گروه مد و لباس هنرآنلاین: طراحی مشارکتی به‌عنوان یک رویکرد نوین در پروسه طراحی مد به شمار می‌رود که  فرصتی مطلوب برای مشارکت و همکاری افراد ذی‌ربط را در پروسه طراحی محصول، ارائه خدمات و جریان‌سازی با تکیه‌بر فرهنگ حاکم بر جامعه و سایر عناصر اثرگذار ایجاد می‌کند.

استفاده از ابزارهایی که رویکرد طراحی مشارکتی، در اختیار طراحان قرار می‌دهد، می‌تواند در جهت ایجاد تعامل میان عوامل دخیل در چرخه‌ تولید مد داخلی مؤثر واقع شود و کلید موفقیت این رویکرد، قرار دادن مخاطبان در مرکز توجه و ارتباط مستقیم آن با تمامی ارکان طراحی، تولید و عرضه مد است.

طراحان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد چرخه تولید مد هستند و طراحی مشارکتی، این فرصت را ایجاد می‌کند که توانایی‌های این افراد در زمینه ایده پردازی برای تولید مد در سایه ارتباط مستمر با مخاطب محصول بیش‌ازپیش به موفقیت منتج شود.

حضور همزمان کاربر در پروسه طراحی مشارکتی که بر پایه تعامل و تبادل‌نظر گروهی پیرامون موضوع طراحی شکل می‌گیرد، موجب بروز خلاقیت‌های فردی شده و میزان رضایت کاربر از محصول طراحی‌شده را تا حد زیادی بالا خواهد برد چرا که مشتریان نقش خود را در روند طراحی آشکارا می‌بیند.

روند طراحی مشارکتی اغلب با برگزاری جلساتی ادامه می‌یابد که در این جلسات طراح به کمک ابزاری که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از او می‌خواهد خود را در شرایط استفاده از محصول قرار داده و سعی در رفع مشکلات و نواقص موجود کند. علاوه بر آن امکان حضور عوامل دیگر همچون تولیدکننده و مدیر تبلیغات نیز در طول این جلسات و بحث پیرامون پروسه تولید، از دیگر نقاط مثبت این رویکرد به شمار می‌رود.

اما ابزاری که در این جلسات به کمک طراح می‌آیند، می‌توانند سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشند؛ فرایند طراحی مشارکتی، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چهار مرحله را پشت سر می‌گذارد. آغاز این فرایند با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شکل می‌گیرد؛ در مرحله بعد، شرکت‌کنندگان گردآوری می‌شوند، حدومرزها مشخص و نیازها و زمینه طراحی تعریف می‌شوند. پس‌ازآن تیم طراحی شکل گرفته و جلسات فوکوس گروپ، طوفان ذهنی و دیگر متدهای خلاقیت پیاده می‌شوند تا کانسپت‌های اصلی شکل گرفته و مدل اولیه طرح‌ها ساخته شود. مرحله پایانی به انتخاب طرح اصلی، رفع نواقص آن، تجربه و آزمون استفاده و طراحی بازخوردهای ناشی از استفاده محصول اختصاص می‌یابد.

به طور کلی و بنا بر تعریف کاربردی در بسیاری از حوزه‌ها همچون مد و معماری، طراحی مشارکتی، روشی است برای اطمینان از نتیجه کار در عملیات طراحی به‌طوری‌که نیازهای تمامی ذی‌نفعان برطرف شود و در یک کلام، طراحی مشارکتی رویکردی است که از طراحی برای مخاطب به سمت طراحی توسط مخاطب حرکت می‌کند.