گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب دربردارنده ۳۵ تابلویی است که به سیر تکوینی زندگی و نقاشی فریدا اشاره دارند و به شرح این آثار پرداخته شده است. این که چگونه او از هنرجویی ساده به نقاشی برجسته و بزرگ تبدیل شده است. در زمان خودش آندره برتون، پیکاسو و انیشتین را مجذوب کرد و امروزه در تمام دنیا مورد توجه است.

این نقاش در تصاویر جذاب و رنگارنگ، داستان دردناک زندگی‌اش را به تصویر کشیده است. از همسرش، وضع جسمانی، فلسفه طبیعی زندگی و جهان‌بینی اسطوره‌ای شخصیت‌اش که نمی‌توان آن را بدون تجدید حیات فرهنگ سرخ‌پوستی تصور کرد.

فریدا کالو نقاش مکزیکی در سال ۱۹۰۷ متولد و به سال ۱۹۵۴ درگذشت. اوایل دهه ۸۰ در اروپا کشف شد. جذابیت‌های خودنگاری‌های او به‌حدی بود که او را در مدت کوتاهی به شهرت رساند. کالو در جوانی تصادف سختی با اتومبیل داشت که باعث شد باقی زندگی‌اش از دردهایی همیشگی رنج ببرد. به‌دلیل تصادف و شرایط این نقاش نامزدش از ازدواج با او منصرف شد. فریدا در سال ۱۹۲۹ با دیه‌گو ریورا نقاش و دیوارنگار کمونیست مکزیکی ازدواج کرد. فاصله سنی این زوج، ۲۰ سال بود.

در یادداشت کتو فون وابرر نویسنده کتاب، با عنوان «هیچ چیز سیاه نیست، حقیقتا هیچ‌چیز» می‌خوانیم: «نقاشی‌های فریدا را حتی می‌توان نوعی درمان تلقی کرد. او از آن‌ها برای طفره رفتن از درد و کنترل بدن رو به زوالش استفاده می‌کرد. چنین به‌نظر می‌آید که او با دردی که در تمام طول زندگی‌اش احساس می‌کرد و نگاه داشتن بدنش در برابر آن، به‌نوعی خود درمانی دست می‌زد».

کتاب «نقاشی و زندگی فریدا» نوشته کتو فون وابرر با ترجمه مهین صدری و کاتا موزر نخستین بار سال ۱۳۸۷ در نشر نظر منتشر و بارها تجدید چاپ شده است.