به گزارش هنر آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اجتماعات سازمان سینمایی اظهار داشت: کاری که به عهده گرفته‌اید، کار مهمی است و مسولیتی است که بیش از پاسخگویی در این دنیا، پاسخگویی در آن دنیا را به دنبال دارد. همه باید پاسخگو باشیم و هر کس که دامنه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های بیشتری دارد، باید بیشتر پاسخگو باشد.

  

وزارت فرهنگ ماموریت‌های خود را به نحو شایسته‌ای به پایان رساند

اسماعیلی افزود: سال ۱۴۰۱، سال مهم و سال اتفاق‌های تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بود. همکاران من در بخش‌های مختلف و مدیران زحمات زیادی را متحمل شدند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت مهم فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ساماندهی، انجام داد و اجرای آنها را توانست به نحو شایسته‌ای به پایان برساند.

وی گفت: در هر بخشی از مجموعه بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه ماموریت‌ها و تکالیف دشواری داریم؛ چه در سازمان‌ها و نهادهای تابعه و چه در معاونت‌های وزارتخانه، هر یک متولی امور بسیار مهم و کلیدی هستند و با حوزه نرم‌افزاری جامعه و روح و جان مردم گره خورده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی در اتفاق‌های نیمه دوم سال عده‌ای تلاش می‌کردند با ایجاد ناامیدی، بدبینی، شکاف و دو قطبی جامعه ما را از یک جامعه پرنشاط به جامعه‌ای مایوس و ناامید تبدیل کنند همکاران ما در بخش‌های مختلف بودند که با یک فعالیت جهادی، فضای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را مدیریت و کشور را نه به شرایط عادی بلکه پر شکوه‌تر از گذشته برگرداندند. انشالله این مسیر خدمت و تلاش را در سالی که آغاز  کردیم با قوت ادامه خواهیم داد. 

اسماعیلی ادامه داد: همه بخش‌های وزارتخانه، سازمان‌ها و نهادهای تابعه با بهره‌گیری از همه دستاوردهای قبلی، تجارب پیشین، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، با برنامه‌ریزی پیش رو، با دقت و قوت، مسیر فعالیت خود را طی خواهند کرد.

 

گامی برای کم کردن عقب‌ماندگی‌‎ها

وزیر فرهنگ افزود: در کنار این، در حوزه همکاران هم، اتفاقی که در شورای حقوق و دستمزد در پایان سال رخ داد، در آخرین جلسه دولت، مصوبه وزارت فرهنگ و نهادها و سازمان‌های تابعه که به تصویب رسید، گامی بلند برای کم کردن عقب ماندگی‌هاست. در آغاز دوره در هیات دولت، سازمان امور اداری و استخدامی گزارشی از میزان دریافتی‌های همکاران دولت در وزارتخانه‌ها اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی مانده به آخر قبل از وزارت آموزش و پرورش بود. این برای ما صورت خوشی نداشت. 

 

در دولت، نباید میان دستمزدها این قدر فاصله باشد

وی افزود: اولا در دولت نباید این میزان فاصله باشد. رئیس جمهوری تاکید دارد که نظام جامعه، عادلانه و بدون تبعیضی در فضای حقوق و دستمزد برقرار شود که آن را همکارام در سازمان‌های مرتبط پیگیری می‌کنند. در کوتاه مدت هم ما از همه ظرفیت قانونی در این چارچوب استفاده کردیم و می‌کنیم. 

 

افزایش حقوق کارکنان وزارت ارشاد 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در آغاز کار متوسط حقوق همکاران در وزارتخانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، در اسفند گذشته این رقم به ۹ میلیون و ۴۰۰ رسیده بود که به عدد قابل قبول‌تری هم خواهد رسید.

 

تعاونی مسکن کارکنان وزارت فرهنگ باید امسال شکل بگیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر این که برای ایجاد تعاونی مسکن مصر هستم اظهار داشت: این تعاونی باید در سطح وزارتخانه، نهادها و موسسات تابعه امسال حتما شکل بگیرد و همکاران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ما باید حداقل دغدغه را در مسایل معیشتی و رفاهی داشته باشند و این حق آنهاست و باید آن را به نحو کامل را در اختیارشان قرار دهیم. 

 

وزارت فرهنگ باید در سیره و سلوک وزارتخانه‌ای در تراز نظام اسلامی باشد

وی افزود: در مقابل نیز تکالیفی است. همه ما مکلفیم ماموریت‌های محوله را به خوبی انجام دهیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه در اسم و ماموریت‌ها که در سیره و سلوک باید وزارتخانه ای در تراز حوزه فرهنگ، هنر، رسانه نظام اسلامی باشد. همکاران من باید در همه حوزه‌ها از حیث تقید به قانون، مناسک، برخورداری از اخلاق حسنه، حسن همکاری، تعاون، ایثار و فداکاری باید بدرخشند. 

اسماعیلی تاکید کرد: همکاران حوزه فرهنگ، هنر و رسانه باید به دلیل ماهیت فضایی که در آن تنفس می‌کنند و ماموریت‌هایی که بر عهده دارند، متمایز باشند؛ انشالله این اتفاق با پیشگامی شما رخ خواهد داد و هر چه جلو خواهیم رفت شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها و افزایش بهره وری، خدمات و درخشش بیشتر کار دوستانمان خواهیم بود. 

 

بسط مناسک دینی باید توسط حاملان حوزه فرهنگ اتفاق بیفتد

وزیر فرهنگ اظهار داشت: رهبر عزیز انقلاب برای سیر حرکت نهضت اسلامی مردم ایران ۵ مرحله را ذکر فرموند. انقلاب اسلامی نقطه شروع این حرکت بود. نظام اسلامی، دولت، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی. با همه این وجود، اعتقاد دارم که کار مهم انتقال جامعه اسلامی و این حرکت بزرگی که در کشور شروع شده از مرحله سوم به مرحله چهارم که بسط مناسک دینی و توسعه اخلاق فاضله در جامعه است باید توسط حاملان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اتفاق بیافتد و همکارانم در این حوزه‌ها باید در انجام این ماموریت پیشگام و پیشقدم باشند. 

 

عقب‌گردی به گذشته وجود ندارد

اسماعیلی افزود: انشالله جامعه اسلامی مقدمه‌ای برای تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد و این آرمان بزرگ ماست و در این آرمان بزرگ هرگز عقبگرد و برگشتی به گذشته وجود ندارد. 

 

جامعه ما ارتجاعی نیست 

وی تاکید کرد: مردم و جامعه ما جامعه ارتجاعی نیست. این جامعه به فضایل اخلاقی دست پیدا کرده و عقب‌نشینی نمی‌کند. اگر رذایلی بوده در جامعه قبل از انقلاب بوده و آنها را پشت سر گذاشته‌ایم. ۴۴ سال حوزه بسط فرهنگی دینی و انقلابی ما را به این نقطه رسانده و  غیر قابل بازگشت است. به جلو حرکت می‌کنیم و اهداف انقلاب و شهدای بزرگ محقق خواهد شد.

 

افزایش حقوق کارکنان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به برنامه ساماندهی و ارتقای حقوق کارکنان گفت: سال گذشته بدون اخذ مجوزهای ویژه، ۳۵ درصد و تا پایان سال توانستیم تا ۵۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم که احکام مربوطه صادر و در فروردین با حقوق‌های جدید پرداخت می‌شود.

محمود اسلامی افزود: سیاست وزارت این بود که با ارتقای فعالیت‌ها حقوق کارکنان افزایش یابد که بخشی انجام شده از جمله این که حق مسکن تا دو میلیون تومان افزایش یافت و قرار شد ارتقای حقوق در سال جدید هم افزایش یابد.

وی گفت: بازسازی مهمان‌پذیرها هم انجام و تا عید فطر مهمانپذیر چابکسر افتتاح می شود و در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

اسلامی گفت: همچنین مجوز جذب نیروی انسانی از سازمان اداری و استخدامی اخذ شده و تا خردادماه از طریق فرآیند جذبی که اعم از آزمون است اعلام می‌شود.

وی درباره تعاونی مسکن کارکنان نیز افزود: مقدمات واگذاری زمین به کارکنان فراهم شده و بعد از هفته آینده تشکیلاتی آماده می شود تا کارکنان برای تعاونی مسکن ثبت نام کنند.

 

سال سخت و پرفراز و نشیبی پشت سر گذاشتیم

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی هم با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز گفت: این تقارن، نوروز معنوی و پربرکتی را برای ما رقم زد تا از برکات بهار طبیعت که دل‌ها را منقلب می‌کند و بهار قرآن لذت ببریم.

مجید زین‌العابدین افزود: سال سخت و پرفراز و نشیبی در حوزه فرهنگ و هنر داشتیم که با این وجود توفیقات خوبی نصیب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی اظهار داشت: این توفیق‌ها در سایه برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و بدنه کارشناسی و تلاش، همراهی و هم‌افزایی به دست آمد.

زین‌العابدین گفت: سمبل این توفیقات، برگزاری جشنواره‌های باشکوهی بود که اینها محصول کار جمعی است و امیدوارم در سال جدید با انگیزه و هم‌افزایی بیشتر با غلبه بر مشکلات ثمرات ماندگاری را در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به یادگار بگذاریم و همراه‌تر، هم‌گام‌تر و هم‌انگیزه‌تر باشیم.