عبدالرضا سهرابی، حبیب والی‌نژاد، اسماعیل براری، امین اشرفی، منوچهر اکبرلو، محمدعلی دشت‌گلی، شهرام کرمی، شفیع آقا محمدی، محسن نجفی، شیرین زارع پور، مرتضی قاضی، راهه قرایی، سید احمد میرعلایی و جمع بسیاری دیگر نیز حضور داشتند.