گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبه‌کارانه» نوشته و کار غلامحسین دولت‌آبادی از تهران سه‌شنبه چهارم بهمن در چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۱۰۵ دقیقه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد آمد.

غلامحسین دولت‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبه‌کارانه» سال ۹۸ چاپ شده، عنوان کرد: تحقیقات نگارش نمایشنامه را سال ۹۷ آغاز کردم و متن آن یک سال بعد منتشر شد و این نمایش نخستین بار در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌آید. می‌خواستم درباره دهه‌های مختلف تاریخ معاصر بنویسم و این نمایشنامه نخستین متنی است که به سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۳ که دهه‌ای مغفول است، می‌پردازد.  

او در ادامه افزود: نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبه‌کارانه» شامل دو پرده است که پرده نخست درباره تلاش‌های رضاخان برای کسب عنوان رئیس‌الوزرایی و چگونگی آن است و در پرده دوم به پس از کسب این مقام از سوی او و رفتن احمدشاه از ایران و چگونگی براندازی حکومت قاجار و تاسیس حکومت جمهوری می‌پردازد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه مراحل تولید نمایش از شهریور آغاز شد، گفت: نمایش ۱۰ بازیگر اصلی دارد که هر کدام چند نقش را ایفا می‌کنند و نقش‌های فرعی نیز با حضور ۱۵ بازیگر دیگر ایفا می‌شود.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش اظهار کرد: تمام سعی من بر آن بود تا اثری تلفیقی از یک گونه نمایشنامه غربی با فضا و کارگردانی به سبک نمایش‌های سنتی ایرانی را روی صحنه آورم.

دولت‌آبادی درباره ویژگی‌های نمایش تصریح کرد: کلمه‌ای از این نمایشنامه خلاف واقع نیست و با تحقیق و بررسی نوشته شده و به نظرم در این برهه حساس تاریخی که یکی از اعضای خانواده پهلوی همچون پدربزرگش سر برآورده است، برای مخاطبان شفاف‌سازی و روشنگری است تا عمیقاً و بیشتر به آگاهی برسند.

او درباره کیفیت برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر یادآور شد: دو اتفاق مهم در این دوره از جشنواره افتاد؛ نخستین اتفاق این بود که پس از هفت هشت سال بخش مسابقه تئاتر ایران که شامل تولیدهای تازه جشنواره بود، دوباره احیا شد و دیگر اقدام ارزنده برگزاری دوباره جشنواره تئاتر مناطق است که به اعتقاد من این دو اتفاق تاثیر ماندگاری در آینده تئاتر ایران خواهد داشت.  

اصغر شریعتی، هومن بنائی، رضا نعمتیان، مهدی بازدار، حمیدرضا لازمی، ناصر قلندری، کامبیز بابایی، نوید عسکری، سعید اردشیری، دانیال اولیایی، امیرمهدی میرزایی، مبین آذربایجانی، فاطمه‌زهرا عزیزی، یگانه آقاجانی، پارمیس گنجی، سام اقبالی‌زاده، محمدرضا ملک‌زاده، ستایش ابراهیمی، رضا کوشکی، شیرین ابریشم‌کار، زهرا نصرالله‌پور، عطیه بابایی، کامیاب زارع، فرناز ثابت، صاین قدیر، مبینا کشاورز، الناز رفیعی و محمدرضا رنجبر بازیگران این نمایش هستنند.

در خلاصه داستان نمایش «داستان اسف‌انگیز...» آمده است: اواخر بهار ۱۳۰۲ رضاخان به تکاپو می‌افتد با استفاده گسترده از نیروهای نظامی تحت امرش عرصه سیاست ایران را به طور کامل قبضه کند. او ابتدا درصدد نشستن بر کرسی رئیس الوزارایی برمی‌آید. کامیایی او در رسیده به این مقام، او را به سوی ایده مخاطره‌آمیزی سوق می‌دهد؛ جمهوری خواهی، سنگ بنایی برای براندازی جکومت قاجار، این نمایش شرح این برهه حساس از تاریخ سیاسی ایران است.