گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش خیابانی «کوسه برنشین» نوشته رضا فقیهی و کار مرجان خورسند روز شنبه اول بهمن ساعت 17 در پهنه رودکی اجرا شد و امروز دوشنبه سوم بهمن ساعت 15:30 در همین مکان اجرایی دیگر خواهد داشت.

مرجان خورسند دانش‌آموخته تئاتر عروسکی است و ۱۲ سال است در زمینه تئاتر فعالیت می‌کند و از سال 1391 در جشنواره‌های مختلف تئاتری حضور داشته است. او در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: من تاکنون سابقه حضور در جشنواره‌های سراسری، دانشجویی، منطقه‌ای و جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک را داشته‌ام و امسال برای نخستین بار است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت می‌کنم.

خورسند درباره آیین کهن کوسه برنشین توضیح داد: این یک آیین چند هزار ساله است که در مناطق کوهستانی سمت غرب کشور از استان‌های آذربایجان تا یاسوج به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود و جزو آیین‌های استقبال از بهار به شمار می‌آید.

او در ادامه افزود: نمایشنامه را رضا فقیهی نوشته است. او پژوهش‌های بسیاری پیرامون آیین‌های سنتی نمایشی، داستانی و آیین‌هایی که همچنان زنده و پابرجا هستند انجام داده و در این زمینه‌ها نمایشنامه‌هایی معتبر نوشته است.

کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین» همچنین اضافه کرد: از نظر من این نمایشنامه متنی خوب و پرمغز دارد، بنابراین تصمیم گرفتم این آیین را به‌عنوان نمایش خیابانی تمرین و اجرا کنیم و خوشبختانه نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال راه یافت.

مرجان خورسند یادآور شد: خوشبختانه جشنواره فجر به‌رغم تمام حواشی‌هایی که وجود دارد، برگزار می‌شود و از نظر من جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سراسری تئاتر است و یک رویداد بزرگ هنری محسوب می‌شود.

او در ادامه افزود: من به‌عنوان کارگردان در این فضا حاضر شدم، البته جشنواره‌های خوب کشور را تجربه کرده بودم و تصمیم گرفتم در جشنواره تئاتر فجر هم حضور یابم و برایم تجربه خوبی است. این موقعیت یک رقابت در سطح عالی است و در این فضا افراد کارآمد باتجربه و کاردرست حضور دارند که رقابت با آن‌ها حس خوبی دارد.

خورسند درباره دلایل فعالیت در عرصه تئاتر خیابانی گفت: من تئاتر خیابانی را همچون تئاتر عروسکی دوست دارم زیرا خاص است، تئاتر صحنه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و در  صحنه، نور، دکور و امکانات کار بهتر اجرا می‌شود؛ اما در تئاتر خیابانی سطح کار به شکلی است که ارتباط بسیار تنگاتنگ و نزدیک‌تر با مخاطب شکل می‌گیرد، در فضای بی‌آلایش، بدون نور و دکور و فقط آنچه کار را زیبا می‌کند هنر، بازی و ارتباطی است که با مخاطبان برقرار می‌شود.

او اضافه کرد: معمولاً در تئاتر ارتباط مستقیم با تماشاگر وجود دارد چرا که زنده اجرا می‌شود، در تئاتر خیابانی این ارتباط خیلی نزدیک‌تر است و  حس مخاطبان نامحدود مشاهده می‌شود. هر آن کسی که در محوطه است می‌تواند تماشاگر  باشد بدون اینکه در نوبت قرار گیرد و بلیتی تهیه کند یا کار در فضای سالن و به‌ اندازه ظرفیت سالن اجرا شود. در این حوزه امکان آن وجود دارد نامحدود تماشاگر حضور داشته باشد و این موضوع برای من جذاب است.

خورسند در بخشی از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: نویسندگی نمایشنامه «کوسه برنشین» و نقش اول کار را رضا فقیهی بر عهده دارد و نقش مکمل او قاسم انصاری و بازیگر دیگر فاطمه راوی‌زاده در نقش عروس کوسه است و در نهایت نقش کوسه را علیرضا عبداللهی بازی می‌کند.

او  همچنین عنوان کرد: ما در کشوری با فرهنگ بسیار غنی زندگی می‌کنیم و البته آیین‌های فراوان فراموش‌شده داریم، از همکاران و نویسندگان بزرگ می‌خواهم نگذارند آیین‌های کشور فراموش شود، تقاضا می‌کنم همه با هم تلاش کنیم حداقل آیین‌های فرهنگی و باستانی کشور را در قالب نمایش زنده نگه‌داریم و به فرهنگ کشورمان خدمت کنیم.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.