گروه مد و لباس هنرآنلاین: امسال نیز همچون گذشته، جمعی از موزه‌های جهان، میزبان نمایشگاه‌های مد هستند و در برخی از این رخدادها، آثار چهره‌های معروف این عرصه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

این موزه‌ها از طرفداران صنعت مد دعوت کرده‌اند ضمن بازدید از نمایشگاه‌هایی که در موزه‌ها برپا می‌شوند، بیش از گذشته با طراحانی همچون کوکو شانل، کارل لاگرفلد، آیریس ون هرپن، کریستین دیور و الکساندر مک‌کوئین آشنا شوند.

نمایشگاه لباس در موزه هنر متروپولیتن

این رویداد بهار سال 2023، آثار کارل لاگرفلد را که سال 2019 درگذشته است، به نمایش می‌گذارد و با عنوان «روش‌شناسی هنری و سبک‌شناسی» آثار کارل لاگرفلد را از دهه 1950 تا کلکسیون نهایی او در سال 2019 بررسی می‌کند.

نمایشگاه «کارل لاگرفلد و خط زیبایی» که از 5 می تا 16 ژوئیه برگزار می‌شود، فرایند خلاقانه تکامل طرح‌های او و تأثیر همیشگی این طراح بر صنعت مد را موردبازنگری قرار می‌دهد. در این نمایشگاه بالغ‌بر 150 اثر همراه با طرح‌های لاگرفلد برای تأکید بر روند پیچیده خلاقیت در خلق مد ارائه خواهد شد.

پیر پائولو ریگی، مدیر اجرایی کارل لاگرفلد در بیانیه‌ای گفته است: «کارل عاشق هنرهای چند رشته‌ای بود و این بالاترین قدردانی برای آثارش است که در چنین نمایشگاهی عظیم در مؤسسه لباس‌های The Met's Costume ارائه می‌شود.»

موزه V & A؛ آثار گابریل شانل و مانیفست مد

موزه ویکتوریا و آلبرت با نام اختصاری V & A میزبان نخستین نمایشگاه بریتانیا است که به آثار کوکو شانل اختصاص داده شده است. در این نمایشگاه، سیر تحول سبک طراحی‌های او و تأسیس خانه شانل، از نخستین بوتیک میلینیری او در پاریس طی سال‌های 1910 تا مجموعه نهایی او در سال 1971 ترسیم می‌کند.

نمایشگاه گابریل شانل و مانیفست مد از 16 سپتامبر 2023 تا 25 فوریه 2024 برپا می‌شود و بیش از 180 اثر را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

موزه توری و مد ایو سن لوران

موزه توری و مد در کاله فرانسه، میزبان نمایشگاهی است که به کار ایو سن لوران شیک‌پوش فرانسوی اختصاص داده شده است و به بررسی نحوه استفاده او از جلوه‌های شفافیت پارچه‌ها می‌پردازد. این نمایشگاه از 24 ژوئن تا 12 نوامبر برپا خواهد شد و بیش از 60 اثر را به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی ویکتوریا و نمایشگاه «الکساندر مک‌کوئین؛ ذهن و اسطوره»

موزه ملی ویکتوریا در ملبورن نمایشگاهی را به نمایش می‌گذارد که به بررسی آثار الکساندر مک کوئین، طراح مد بریتانیایی می‌پردازد. این نمایشگاه تا 16 آوریل ادامه دارد و بیش از 120 لباس در کنار 80 اثر هنری تاریخی از جمله نقاشی، مجسمه و عکاسی را به نمایش می‌گذارد که ملهم از طرح‌های الکساندر مک‌کوئین است.  این نمایشگاه در چهار بخش اسطوره‌ها، روایت‌های مد شده، تکامل و هستی، و تکنیک و نوآوری با طرح‌های مک‌کوئین تا دیدگاه جدیدی در روند هنری این طراح فقید ارائه دهد.

موزه هنرهای تزئینی پاریس و «آیریس ون هرپن»

موزه هنرهای تزئینی پاریس با کاوشی فراگیر و حسی در جهان طراح به آیریس ون هرپن ادای احترام می‌کند و این طراح هلندی را یکی از آوانگاردترین چهره‌های نسل خود می‌شناسد. این نمایشگاه با عنوان «Iris van Herpen» از 29 نوامبر 2023 تا 28 آوریل 2024 برپا می‌شود و مد، هنر معاصر، طراحی و علم را ادغام می‌کند.

این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از آثار هنری معاصر، اینستالیشن‌ها، ویدئوها، عکس‌ها و آثاری از تاریخ طبیعی است در کنار یکصد لباس طراحی‌شده توسط آیریس ون هرپن. موزه پاریس همچنین استودیوی این طراح اهل آمستردام و فضایی را که به آثار او اختصاص داده شده است، بازسازی خواهد کرد.

موزه مد و نساجی لندن و نمایشگاه «اندی وارهول و منسوجات»

موزه مد و منسوجات لندن برای نمایشگاه بهار 2023 میزبان نمایشگاهی است که در آن طرح‌های پارچه زیبا و جذاب توسط هنرمند و نماد تأثیرگذار پاپ اندی وارهول را بررسی می‌کند. «اندی وارهول و منسوجات» از 31 مارس تا 10 سپتامبر برپا خواهد شد و بیش از 45 الگوی منسوجات وارهول از دهه 1950 و اوایل دهه 1960 را به تصویر می‌کشد. این نمایشگاه دنیای ناشناخته و تقریباً ثبت‌نشده طرح‌های پارچه‌ای توسط هنرمند تأثیرگذار اندی وارهول را برجسته می‌کند.

موزه ملی قطر و «برای همیشه والنتینو»

Maison Valentino بزرگ‌ترین نمایشگاه خود را تا به امروز و اولین ارائه خود را در خاورمیانه با عنوان «برای همیشه والنتینو» در ادای احترام به بنیان‌گذار خود والنتینو گاروانی در موزه ملی قطر تا 1 آوریل ارائه می‌دهد.

موزه گرونینگر و بازنگری به گذشته جیانی ورساچه

آثار جیانی ورساچه فقید که توسط موزه گرونینگر آمستردام به‌عنوان یکی از «تأثیرگذارترین مد لباس‌ها» در مد توصیف می‌شود، موضوع نمایشگاه «جیانی ورساچه گذشته‌نگر» تا 7 می 2023 است.

این نمایشگاه یک نمایشگاه سرشار از رنگ، جسورانه و احساسی در دنیای طراح مد ایتالیایی است که طرح‌های بی‌نظیر و نمایش‌های باشکوه او را از روزهای شکوهش میان سال‌های 1989 و 1997 به نمایش می‌گذارد. این رویداد نشان می‌دهند که چگونه ورساچه مد را با موسیقی، عکاسی و طراحی گرافیک پیوند می‌دهد و راه را در تبدیل نمایش‌های مد و کمپین‌های تبلیغاتی به آثار هنری رهبری می‌کند.

موزه هنرهای معاصر توکیو و «کریستین دیور؛ طراح رؤیاها»

بازنگری در آثار دیور که در پاریس، لندن و نیویورک موفقیت‌آمیز بوده، توسط کیوریتور فلورانس مولر همراه با روایت صحنه‌نگاری جدیدی که توسط معمار شوهی شیگماتسو از آژانس OMA در نیویورک خلق شده، برای طرفداران ژاپنی بازسازی‌شده است. نمایشگاه «کریستین دیور؛ طراح رؤیاها» تا 28 می برپا می‌شود و دوستی عمیق میان دیور و ژاپن را جشن می‌گیرد. فلورانس مولر مدیر این نمایشگاه در بیانیه‌ای گفته است: «کریستین دیور ژاپنی‌ها را به دلیل ترکیب مدرنیسم و ​​سنت تحسین می‌کند.»

با اولین قراردادهای امضا شده در سال 1953 میان دیور و شرکت‌های نساجی ژاپنی، گفتگوی فرهنگی و هنری پرباری آغاز شده که امروز با ماریا گرازیا چیوری و این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر توکیو ادامه دارد.

موزه ایو سن لوران و «طلا در آثار ایو سن لوران»

موزه ایو سن لوران در پاریس، شصتمین سالگرد نخستین مجموعه این هنرمند را با نمایشگاهی از آثار او و نقش طلا در مجموعه‌هایش بررسی می‌کند. نمایشگاه «طلا در آثار ایو سن لوران» که تا 14 می 2022 برپا است، رابطه شیک‌پوشی با زرق‌وبرق و طلا را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه رنگ طلایی برای سیلوئت ایو سن لوران یک امر ضروری بوده است.