گروه مد و لباس هنرآنلاین: مطالب بسیار زیادی درباره تاریخچه عکاسی مد در کتب گوناگون و فضاهای مجازی منتشر شده و در این مجال نیازی به تکرار مکررات نیست با این حال لازم به تأکید است که در میان تمامی تخصص‌های شناخته شده در صنعت فشن، عکاسی مد بالغ بر یک قرن قدمت داشته و به وضوح، معرف هنر طراحان مد و پیشرفت‌های به دست آمده در این عرصه است.

عکاسانی که باید صبور باشند تا در هر مجال، توانایی لازم برای برقراری ارتباط با مدل‌ها، مشتریان و کارکنان سازمان‌ها را به دست آورند و امروزه تسلط این طیف بر نرم‌افزارهای رایانه‌ای در راستای ویرایش هر چه بهتر تصاویر می‌تواند کمک قابل توجهی به آنها داشته باشد. علاوه بر مهارت‌های مورد نظر، عکاسان مد باید بدانند که چگونه با انواع دوربین‌ها، مجموعه‌ها و تجهیزات نورپردازی مختلف کار کنند و از آنجایی که عکاسی مد عملی بسیار فنی است، اکثر کارفرمایان مایلند تا عکاسان مجموعه خود به تخصص‌هایی همچون طراحی مد، تجارت مد، خرده‌فروشی مد، یا مدیریت مد آشنا باشند.

اما یکی از موضوعات حائز اهمیت در این حوزه آن است که اغلب عکاسان مد در جهان به عنوان کارمند آزاد در پروژه‌های خاص کار می‌کنند و بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ، صاحبان برندها و مدیران خانه‌های مد حاضر نیستند آنها را به طور دائم استخدام کنند و با وجود آنکه اخبار پرطرفدار و هیجان‌انگیز دنیای مد بدون هنر عکاسان این صنعت تکمیل نمی‌شوند با این حال شواهد حاکی از آن است، این طیف متخصص و پرکار، مزایای خاصی از سوی سازمان‌ها و برندها دریافت نمی‌کنند و به عنوان نیروی تمام وقت استخدام نمی‌شوند.

هرچند همین عکاسان مد، مسئول نحوه ارائه لباس‌ها و دیگر اجزای پوشاک در کمپین‌های تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها و مجلات مد هستند اما بنا بر گزارش‌های منتشر شده، میانگین حقوق عکاسان در صنعت چند میلیارد دلاری فشن، چندان جالب توجه نیست حال آنکه آمار حاکی از آن است که بسیاری از شرکت‌ها به جای استخدام تیم عکاسان خود، شروع به قرارداد با فریلنسرها کرده‌اند. بر این اساس، امروزه و با پیشرفت پلتفرم‌های خدمات اینترنتی، بسیاری از عکاسان مد ترجیح می‌دهند به شیوه فریلنسری، هنر عکاسی مد را ارائه دهند و گاه با فروش عکس‌های خود به صورت آنلاین، درآمدهای خوبی را نیز کسب کنند.

البته این پرسش همچنان مطرح است که نبود فرصت‌های استخدام و قراردادهای طولانی مدت همکاری تا چه اندازه سبب شده که عکاسان مد حاضر باشند در مقام عکاس فریلنسر، خدمات عکاسی خود را در ازای دریافت هزینه با شیوه آنلاین به متقاضیان ارائه دهند و به فعالیت در پروژه‌های مقطعی و کوتاه مدت بدون هیچگونه امنیت شغلی خشنود باشند.