گروه تئاتر هنرآنلاین: اجراهای بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز یکشنبه ۲۵ دی در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز شده است. به همین بهانه با رضا داداشی، کارگردان نمایش رادیویی «جیغ» که از استان قزوین در جشنواره امسال شرکت داشته و سه‌شنبه 27 دی اجرا داشته، گفت‌وگو کرده‌ایم.

داداشی درباره داستان نمایش «جیغ» نوشته کوین ویلیامسون گفت: نمایشنامه «جیغ» را ایوب آقاخانی هنرمند دوست‌داشتنی تئاتر برای اجرای رادیویی تنظیم کرده و نوشته است. داستان در ژانر وحشت و درباره قتل در یک شهر است. تماس با اداره پلیس باعث رخ دادن اتفاقاتی برای مردم آن شهر می‌شود.

داداشی درباره استقبال مخاطبان تماشاخانه مهر از این نمایش رادیویی گفت: خدا را شکر حضور مخاطبان و علاقه‌مندان به رادیوتئاتر برای ما دلگرم‌کننده و خوب است. خوشبختانه رادیوتئاتر مسیر خوبی را پیش گرفته و امیدوارم در طول سال شاهد اجراهای زیادی از رادیوتئاتر در استان‌ها و شهرها باشیم و فقط به جشنواره محدود نشویم.

این کارگردان نمایش رادیویی افزود: منطق جشنواره و جریان داشتن آن بسیار لذت‌بخش و دلنشین است؛ با هنرمندان استان‌ها و شیوه کار کردن آن‎‌ها آشنا شدن برای ما هنرمندان خوب است و خیلی وقت‌ها تاثیر مثبت در روند هنری و کاری‌مان می‌گذارد.

او ادامه داد: ای کاش دبیرخانه تئاتر فجر چهل و یکم سطح بخش رادیوتئاتر را مانند بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی می‌دید و شرایط حضور در تهران و تماشای همه آثار را برای هنرمندان رادیوتئاتر هم فراهم می‌کرد تا هنرمندان بتوانند آثار را با هم مقایسه و نقد کنند.

داداشی در ادامه گفت: من بیش از شش سال است در جشنواره تئاتر فجر و در بخش رادیوتئاتر حضور دارم، به نظرم سطح اجراها بسیار پیشرفت کرده و رشد رادیوتئاتر فجر به چشم می‌آید. اما نبودن پیشکسوتان در این بخش بسیار حس می‌شود چون باعث می‌شد رقابت برای ما جذاب‌تر شود.

این کارگردان گفت: متاسفانه رادیوتئاتر در استان‌ها جا نیفتاده و هیچ نهادی از آن حمایت نمی‌کند. ما توقع داریم صداوسیما، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین توجه بیشتری به این حرفه کند.

IMG_20230118_095941_883

او ادامه داد: سال‌های گذشته در تهران رادیوتئاتر اجرا می‌شد که متاسفانه آن هم کمرنگ شده و ما فقط در جشنواره‌ها شاهد اجراهای نمایش رادیویی هستیم. از نظر من اگر بخواهیم به زیرمجموعه‌های تئاتر توجه و آنها را بررسی کنیم، رادیوتئاتر مظلوم‌ترین گونه نمایشی است که به آن توجه نمی‌شود یا اگر هم بشود فقط در جشنواره‌هاست.

مرتضی نجفی، سحر حاجی‌آقاسی، محسن گیلک‌زاده، سحر نجفی، کامران خدابنده، معصومه صادقی و بهاره سلیمانی در «جیغ»‌ بازی می‌کنند و دیگر عوامل آن عبارتند از حسن نوری (صدابردار)، سعید نعمتیان (افکتور)، آمنه پاکدامن (دستیار تهیه)، عیسی زمانی کلیشمی (گوینده) و مرتضی نجفی (طراح صحنه، نور، پوستر و بروشور).

بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با داوری حمید منوچهری، محسن سوهانی و نورالدین جوادیان از ۲۵ تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری در حال برگزاری است.