گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «نماینده ملت» نوشته برانیسلاو نوشیچ با ترجمه سروژ استپانیان و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نادر نادرپور از ششم بهمن ساعت 17:30 در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

حسین ‌کرمی، نادر ‌نادرپور، علیرضا ‌(نیما) ‌قربان‌‌زاده، مهیار ‌ذوالنوری، آزاده ‌جاوید، مینو منوچهری‌نیا، محمدرضا ابراهیمی، میلاد زارعی، مسعود محمودی، مهشید ‌گودرزی، سرور ابراهیمی، الهام الهی‌مهر، رضا فراهانی، یاشار اینانلو، مهسا اسماعیلی، مهشید ‌دلاوری و درسا ‌پورقاسمی در این نمایش بازی می‌کنند.

نادر نادرپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «نماینده ملت» و روند شکل‌گیری آن گفت: من در نظر داشتم این اثر را سه سال پیش زمان انتخابات روی صحنه آورم و تمرین‌ها را هم آغاز کردم و کار آماده شد اما با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شدیم و نتوانستیم نمایش را اجرا کنیم.

او  در ادامه افزود: از جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «نماینده ملت» این است که این اثر محتوایی دارد که می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و تماشاگر با آن همذات‌پنداری می‌کند و این امکان را دارد تا شاخصه‌هایی را در نمایش بیابد که در جامعه پیرامونش وجود دارد.

این کارگردان و مدرس تئاتر دریاره میزانی وفاداری‌اش به نمایشنامه یادآور شد: در اجرا به موضوع کلی وفادار بوده‌ام اما تغییراتی باید انجام می‌شد تا مدت زمان اجرا کمتر و نمایش به‌روز شود. از این رو در ساختار داستان و دیالوگ‌ها و همچنین به‌روز کردن اتفاق‌ها، شخصیت‌ها، رفتار آن‌ها و روابط چند تغییر انجام دادم.

نادرپور درباره موضوع و مضمون «نماینده ملت» عنوان کرد: موضوع اصلی به صورت کلی درباره فساد قدرت است و چگونگی به قدرت رسیدن انسان‌ها و این مسئله که انسا‌ن‌ها از چه راه‌ها و رانت‌هایی به منصب رسیدند و آیا کسانی در این مسیر به آن‌ها کمک کرده‌اند و پس از به منصب رسیدن این امکان وجود دارد از حضورشان در ارکان اصلی قدرت استفاده صحیحی شود؟

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش اظهار کرد: «نماینده ملت» فضایی رئالیستی و طنز دارد و تماشاگر را دچار کسالت نمی‌کند و برایش سرگرم‌کننده نیز هست. طراحی صحنه در مینی‌مالیستی‌ترین حالت ممکن است و تمرکز بر بازی، لباس و موسیقی است. در شکل و شیوه اجرایی سعی کردیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم تا این ارتباط دوسویه، تماشاگر را به درون هدایت کند.

نادر نادرپور که از تعدادی از هنرجویانش به عنوان بازیگر در این نمایش استفاده کرده است، در این باره اذعان کرد: به اعتقاد من افرادی که به کارگاه‌های آموزشی بازیگری می‌روند، دنبال فضایی هستند تا خودشان را به نحو احسن نشان دهند و هر مدرسی وظیفه دارد هنرجویان درجه یک را راهی صحنه کند.

مدیر تماشاخانه اهورا در ادامه افزود: تمام تلاشم این بود مخاطبانی که به تماشای این نمایش می‌نشینند از آن لذت ببرند و فکر نکنند با یک نمایش در سطح مدرسه مواجه هستند و خوشبختانه تاکنون تماشاگران نمایش را دوست داشته‌اند و از افرادی که این نمایش را ندیده‌اند, دعوت می‌کنم به تماشای آن بنشینند تا «نماینده ملت» آئینه‌ای باشد از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند.

نادرپور که از استقبال مخاطبان از این نمایش رضایت ندارد، در این باره گفت: روزانه حدود 70 تا 100 تماشاگر داریم که این تعداد در برابر جمعیت میلیونی شهری چون تهران بسیار اندک است. من ابتدا فکر می‌کردم که این نمایش را در سالن کوچک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌آورم و سپس آن را به سالنی بزرگ‌تر انتقال می‌دهم که اینگونه نشد.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: با اینکه این روزها فضای تبلیغاتی اندکی برای نمایش‌های روی صحنه وجود دارد اما از برخی نمایش‌ها استقبال خوبی می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که شرایط نرمال شده و به حالت قبل بازگشته است.

در خلاصه داستان نمایش «نماینده ملت» آمده است: صاحبخانه‌ای بی‌سواد و پولدار تصمیم می‌گیرد در انتخابات مجلس شرکت کند و نظم و آرامش اهل خانه به خطر می‌افتد. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.