سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری طراحان‌آزاد و نقاش، درباره راه‌اندازی پویش "فروش کتاب به نفع هنرمندان" به هنرآنلاین گفت: در اوایل فروردین‌ماه و روزهای اپیدمی ویروس کرونا، با درخواست کمک چند هنرمند به شکل مستقیم و غیرمستقیم مواجه شدم که از شرایط اقتصادی نابسامان خبر می‌داد. البته می‌توانستم تصور کنم چنین شرایطی در پیش است. این هنرمندان یا در آتلیه خصوصی تدریس می‌کردند و یا مشاغل خرده‌ریزی داشتند که در حال حاضر از دست رفته است. هنوز هم معلوم نیست این روند تا کی ادامه دارد و کلاس‌ها تا چه زمانی برگزار نمی‌شوند.

او افزود: در نتیجه با انجمن هنرمندان نقاش ایران تماس گرفتم چون دسترسی انجمن به اعضا راحت‌تر است و شناسایی افرادی که نیاز فوری دارند بهتر انجام می‌شود. همین که تبادل مالی آن‌جا انجام شود خیال‌مان راحت‌تر بود. دو سه ایده مختلف مطرح شد و در نهایت پیشنهاد خودم که پیش‌تر به آن فکر کرده بودم که کتاب‌هایی که انجمن دارد و طی این چند سال منتشر کرده را برای فروش بگذارد. همچنین از ناشران تقاضا کنم که به این پویش کتاب اهدا کنند. این همکاری را با انجمن شروع کردیم و با ناشران و گالری‌دارها تماس گرفتیم. چون بسیاری از گالری‌دارها نیز کتاب‌هایی را طی سال‌های اخیر به چاپ رساندند. برخی از هنرمندان، نویسندگان و مترجمان هم خودشان لطف داشتند و از این طرح استقبال کردند.

شرف‌جهان ادامه داد: همه صمیمانه و در حد امکان کتاب ارسال کردند. تاکنون 467 عنوان کتاب‌ رسیده که با 30 درصد تخفیف به فروش می‌رسد. هر پرداختی نیز مستقیم به حساب انجمن واریز می‌شود. سعی داریم با این پویش وام‌های کوچکی را حداقل به 30 نفر بدهیم.

او با این توضیح که درباره پویش "فروش کتاب به نفع هنرمندان" به‌زودی در وب‌سایت و صفحه اینستاگرام انجمن هنرمندان نقاش ایران و طراحان‌آزاد اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود، تصریح کرد: کتاب‌های فوق‌العاده خوبی ارسال شده و کف خرید را با سی درصد تخفیف، 300 هزار تومان تعیین کردیم تا طرح به نتیجه برسد. با این‌که پویش هنوز اعلام عمومی نشده، ولی تا این مرحله استقبال از آن عالی است. بسته کتاب‌ها به اسپانسری شرکت تیپاکس بر عهده ما خواهد بود و هزینه‌ای از خریدار دریافت نخواهد شد.

شرف‌جهان یادآورشد: از اسامی هنرمندان، ناشران، نویسندگان، مترجمان و نشریاتی که برای طرح همیاری هنرمندان کتاب و نشریه اهدا کردند از جمله می‌توان نشر نظر، نشر ثالث، انتشارات نگاه، انتشارات اتفاق، گالری ویستا، بنیاد پژمان، نشر چشمه، گالری دستان، فصلنامه حرفه: هنرمند، نشر حرفه هنرمند، نشر هنر ایران، نشر چارسوی هنر، گالری هما، انتشارات قایق کاغذی، گالری 009821، بنیاد تیرافکن، گالری افرند، گالری آریا، گالری ایرانشهر، گالری دانژه، انتشارات سرزمین اهورایی، مجله تندیس، انتشارات جیحون، بنیاد لاجوری، فرهنگسرای نیاوران، فروشگاه باسمه، نشر ورا، نشر حوض نقره، دانشگاه هنر، نشریه هنر فردا، انتشارات آبان، نشر مهرمیترا، انتشارات روزبهان، موزه هنرهای معاصر، پرسبوک، دکتر نصری، قاسم روبین، امیر سقراطی، فرشید ملکی، حسین محجوبی، مریم زندی، علی‌اکبر صادقی مازیار مصور رحمانی، شهلا همایونی، گالری ماه مهر و پیش نگاه را نام برد. گالری الهه نیز قرار است به این پویش کتاب اهدا کند.