گروه تئاتر هنرآنلاین: محمد دهدشتی یکی از کارگردانان برگزیده استان بوشهر از بندر دیلم است که با نمایش «استرالیا» به نویسندگی پیام لاریان در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 4 در فارس حضور دارد. این نمایش امروز شنبه 24 دی ساعت 15 در تماشاخانه استاد لایق شیراز اجرا می‌شود.

دهدشتی درباره قصه و نحوه روایت نمایش «استرالیا» گفت: این نمایش روایت ماجرای گادین مردی با اصالت اروپایی، عدنان پسری از جنوب ایران و سامیه دختری افغان است که برای مهاجرت به استرالیا راهی می‌شوند، اما هرگز به مقصد نمی‌رسند. مکانی که داستان نمایش در آن اتفاق می‌افتد، فضایی برزخ‌وار است که این سه تن پس از مرگ خود در آن حضور دارند و هر کدام آنچه بر او گذشته را برای تماشاگر حکایت می‌کند.

او در ادامه عنوان کرد: قصه ساختار روایی دارد، اما سعی کردیم برخلاف اجراهای گذشته که از این نمایش در سراسر کشور دیده شده است، آن را از ساختار روایی محض خارج کنیم و بیشتر به سمت تصویر برویم. این‌که چقدر موفق بوده و این شیوه اجرا جدید است را نمی‌دانم و باید اجرا کنیم تا مشخص شود. ما باید زاویه دید کارشناسان تئاتر، اهالی تئاتر و مخاطبان تخصصی را ببینیم و فعلا نمی‌توانم از زاویه روبه ‌و قضاوت کنم چون در آن بازی دارم. امیدوارم جشنواره خوبی پیش‌رو داشته باشیم و اجرایی باشد که مخاطب در پایان از آن راضی بوده و حس خوبی نسبت به کار داشته باشد.

این کارگردان تئاتر در ادامه به مهم‌ترین ویژگی نمایش اشاره کرده و افزود: بررسی آسیب‌هایی که در مهاجرت برای هر کسی و به هر نحوی می‌تواند اتفاق بیفتد یکی از ویژگی‌های این نمایش است. درواقع بحث تعرض در این نمایش برجسته است و به آدم پران‌هایی که هر کاری ممکن است از آنها در مقابل مهاجرین بی پناه سربزند، می‌پردازد. مخاطره‌هایی که آدم‌ها در مسیر مهاجرت برایشان رخ می‌دهد در این نمایش روایت می‌شود.

دهدشتی در پایان به اثرگذاری احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پرداخته و تصریح کرد: من در شمالی‌ترین نقطه از خلیج فارس در بندر دیلم هستم که شاید کسی اصلا از آن اطلاع نداشته باشد و نداند که در آنجا نیز تئاتر اجرا می‌شود و عده‌ای مشغول به فعالیت دراین عرصه هستند. من هم تصوری از تئاتر سایر استان‌ها نداشتم و حالا بواسطه احیای این جشنواره این امکان فراهم شده است و ما می‌توانیم در یک جشنی از تجربه دیداری دیدن آثار هم لذت برده و در کنار هم بیاموزیم. در طی این سال‌هایی که جشنواره تئاتر منطقه‌ای تعطیل شده بود غصه‌دار بودم چرا که مهم‌ترین رویداد حال حاضر تئاتر ما همین اتفاق است. هم به لحاظ تبادل فرهنگ و هم تجربه دیداری و هم تعامل و ارتباط بین تئاتری‌های استان‌های مختلف برگزاری این جشنوارهبسیار اثرگذار بوده و حتی می‌توان گفت از تئاتر فجر نیز مهم‌تر است.

53D5228F-8964-4649-A5C4-62FF7A353823

مهدی بلوچ.لاله شایانفر و محمد دهدشتی در«استرالیا» بازی می‌کنند و سایر عوامل این نمایش عبارتند از: دکور:سیدمهدی محمدی، موسیقی: محمدرضا عابدی، احمد فروزنده و مصطفی یوسفی‌نژاد، نور: موسی میرزایی و پوستر و بروشور: حمید زبیری.