گروه سینمای هنرآنلاین: در سالی که دیگر برای ویروس کرونا چندان سخت‌گیری نمی‌شود و البته بازار سفرهای نوروزی به همین دلیل گرم‌تر از دو سه سال گذشته است، باید دید سینماها می‌توانند همزمان با آغاز سال نو و البته ماه مبارک رمضان مردم را به سالن‌های تاریک بکشانند یا نه.

غریب

سومین فیلم محمدحسین لطیفی در حوزه سینمنای دفاع مقدس شاید خوش‌ساخت‌ترین و کامل‌ترینِ آنها باشد. روایت بخشی از روزهایِ پرالتهابِ آغازین روزهایِ انقلاب و درگیری‌های مسلحانه در کردستان. او همراهِ  حامد عنقا در مقام فیلمنامه‌نویس نگاهی دارند به مقطعی دشوار از زندگی سردارِ شهید محمد بروجردی. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلاف‌های گروه‌های مسلح سیاسی، شهید محمد بروجردی همراه اندکی از همرزمانش برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور می‌شوند.»

نکته عجیب اینکه داورانِ جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بازی بابک حمیدیان را در نقش نقش سردار بروجردی حتی در فهرست نامزدها هم قرار ندادند! شاید به همین دلیل، دخترِ شهید بروجردی جایزه خود را در شبِ اختتامیه جشنواره به او اهدا کرد. هر چند «غریب» سه سیمرغِ بازیگرِ نقش اولِ زن (پردیس پورعابدینی)، جلوه‌هایِ میدانی (حمید رسولیان) و طراحی صحنه (محمدرضا شجاعی)، دیپلمِ افتخارِ نقش مکملِ مرد (فرهاد قائمیان)، دیپلمِ افتخارِ جلوه‌هایِ ویژه بصری (امیر ولی‌خانی) و همینطور سیمرغ بهترین فیلم از نگاهِ ملی را از آنِ خود کرد.

از دیگر بازیگرانِ فیلم می‌توان به مهران احمدی، رحیم نوروزی، سام کبودوند، هژیر سام‌احمدی، محمدرسول صفری، حسام محمودی، مجید اسماعیلی، محمد بروجردی، سامیه لک، سمیرا کریمی وجعفر دهقان اشاره کرد.

فسیل

فیلمی کمدی که سینماداران به فروش میلیاردیِ آن امید بسته‌اند. شاید هم این خواسته بیهوده نباشد زیرا تهیه‌کننده آن کسی نیست جز ابراهیم عامریان که «انفرادی» و «دینامیت»، پرفروش‌ترین فیلم‌هایِ این سال‌ها را در کارنامه دارد. البته کارگردان «فسیل» مسعود اطیابی نیست بلکه کریم امینی، سازنده فیلم‌های «گربه سیاه» و «دشمن زن» روی صندلی کارگردانی آن نشسته است؛ بازیگری که بعدها فیلمنامه نوشت و فیلم ساخت. سازندگان فیلم ترجیح داده‌اند این اثر را در سکوتِ خبری بسازند و خلاصه آن را لو ندهند اما همینقدر بدانید که قصه فیلم در دورانِ قبل از انقلاب می‌گذرد.

بازیگرانِ «فسیل» عبارتند از بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سیدجواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، علیرضا استادی، امید روحانی، قاسم زارع، خشایار راد، سمانه منیری و مجید شهریاری. حالا باید دید این کمدین‌ها که بیشتر تلویزیونی هستند می‌توانند رکوردشکنِ فروشِ نوروزِ امسال باشند یا نه؟

عروس خیابان فرشته

شاید نامِ تهیه‌کننده این فیلمِ سینمایی جذاب‌تر از داستان و نامِ دیگر عوامل باشد؛ محمدرضا شریفی‌نیا امسال داوری جشنواره فیلمِ فجر را هم تجربه کرد تا علاوه بر بازیگری، عکاسی، دستیاری و برنامه‌ریزی، انتخاب بازیگر، طراحی پوستر و جلد کتاب، روزنامه‌نگاری، اجرا و... دستی هم بر این آتش داشته باشد. «عروس خیابان فرشته» ساخته مهدی خسروی است که سال‌ها قبل فیلم «هفت معکوس» را ساخته و این شاید مهم‌ترین تجربه فیلمسازی او در این سال‌ها باشد.

این فیلم کمدی ابتدا متقاضی شرکت در جشنواره سی و نهم بود که پذیرفته نشد و حالا بعد از سه سال قرار است مهمان سینماها باشد. در خلاصه داستان آمده است: خانواده مهاجر در خانه‌ای قدیمی که برای دایی‌شان است در خیابان فرشته زندگی می‌کنند اما پس از سال‌ها با بازگشت دایی به همراه عروسش از خارج به نیت فروش خانه قدیمی، خانواده مهاجر وارد چالش و دردسرهای بزرگی می‌شوند و در تلاشند خانه را حفظ کنند.

این بازیگران در «عروس خیابان فرشته» نقش‌آفرینی می‌کنند: محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیم‌نیا، سام نوری، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر، کمند امیرسلیمانی، حسام نواب‌صفوی، ملودی موسوی، مجتبی شفیعی، تارا عطار، هلیا امامی و پوریا پورسرخ.

بچه‌های طوفان

چهارمین ساخته صادق صادق‌دقیقی بعد از فیلم‌هایِ «بزرگمرد کوچک»، «تا آمدن مهدی» و «مرده‌خور» درامی نوجوانانه است که به دغدغه همیشگیِ او یعنی دفاع مقدس و آدم‌هایش برمی‌گردد؛ حکایتِ رابطه پیچیده یک نوجوان با پدرِ جانبازش در دلِ باورهای قدیمیِ مردمانِ شمال. «بچه‌های طوفان» با نامِ قبلی «چهل کچل» سالِ 98 در بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده و حالا بعد از چهار سال قرار است رنگ پرده را ببیند.

بازیگرانِ این فیلم عبارتند از:پژمان بازغی، مریم بوبانی، پرهام دلدار، ونوس کانلی، رضا ناجی، سوگل طهماسبی، جواد زیتونی، تیمور عباسی و بازیگران نوجوان رضا مهاجری، طاها طاهری، حمیدرضا زواری و پونه سورتیچی.

خط استوا

آخرین ساخته اصغر نعیمی دیر اکران شد و به همین دلیل فرصت یافت در نوروز هم بر پرده‌ها بماند. «خط استوا» یک کمدیِ ورزشی ست با چاشنی طعنه به وضعیتِ فعلیِ فوتبالِ ایران: رئیس و نایب‌رئیس فدراسیونِ فوتبال برای اجلاسِ ای اف سی و استخدامِ زین‌الدین زیدان برایِ تیم ملی فوتبال ایران به مالزی می‌روند اما سر از جزیره بالی درمی‌آورند.

شاید سابقه خبرنگاری تهیه‌کننده فیلم یعنی احسان ظلی‌پور سببِ ساخته شدن این کمدی مفرح شده باشد. آمار نشان می‌دهد «خط استوا» بیش از 10 میلیلرد تومان فروشِ بلیت داشته و با استقبالِ خوبی روبرو شده اما باید دید با آمدنِ رقیبانِ تازه‌نفس باز هم می‌تواند به فروشِ خوبِ خود ادامه دهد یا نه. فرهاد اصلانی، سیامک انصاری، آزاده صمدی، رضا کریمی و امید روحانی در این فیلم بازی کرده‌اند.