گروه مد و لباس هنرآنلاین: سیده‌زهرا باباتبار، فعال عرصه مد و لباس در استان مازندران و مدرس دانشگاه درباره ضرورت پیگیری اقدام‌ها در راستای کشف استعدادها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فعال حوزه مد و لباس در سراسر ایران و احیای هنرهای سنتی به هنرآنلاین گفت: پوشش یک امر فرهنگی است که نحوه به‌کارگیری رنگ‌ها، طرح‌ها و دوخت‌ها در آن می‌تواند تأثیر بسزایی روی رفتارهای فردی و اجتماعی داشته باشد و با بررسی فرهنگ پوشش در میان سایر اقوام ایرانی به این نکته مهم پی خواهیم برد که طی تاریخ، هر لباس تا چه میزان به شرایط محیطی، اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی آن منطقه وابسته بوده است.

باباتبار درباره فعالیت‌های خود توضیح داد: از سال 1380 تا امروز در استان مازندران و شهر آمل به‌عنوان طراح لباس، مشاور پروژه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، دبیر هنرستان و مدرس دانشگاه فعالیت داشته‌ام و ضمن عضویت در انجمن طراحان پارچه و لباس و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردم در حد امکان به هم‌استانی‌هایم در زمینه اشتغالزایی یا برپایی نمایشگاه کمک کنم.

او افزود: امروز سه فرزند دارم و به‌عنوان یک مادر خودم را ملزم کرده‎‌ام هر آنچه در توانم هست برای بهبود فرهنگ پوشش در استان و ایران به کار بندم. همچنین این روزها مشغول نگارش کتابی با مضمون تأثیر رنگ در سلامت روان و تأکید بر چگونگی انتخاب رنگ‌ها در لباس اقوام ایرانی هستم که به‌نوعی پس از تأکید بر لزوم پیشرفت در زمینه طراحی و دوخت، ابعاد روانشناسی این عرصه را نیز موردتوجه قرار می‌دهد.

این فعال حوزه مد و لباس در استان مازندران بر لزوم توسعه فعالیت‌های کشوری به‌منظور به ثمر رسیدن یکی از تصمیمات مهم حوزه مد و لباس باهدف حفظ و احیای لباس اقوام ایرانی تصریح کرد: به طور مثال، شرکت ردای سنتی مکران از زمان آغاز به کار در استان سیستان و بلوچستان، نمایندگی‌هایی را نیز در برخی استان‌های دیگر تأسیس کرد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، حرکت این مجموعه طبق برنامه پیش نرفت حال‌آنکه شرط موفقیت مجموعه‌هایی همچون شرکت ردای سنتی مکران در مسیر شناسایی ظرفیت‌های استان‌های در زمینه لباس اقوام، برنامه‌ریزی بلندمدت، تجمیع آرا و ایجاد اتحاد میان نمایندگان استان‌ها بوده که ازقضا یکی از این نمایندگی‌ها در شهرستان آمل تأسیس شده است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: چنین اقداماتی در ابتدای امر تحسین‌برانگیز است و باید موردتوجه و حمایت قرار گیرد اما آنچه موجب ماندگاری و افزایش اثرگذاری‌ها می‌شود آن است که عزمی ملی و جمعی برای حرکت در مسیر اهداف این دست مجموعه‌های فرهنگی و هنری وجود داشته باشد که امید است در آینده نزدیک چنین مهمی میسر شود.

باباتبار در پایان خطاب به علاقه‌مندان و دانشجویان حوزه مد و لباس گفت: امروز یکی از چالش‌های ما با دانشجویان این است که آن‌ها را متقاعد سازیم برای دستیابی به پول پا به این عرصه نگذراند چرا که اگر عشق، علاقه، استعداد و تلاش در ابتدا و طول مسیر وجود نداشته باشد، عواید مالی نیز حاصل نمی‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد هدف‌گذاری‌ها باید در وهله نخست برای بهبود شرایط موجود در صنعت پوشاک و سپس موارد دیگر رقم بخورد.