به گزارش هنرآنلاین، «خون می‌گذشت» مستندی است داستانی بر اساس زندگی حاج محمدآقا رسول‌زاده که از افراد و مبارزان سرشناس انقلاب در کاشان بود. او بعد از آشنایی با شهید نواب صفوی، شاخه فداییان اسلام کاشان را راه انداخت. سال ۱۳۴۲ اتوبوسی راه انداخت و با مردم کاشان به تشییع پیکر آیت‌الله بروجردی رفتند.

بعد از تشییع، در مسیر برگشت به کاشان به همه می‌گوید: «از این به بعد من مقلد آیت‌الله خمینی هستم.» و این تصمیم آغاز مبارزات پر فراز و نشیب حاج‌محمدآقا در کاشان است. محرم همان سال، امام خمینی(ره) طلبه‌ها را برای تبلیغ به شهرهای مختلف می‌فرستد و به طلبه‌هایی که عازم کاشان بودند می‌گوید: «اگر از علما جواب نگرفتید، بروید بازار پیش رسول‌زاده.»

حاج‌محمدآقا در هر برهه‌ای کنش داشت و نقش ایفا می‌کرد؛ نمی‌توانست ساکت بنشیند. در برهه‌های مهم مانند مبارزات علیه رژیم پهلوی به پشتیبانی امام خمینی قد برفراشت. بیشتر کاشانی‌ها که سن و سال‌شان قد می‌دهد با «حاج‌محمدآقا رسول‌زاده» خاطره دارند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دستۀ عزا‌ی بنی‌الزهرا وارد بازار شد. جمعیتِ همراهش نشان از هیئتی پرآوازه داشت. میانۀ بازار حاج‌محمدآقا روی چهارپایه ایستاد. همه جمع شدند؛ کاسب و رهگذر.

«وقتی می‌خواستند نواب را تیرباران کنند، اجازه نداد چشم‌هایش را ببندند. سبوحٌ‌قدوس‌هایش یادتان هست؟ یادتان است می‌گفت ما دیگر بیدار شده‌ایم، نکند به خواب برویم؟»

«خون می‌گذشت» که تحقیق و تدوین آن بر عهده هادی لطفی بوده، در ۲۸۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان در انتشارات راه یار منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.