گروه مد و لباس هنرآنلاین: طیفی از مطالعات در حوزه مد و لباس، به دنبال آنند که به سهولت ارائه خدمات در این عرصه کمک کنند و در زمینه سفارشات شخصی، رویکرد طراحی مبتنی بر تجسم داده‌ها از مدت‌ها پیش موردتوجه فعالان این صنعت قرار گرفته است.

طراحی مد در مسیر تجسم احساسات مشتریان باهدف زمینه‌سازی برای پیشبرد اهداف طراحی مشارکتی در صنعت مد، بر آن است که به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای، کاوشی معقول و علمی برای تشخیص رنگ‌ها، فرم‌ها، خطوط، فضاها و دیگر عناصر طراحی یک لباس یا هر پدیده دیگری در عرصه مد را رقم زند. در این نوع مطالعه، طراحی، مبتنی بر تجسم احساسات و مشارکت دادن مصرف‌کنندگان پیش می‌رود و تجسم ۲۸ سطح احساس در عناصر طراحی و فرایند طراحی مولد، مبتنی بر پیام‌های متنی احساسی و شخصی را پیشنهاد می‌کند.

تمایل نسل جوان به مصرف کالاهای شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد در سال‌های اخیر به‌سرعت رشد کرده است بنابراین، خدمات سفارشی در حوزه مد و طراحی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده حال‌آنکه شرکت‌های مد سعی دارند تنوع محصول را گسترش دهند.

امروزه بسیاری از کارآفرینان و دانشگاهیان بر اهمیت محصولات شخصی‌سازی‌شده برای برآورده ساختن نیازهای هر مصرف‌کننده و ارائه یک تجربه خرید شخصی‌شده تأکید دارند بااین‌حال، شخصی‌سازی در بخش طراحی همواره چالش‌برانگیز بوده است به‌ویژه آنکه در بخش‌های صنعتی، عناصر شخصی‌سازی گاه بیش از اتکا به احساسات و ذائقه مشتریان به امکانات موجود وابسته است.

مردم اغلب قادر به انتقال مؤثر احساساتی همچون غم، انزجار، خشم، انتظار، شادی، اعتماد، ترس و تعجب نیستند درنتیجه، ارتباط عاطفی مؤثر و روش‌های تحقیق علمی نیاز به توجه و بررسی بیشتری دارد. علاوه بر این، عوامل زبانی در ارتباطات عاطفی روزانه سفت‌وسخت هستند درحالی‌که عوامل غیرزبانی کاربرپسندتر و گویاتر هستند؛ بنابراین، تجسم عوامل زبانی می‌تواند در انتقال قابل‌اعتماد احساسات بسیار مهم باشد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد تکنولوژی در بیان محتوای احساسی و عاطفی مشتریان در صنعت مد به شکل بصری وارد عمل شده و طراحان را کمک می‌کند تا با درک احساسات و نیازهای سفارش‌دهندگان، محصولی دوست‌داشتنی را برای آن‌ها خلق کنند.

در سال‌های اخیر، سیستم توصیه مبتنی بر داده‌های تجسم احساسات مشتریان توجه زیادی را به خود جلب کرده است و بسیاری از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا این سیستم‌ها را در محیط کار و برند خود توسعه دهند.

طراحی فناورانه برای سفارش‌های شخصی یک پیشرفت قابل‌توجه در صنعت مد است و امروزه تجسم داده‌ها، روشی جدید برای استفاده از منابع فنی مرتبط با مد و پرداختن به زوایای هنری آن است که به کمک رایانه‌ها و نرم‌افزاهای خاص به انجام می‌رسد.

بیشتر تحقیقات تجسم داده‌ها بر کارایی و ادراک داده‌ها متمرکز است و مطالعات کمی بر روش‌هایی تمرکز دارند که می‌توانند مستقیماً تجسم داده‌های احساسی را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی مشتری محقق کنند. برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزارهایی همچون P5.js استفاده و به کشف داده‌های خصوصی مبتنی بر احساسات افراد منتج می‌شود.

به‌هرروی امروزه از تکنولوژی تجسم داده‌ها به‌طور گسترده‌ای در صنعت مد استفاده می‌شود و اگرچه بخشی از داده‌ها، انتزاعی و نامرئی هستند، اما اغلب اوقات، برای طراح قانع‌کننده بوده و نتایج با سفارش‌دهندگان محصولات ارتباط مؤثری برقرار می‌کنند.

تجسم داده‌ها در صنعت مد به فرایند تبدیل داده‌های پیچیده به داده‌های قابل‌درک بصری و احساسی مرتبط است؛ داده‌هایی که پس از پردازش، قابل‌درک، بیان و انتقال می‌شوند.