گروه تجسمی هنرآنلاین: چند سالی است که روز‌های پایانی سال برای هنرمندان عرصه تجسمی، روز‌های پر کاری است. به مدد برگزاری سالانه هنر‌های شهری بهارستان برخی از هنرمندان تلاش می‌کنند در این روز‌ها با ارائه آثار هنری در فضای شهر، تغییری در محیط شهری ایجاد کنند تا هم آثار و‌ ایده‌های هنری آن‌ها دیده شود و هم شهروندان با هنر بیش از پیش آشنا شوند. امسال نیز در هشتمین دوره بهارستان کارگاه‌های مختلف هنری از نقاشی دیواری تا رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌های رنگی و آثار حجمی تا تبدیل درختان خشکیده به اثر هنری در سطح شهر در حال اجرا و جانمایی است. آثاری که با فضای تعاملی که ایجاد می‌کند، شهروندان را دعوت به حضور در فضای شهری می‌کند.

نقاشی در‌ ایستگاه‌های اتوبوس

حمید سالاری از هنرمندان باسابقه هنر‌های تجسمی این روز‌ها به همراه ۶ دانشجوی نقاشی از دانشگاه الزهرا و هنر و معاری مشغول نقاشی‌ایستگاه‌های اتوبوس در منطقه ۲۰ است، او درباره این فعالیت هنری گفت: فضای شهری نیازمند آن است که با هنر مأنوس شود تا شهروندان احساس خوبی برای حضور در شهر داشته باشند. بعضا اینگونه فعالیت‌های هنری در مناطق بالا شهر سابقه داشته اما در جنوب شهر کمتر شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم.

این هنرمند درباره آثاری که در فضای شهری ایجاد کرده است گفت: به همراه ۶ دانشجو ایستگاه‌های اتوبوس در ابتدای جاده قم، ‌ایستگاه میدان ساعی در شهر ری، دو‌ ایستگاه اتوبوس در میدان صفاییه و دو‌ ایستگاه اتوبوس در میدان بروجردی را طراحی کردیم. بیشتر طرح‌های ما با مضامین نوروزی و گل و ماهی بود و تلاش کردیم فضای عید را در‌ ایستگاه‌های اتوبوس به تصویر بکشیم. برخی از این طرح‌ها هم مرتبط با هویت شهر ری بودند، مثلاً در یکی از طرح‌ها که در‌ ایستگاه اتوبوس به اجرا درآمد مقبره‌ای با یک گنبد فیروزه‌ای کشیدیم. با توجه به اینکه در‌ ایستگاه‌های اتوبوس مردم چند دقیقه‌ای توقف دارند، طرح‌ها و المان‌های نوروزی تأثیر بیشتری بر روحیه آن‌ها دارد و مردم با دقت این کار‌ها را زیر نظر قرار داده و از آن لذت می‌برند.

او با اشاره به این موضوع که آثار شهری باید در تعامل با مردم باشند گفت: هنر شهری باید هنری تعاملی باشد تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. مثلاً ما در یکی از‌ایستگاه‌های اتوبوس طرحی از چند قاب عکس زدیم که در دستان چند کودک است. فضای این قاب عکس‌ها خالی است و هر کسی که دوست دارد می‌تواند در پشت‌ ایستگاه صورت‌اش را مقابل قاب عکس‌ها قرار بدهد و عکس بگیرد.

سالاری با اشاره به واکنش خوب مردم به اجرای طرح‌های نوروزی گفت: واکنش مردم منطقه ۲۰ تهران بسیار عالی بود. از آنجایی که کمتر کار‌های هنری در فضای شهری این منطقه انجام گرفته، مردم واکنش خوبی نسبت به طرح نوروزی‌ ایستگاه‌های اتوبوس نشان دادند و می‌گفتند چقدر فضای بصری شهر ری به وجود آثار هنری نیازمند است.

روح هنر در برابر شهر خاکستری

امیر حسین عالی هم یکی دیگر از هنرمندان باسابقه نقاشی است که با تعدادی از دانشجویان در طراحی‌ایستگاه‌های اتوبوس مشارکت داشته است. او با اشاره به اینکه فضای خاکستری شهر تهران نیاز به هنر تعاملی و رنگ دارد گفت: با اجرای چنین طرح‌هایی می‌توانیم فضای شهر را به سوی لمس حس زندگی بهتر پیش ببریم.

این هنرمند درباره همکاری در سالانه بهارستان گفت: بخش جذاب این کار که در بهارستان ۱۴۰۲ در حال اجراست برای من این بود که با کسانی کار می‌کردم که دو یا سه نسل از من جوان‌تر بودند و این اتفاق جالبی بود که می‌توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم و تجربیات‌مان را با هم به اشتراک بگذاریم

او ادامه داد: ذات پروژه زیباسازی‌ایستگاه‌های اتوبوس در روز‌های منتهی به نوروز، ارتباط مستقیم برقرار کردن با مردم است. ما طرح‌مان را در‌ ایستگاه‌های اتوبوس خیابان جمهوری، چهار راه قصر، میدان آرژانتین اجرا کردیم و در همه لحظات اجرای کار مردم با ما صحبت می‌کردند و حتی نظر می‌دادند. این نشان از علاقه مردم به فضای فرهنگی شهر دارد و این که از نزدیک متوجه می‌شدیم مردم به چه چیز‌هایی علاقه دارند.

عالی درباره ضرورت اجرای آثار هنری در فضای شهری گفت: سالانه هنر‌های شهری که چند سالی است برگزار می‌شود گواه این واقعیت است که علاقمندان و هنرمندان زیادی از سراسر کشور برای زیباکردن فضای شهر گردهم جمع می‌شوند. به اعتقاد من فضای خاکستری شهر تهران نیاز به رنگ‌آمیزی و دمیدن روح هنر در آن دارد. این کار به طور حتم در روحیه مردم که ساکنان این شهر هستند اثر مثبت خواهد گذاشت.