گروه معماری هنرآنلاین: هجدهمین دوسالانه معماری ونیر با عنوان «آزمایشگاه آینده» در جیاردینی، آرسناله و مناطق مختلف اطراف ونیز از ۲۰ می تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

غرفه کشور رومانی با عنوان «اکنون، اینجا، آنجا» ایده‌های نوآورانه در عین حال غیرمعمول و نوآوری‌های فناوری گذشته را به عنوان منبع الهام برای ایجاد محیط‌های شهری لذت‌بخش‌تر و انعطاف‌پذیرتر به نمایش می‌گذارد.

تیم کیوریتوری رومانی پیشنهاد می‌کنند که به اختراعات فراموش شده اوایل قرن بیستم روی آورید تا زمینه‌های احتمالی برای پیشرفت‌های آینده باز شود. این تیم همچنین با تعدادی از متخصصان و موسسات، از جمله موزه ملی تکنولوژی بخارست که مجموعه‌ای از مصنوعات اصلی را برای نمایش در طول مدت نمایشگاه ارائه می‌کند، همکاری می‌کند.

کیوریتورها از طریق طراحی نمایشگاه تفسیر خود را از موضوع بینال «آزمایشگاه آینده» ارائه می‌دهد. آن‌ها بازدیدکنندگان را دعوت می‌کنند تا به این فکر کنند که چگونه ایده‌ها درون یک آزمایشگاه شکل می‌گیرد نه در یک خلا، زیرا از نوآوری‌های علمی قبلی، معضلات و تناقضات به درستی آگاه هستیم. بنابراین مسیری که بازدیدکنندگان در نمایشگاه طی می‌کنند مسیری آموزشی است، در واقع جستجو برای ایده‌های جدید ریشه در درک ایده‌های قبلی دارد. تفاوت‌های فکری و همکاری بین رشته‌ای این مسیر را به جستجویی پربار برای خلق ایده‌های جدید  وآینده بهتر تبدیل می‌کند.

نمایشگاه رومانی

بخش اول نمایشگاه با عنوان «نوآوری‌های گمشده»، مجموعه‌ای از مصنوعات اصلی که توسط مبتکران رومانیایی خلق شده را به نمایش می‌گذارد. یکی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه یک خودروی تمام الکتریکی است که در سال ۱۹۰۴ ساخته شده و هنوز قابل استفاده است. از دیگر مصنوعات می‌توان به اولین خودروی آیرودینامیکی جهان که در دهه۱۹۲۰ برای استفاده در میدان‌های رادیواکتیو یا ساخت مسکن اجتماعی مقرون به صرفه ساخته شده، اشاره کرد.

در ادامه این نمایشگاه طرحی از پروژه‌های میان رشته‌ای توسط تیم‌های معماران، طراحان، برنامه‌ریزان شهری، جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان، اقتصاددانان و سیاستمداران با عنوان«آموزش‌های جانبی» را به نمایش می‌گذارد. این اینستالیشن‌ها راه‌حل‌های بومی‌سازی شده ممکن را برای مسائل عمومی مانند شمول اجتماعی، کشاورزی شهری، جوامع آسیب‌پذیر ارائه می‌دهد. مطالعات موردی تأثیر بالقوه‌ای را که معماران و طراحان می‌توانند در سطح اجتماعی و حتی سیاسی در کیفیت فضا و زندگی داشته باشند را نشان می‌دهد.

در پایان سفر از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود تا در طراحی اینستالیشنی که با یک ساختار فلزی تعاملی که شامل ۵۰۰ کارت تلفن چاپ شده با پیام‌هایی از گفتمان کیوریتورهای نمایشگاه است، مشارکت کنند. از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود که کارت‌ها را به خانه ببرند و کارت پستال‌های جدیدی را جایگزین کنند و یادداشت کوچکی را اضافه کنند. در پایان هر روز، ایده‌های کارت پستال قرار داده شده در سازه اسکن شده و در بستر آنلاین نمایشگاه قرار می‌گیرد.

رومانی